Vilket programmeringsspråk suger mest?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCoder
Och om det blir för svårt så kan man alltid anpassa sig liksom. Folk går och säger dåligt om ett språk utan att försöka anpassa sig.

Kan du inte koda utan {} så gör så här:

If x < 2 Then
'{
Response.Write "X är mindre än 2, wow!"
'}
End If

som liknar:
If $x < 2
{
print "X är mindre än 2, wow!";
}

Tråden gick ju ut på att säga vilka språk man ogillar själv. Om killen ogillar ett språk på vissa grunder så är det så... acceptera...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadSpida
Personligen hatar jag nog LISP mest av allt, maken till helvete får man leta efter. Inbjuder till våldsamt ostrukturerad kod och det är ju alltid bra.

Fan, du hann först!

När jag var 10-12 år gammal satt jag och hackade AutoLISP för att hjälpa farsan med någon bugg i AutoCAD, och jag kan lätt säga att det har skadat mig för livet. Lots of Infernally Stupid Paranthesis.

Runner-up: Det lilla jag kommer ihåg av Pascal. Förstår varför C++ vann popularitet såpass snabbt.

Permalänk
Medlem

Prolog... helt värdelöst. Snygg syntax kanske men tyvärr gick det inte att använda till vad det var designat för. Större delen av tiden gick åt för att försöka skapa bakdörrar till backtracking-algoritmen som var stommen i språket.

Fortran... ick! Radnummer, vad mer kan man säga.

x86 assembler: jag stod ut i ca 1 vecka. Det var iofs på den gamla goda tiden med segmentregister och 640k-gränser.

Alla andra språk jag provat har varit bra på åtminstone de problem de var designade för att lösa.

Högst potential för fula program har givetvis Perl, men det betyder inte att de måste vara fula. C är inte heller så snyggt i alla lägen, framför allt när det drar ihop sig till komplicerade datastrukturer med mycket pekare.

Edit: Isses! Jag hade nog förträngt LISP. Borde förbjudas!

Permalänk
Medlem

Perl, helt klart. Kan skriva att C++ är det bästa när jag ändå ska nämna ett dåligt. I code, therfore I am...

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Avstängd

Många av språken som är nämnda är faktiskt scriptspråk och inte programmeringsspråk.

Sämsta språk måste nog vara J# då det tar Javas nackdelar och tar bort dess fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Många av språken som är nämnda är faktiskt scriptspråk och inte programmeringsspråk.

Samma sak. Vad skulle t ex hända om någon skrev en kompilator till ett "scriptspråk" eller en interpretator till ett "programmeringsspråk"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Samma sak. Vad skulle t ex hända om någon skrev en kompilator till ett "scriptspråk" eller en interpretator till ett "programmeringsspråk"?

Där har du förvisso en poäng, det är troligtvis det som man använder det som som räknas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZoR
Tråden gick ju ut på att säga vilka språk man ogillar själv. Om killen ogillar ett språk på vissa grunder så är det så... acceptera...

Glömde det va åsikt. Sorry!

Permalänk
Medlem

När det kommer till gudomliga språk så hamnar Python högt på_min lisa. Det är nog det mysigaste jag vart med om. Det har inte {} som C/C++ har; man måste indentera korrekt istället. Helt underbart. Stora nackdelen med det är att det är slött.

VB/ASP/Basic syntaxen gillar jag inte för att den är inkonsivent och oflexibel.

Ett språk jag skulle vilja titta närmare på_är ObjectiveC som Apple valde för Cocoa. Verkar oerhört trevligt men dock saknar några saker som jag verkligen gillar i C++ så som metaprogrammering(templates) och operatoröverlagring.

C# och D har jag inte kollat speciellt mycket på, C# verkar lite för "omoget" för att ge sig in på seriöst. Skall låta det ta sig några år så det kommer kompilatorer som klarar av det över alla platformar.

Sedan Perl är ju... ju... drygt :).. inget språk som passar mig.. att bygga ett språk på_regexp ringer inte bra i mina öron... men men.. det finns folk som använder det och gör bra saker med det så varför inte..

Pascal... Keep going strong.. inte använt det på många år för att det finns inte mycket det erbjuder som C++ inte har..

