Permalänk
Medlem

Höja ljudet?

tjoho, mitt ljud är skitlågt så jag måste köra väldigt hög volym på min stereo för att man ska höra nåt över huvud taget.. förut kunde jag öka volymen med amixer och alsamixer, men nu blir det såhär istället.

bash-2.05b$ amixer set Master 80%
amixer: Mixer attach default error: No such device
bash-2.05b$ alsamixer

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device
bash-2.05b$

jag har ett crystal soundfusion ljudkort och jag har kompilerat in det vanligt i kerneln med en <*> för jag får det inte att funka med modulen.. hur ska jag höja volymen?

Permalänk
Medlem

aumix? kanske? kmix(er?) finns väl oxo, om du har kde.. sen om det blir nån skillnad mot de övriga programmen vette fasen, men man kan ju prova.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Re: Höja ljudet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
tjoho, mitt ljud är skitlågt så jag måste köra väldigt hög volym på min stereo för att man ska höra nåt över huvud taget.. förut kunde jag öka volymen med amixer och alsamixer, men nu blir det såhär istället.

bash-2.05b$ amixer set Master 80%
amixer: Mixer attach default error: No such device
bash-2.05b$ alsamixer

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device
bash-2.05b$

jag har ett crystal soundfusion ljudkort och jag har kompilerat in det vanligt i kerneln med en <*> för jag får det inte att funka med modulen.. hur ska jag höja volymen?

Det låter som att du inte har fått igång modulen till ditt ljudkort.
Vad har du för version på kärnan?
Kör du alsa?

Visa signatur

Jag kan väl ha roligt utan alkohol, men det är dumt att chansa...

Permalänk
Medlem

tack så mycket! aumix funkade fint

någon som vet vad det är för skillnad på programmen?

Permalänk
Medlem

Att aumix funkar?
Har faktiskt ingen aning, använder bara aumix. Den funkar, så varför köra andra?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Stjäl tråden lite... Jag använder också aumix, men när jag startar om så återställs volymen så jag måste starta aumix igen och ställa in. Någon som vet hur man fixar så man slipper det?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Stjäl tråden lite... Jag använder också aumix, men när jag startar om så återställs volymen så jag måste starta aumix igen och ställa in. Någon som vet hur man fixar så man slipper det?

det lär ju finnas nån form av save funktion

Permalänk
Medlem

aumix har inte någon savefunktion såvett jag vet. Det är ganska spartanskt, fast funkar guld. Kanske bara att din user måste ha skrivrättigheter till någon fil någonstanns?
kan åter komma om ett tag efter en man aumix

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också samnma problem, att ljudet återställs.
Men jag har för mig om att jag någon gång ställde in det snabbt i kde.
Men det finns i alla fall en save funktion i aumix, eller den kanske inte funkar igentligen =), bara finns där kanske

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

alt+s används ju för att spara, dock har jag samma problem, det återställs när jag bootar om.. fult, eftersom det ska sparas i ~, och det finns en .aumixrc där master-volym står på 100% och allt. Antar att det finns en global aumix någonstans, men jag har inte orkat leta.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Ni kanske kör devfs? Då återställs alla inställningar automagiskt till default vid reboot då alla devices byggs om vid reboot.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Kan ju förklara saken. Men tycker att aumix borde använda sin .aumixrc ändå.. men du har säkert rätt, det är nog devfs det beror på.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

aumix -v 85 funkar annars bra att lägga i .xinitrc