Permalänk
Medlem

Widescreen TV - Problem

Hej,

Jag har en Philips 28 tum widescreen TV. När jag slår på TV3 eller kanal 4a så får jag 4:3 bild på den, otroligt störande! Jag måste således ändra bilden till widescreen med fjärrkontrollen varje gång jag skall se på TV3 eller kanal 4a (krävs fem knapptryckningar på samma knapp vilket man stör sig på rejält).

Några tips på vad jag kan göra? Jag har läst manualen men det står ingenstanns om hur man sparar läget i WS-format. Jag har testat att ändra till WS och sedan sparar kanalen men det gör ingen skillnad. För ett tag sedan så började Kanal 5 sändas i 4:3 för mig men försvann sedan. Nu är det TV3 och kanal 4a i 4:3-format.

Jag kopplar in teven i det vanliga tv-uttaget i min lägenhet.

Permalänk
Gäst

Tråd Flyttad

Fel forum

Permalänk
Medlem

De kanalerna sänds ju i 4:3 så självklart ska du kolla på dem i 4:3 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuor
De kanalerna sänds ju i 4:3 så självklart ska du kolla på dem i 4:3 !

håller med, blir ju bara vajs om du kikar 4:3 sändningar i 16:9

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

anledningen att tv'n inte ändrar blidläge själv är för att kanalerna dels sänder i 4:3 sen sänder de analogt..

de ända kanaler som sänder i 16:9 widescreen är SVT1+, SVT2+ och CANAL+ Blå (vad jag vet).. och dessa kanaler sänds endast digitalt.

Visa signatur

Bra sås reder sig själv!

Permalänk
Medlem

Hmm... Men vad kan jag göra då? Inget eller? =/

Permalänk

På min Philips 32" WS så kör jag bildläget i "Auto". Det är bara när DVD-spelaren skickar ut en signal som den ställer om sig till bildläge "Widescreen".

Visa signatur

Stationär 1:[Shuttle SN25P, AMD 64 3500+, 2GB RAM, GeForce 7800GT] Stationär 2:[XP2600+@2400MHz (AUIHB), Asus A7N8X Deluxe, 2 x 512 MB TwinMOS PC3200, Sapphire Radeon 9700 Pro, Enermax EG365AX, vattenkylning (Innovatek & DangerDen), Samsung Syncmaster 181T] Bärbar: [Dell P4 1.7 GHz, GF4 440 Go, 512 MB RAM, 40 GB HD]

Permalänk
Medlem

Kan du förklara varför du vill se en 4:3-sändning i 16:9-format? Jag har alltid undrat varför någon medvetet vill deformera det som visas på TV?

Är det en protest mot HM:s "smala" modeller som gör att du vill feta till personerna?

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som marAnelLo använder jag mest läget Automatiskt på min Philips 32" WS, då dras bilden ut men croppas lite i överkant och underdel. Vad man får är alltså en bild med något fcukad aspect ratio, men å andra sidan används maximalt av bildytan. Bra tradeoff tycker jag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Mer aspect ratio åt folket

Stör mig fruktansvärt på när kompisar köper dyra widescreenTV:s för att sen kolla på 4:3-filmer och sändningar i 16:9 för att de TROR att det blir widescreen då.
Och inte går det att övertala dom heller, för när de har lagt ut så mycket pengar på en dyr tv så vill de minsann utnyttja hela bilden med.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Har inget direkt svar på POD:s inlägg, kan bara säja att jag har råkat ut för samma sak på min Philips 28" WS TV.

På min WS TV finns lägena:

* 4:3 (fyrkantig bild med breda svarta sträck till vänster och höger om bilden)

* ZOOM 14:9 (Som 4:3 men med mindre svarta sträck till höger och vänster)

* ZOOM 16:9 (Inga svarta sträck alls, men bilden blir beskuren på höger och vänster sida)

* Textzoom (Som ZOOM 16:9 men bilden är uppskjuten så att textningen syns)

* Superbred (Inga svarta sträck, men bilden blir lite beskuren beskuren på alla sidor. Hela bilden fylls men utan någon förvrängning alls)

* Widescreen (Hela bilden syns men det blir förvrängningar i bilden, den blir utsträckt på brädden)

Widescreen läget växlar tv'n till automatiskt när jag startar dvd'n, men då blir bilden EJ förvrängd utan visas som den är tänkt att göra.

Superbred är det läget jag använder för att alla 4:3 sändningar ska visas så bra som möjligt. Hela bilden syns med minimalt beskuren bild utan förvrängningar.

Permalänk
Medlem

Jag har en 32" Phillips Widescreen sen några år och kollar alltid på widescreen, dvd, satellit och analogt (fyran) och det fungerar utmärkt. Nu är det tyvärr så att den åkte in på reparation igår så kan tyvärr inte kolla vad vi har för inställning. Vi fick låna en 28" 4:3 tv istället och tycker alla ser väldigt smala ut.

Däremot tror jag att jag har en lösning på ditt problem med att trycka fem gånger för att få widescreen läge. På våran dosa så finns fyra blå pilar riktade motvarandra på mitten av dosan. Med dessa kan man också ändra skärm läge, genom att trycka på vänster eller högerpilen växlar man mellan de olika lägena a-broadcast nämnde.

Så istället för 5 tryck, ett åt vänster

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Varnim
Jag har en 32" Phillips Widescreen sen några år och kollar alltid på widescreen, dvd, satellit och analogt (fyran) och det fungerar utmärkt. Nu är det tyvärr så att den åkte in på reparation igår så kan tyvärr inte kolla vad vi har för inställning. Vi fick låna en 28" 4:3 tv istället och tycker alla ser väldigt smala ut.

Hmm blir alla smala pga ni kollar på widescreen filmer och bilden fylls ut i toppen och botten?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Hmm blir alla smala pga ni kollar på widescreen filmer och bilden fylls ut i toppen och botten?

Nej, förmodligen för att han nu ser 4:3-sändningar i just 4:3 och inte något utdraget som på hans 32" WS.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gz
Kan du förklara varför du vill se en 4:3-sändning i 16:9-format? Jag har alltid undrat varför någon medvetet vill deformera det som visas på TV?

Är det en protest mot HM:s "smala" modeller som gör att du vill feta till personerna?

Låt mig gissa att du sitter hemma med en 4:3 TV ?

Har man widescreen TV, så är det GIVET att man kollar i 16:9 tycker jag, visst aspect ration blir aningen skev men du utnyttjar hela bilden och eftersom bilden både dras i sidled och i hödjled lite så är detta inget man stör sig på. Ok om det är typ första gången man tittar på 4:3 i widescreen format...

Jag har en widescreen i vardagsrummet o en vanlig 4:3 i sovrummet och jag stör mig inte på aspect ration på nån av dem...