Permalänk
Medlem

Fungerar det här? [kopplingsschema]

Jag sitter och funderar lite på hur fan optokopplare fungerar egentligen, men jag inbillar mig att det ska vara något sånt här.

Grejen är den att det är tänkt att när man snurrar på skivan längst uppe till höger så ska motorn generera en spänning. Beroende på vilket håll plattan roteras så kommer strömmen utgå ifrån antingen + eller - polen.

Sedan så går strömmen genom en av de 2 ingångarna till en optokopplare för att sluta antingen kabel nr 1 eller 2 till GND beroende på åt vilket håll plattan roterar.

Målet är alltså att om plattan roteras åt ett håll så kopplas 1 till GND, och om man roterar åt andra hållet kopplas 2 till GND.

Skulle det fungera som jag gjort i schemat eller har jag gjort något fel?

Det här är en del av ett större bygge som jag leker med, och förslag på förbättringar uppskattas naturligtvis

Edit: Optokopplaren i schemat är http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2015626.htm

Skulle den fungera med så pass små spänningar som motorn kommer skicka?
Meningen är att kretsen ska slutas i princip direkt plattan börjar rotera, så spänningen som genereras blir väl antagligen inte så hög ifrån motorn. Spänningen som går via 1 eller 2 är på ca 4v.

Permalänk
Medlem

Du får nog använda en del kugghjul för att få upp spänningen.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Hmm, det kan det nog ligga något i... Men skulle det fungera om jag gjorde det tror du?

Permalänk

Det är nog enklare att förstärka signalerna från motorn via en op...

Annars kan du ju mecka dit någon av rotationssensorerna här? Förutsatt att du kan bygga något att läsa av signalerna med.

Kolla på någon av de översta:
http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pics=&1474242&1474284...

Det är lättare att hjälpa om du berättar vad du ska göra för något. Vad är det du ska driva från optokopplar-signalerna t ex?

Permalänk
Medlem

Jag ska sätta ihop en spelkontroll liknande den på bilden härunder

Knapparna samt skivan kopplas till kretskortet till en playstationkontroll och när dom trycks ner, eller skivan snurras så ska kretsen som förut kontollerades av en knapp på handkontrollen slutas.

Jag har alltså lött på kablar på kontrollens kretskort där knapparna förut slöt kretsarna. Nu är det istället tänkt att när jag roterar skivan medsols så registreras det som ett tryck på uppåtpilen på handkontrollen eller motsols som ett nedåttryck.

Med andra ord så ska 1 och 2 på kopplingsschema kopplas till uppåt och nedåtpilen på handkontrollen medans GND ansluts till handkontrollens jord.

Knapparna är ju naturligtvis inga problem, men skivan är klurigare att fixa bra.

Om du har en bättre lösning än den med optokopplare så skriv för guds skull den

Edit: YES!
Tack för elfa länken.
Hittade den här rotationssensorern på elfa nu.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021746.htm

Den gör ju precis det jag vill att den ska göra verkar det som.
Sätter nog helt enkelt fast den under själva skivan så ska det väl fungera verkar det som.

Den var inte så snuskigt dyr heller.

För visst funkar den väl så som jag tror att den gör?
Dvs att om jag roterar den medurs så kopplas stift 1-2 ihop och moturs 3-4. Det där med pulser, vad innebär det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Jag ska sätta ihop en spelkontroll liknande den på bilden härunder

Om du hade sagt att det var det du ville i går hade du kanske fått bättre förslag. Min ide med motorn passar inte alls här, men ditt schema är ungefär som jag tänkte mig, förutom att emittrarna på transistorerna (ben 5 och 8) skall kopplas till jord och ben 6 och 7 blir utgångar.

Citat:

Hittade den här rotationssensorern på elfa nu.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021746.htm

Den gör ju precis det jag vill att den ska göra verkar det som.
Sätter nog helt enkelt fast den under själva skivan så ska det väl fungera verkar det som.

Den var inte så snuskigt dyr heller.

För visst funkar den väl så som jag tror att den gör?
Dvs att om jag roterar den medurs så kopplas stift 1-2 ihop och moturs 3-4. Det där med pulser, vad innebär det?

Om du vrider den ett varv medurs blir det som att trycka 20 gånger på uppåtknappen.

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket.

Det borde funka fint det också.