Personligen har jag drömt ihop ett språk som serut som en blanding mellan ObjC, C++ och Python. Vem vet, iframtiden kanske man knackar Objective Python++

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viddo
VB.

Tror inte du riktigt förstått meningen med VB. Det fyller sin funktion mycket väl gällande RAD (Rapid Application Development), alltså i syfte att utveckla prototyper för användarundersökningar tidigt i projektet. Tror inte många skulle vilja sitta och programmera en större applikation i ASM, som senare visar sig oanvändbar i användartest och därför måste kastas.

Brainfuck verkar rätt grymt faktiskt.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Det finns några C -> BF översättare

Permalänk
Medlem

Poängen med Brainfuck är väl att det på ett rätt radikalt sätt visar hur lite instruktioner man egentligen behöver för att tota ihop ett fungerande programmeringsspråk. Dessutom skulle det ju, såvitt jag förstår, vara fullt möjligt att bygga en processor som använde BF som assemblerspråk (snacka om RISC...).

BF suger därför inte alls, utan är ett mycket smart och innehållsrikt språk. Det som gör BF till något av ett skämtspråk är egentligen att BF-kod är fullständigt omöjlig att läsa och förstå.

Visa signatur

perga

Permalänk
Hedersmedlem

BF och liknande är mer hjärngympa än programmeringsspråk.

Sen tror jag de flesta vill dela erfarenheter och "vb suger för att det är m$" säger inte så mycket, därför gnällde jag lite om det. Jag försökte inte försvara VB direkt, det är ju inte världens bästa språk, jag vill bara att folk ska skriva lite mer än "XX suger!".

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

VB suger!

Det har jag tyckt ända sedan jag gick över från det till Delphi. VB är så sjukt bloatat och så makalöst slött. Att folk använder det till att skapa komerciella program med är helt ofattbart. Jag drar mig för att installera ett program gjort i VB.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Re: Vilket programmeringsspråk suger mest?

Jag vill bara stämma upp med dom som ogillar perl, det aer inte ett spraak som passar mig. Tyvaerr faar jag saega att aeven php hammnar daer daa det har laanat foer mkt ifraan perl.
Personligen gillar jag starkt typade spraak (mao jag ogillar otypade, spraak).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
[snip ang perl]
Ett annat hatspråk är Haskell. Det är helt bisarrt och jag mår illa av att tänka på det.

Vaagar man fraaga vad det aer i haskell som faar dig att maa illa?
Foer mig aer haskell ett utav de spraak daer tanke och kod ligger som naermast.

Visa signatur

/nj

--
Det regnar aldrig paa varje gata.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCoder
Just därför skriver man comments. Och när man skriver comments behövs väl inte dom där [] {} ??

Jag tycker bara att man inte ska säga att ASP SUGER MEST för att det inte finns dom där [] {}!! AHH JAG E DUM I HUVET O KAN INTE PROGRAMMERA UTAN [] {}!!! eller hur?

Ta det lite lugnt.
När jag läser kod ser jag lättare var kodblocken börjar och slutar om jag har två tecken för det. Personligen tycker jag det är svårare att leta efter t.ex. End och Begin. Men det är ju en smaksak, eller hur?

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Haskell, gillar det inte alls.

Permalänk

Pascal! Ohmygod, det är skräpar ner min hjärna fullständigt. Usch.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

LISP, Prolog är sånt jag inte vill tänka på.. dom är onda i min mening. Annars är ren maskinkod nog jobbigt

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Glömsk

Har testat ett par, C, C++, LISP (eller Scheme, aja), OCaml, x86 ASM, VB, PHP, ASP, diverse parodispråk som brainfuck..

Finns väl egentligen inget riktigt dåligt språk, kan tänka mig att använda alla om det krävs.

Favorit är helt klart C (små element av C++ kanske) tillsammans med win-APIt (ej MFC).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
...D har jag inte kollat speciellt mycket på...

Är D något väldigt nytt som man missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
Är D något väldigt nytt som man missat?

http://www.digitalmars.com/d/

Permalänk

Trampar väll på lite tår nu, fast jag tycker att Java är rätt så kass.
Kanske var för att jag läste C++ samtidigt. Det är nog mest syntaxen som gör att jag inte gillar den. Kommer att läsa Java igen snart så vem vet, jag kanske gillar det mer denna gång (fast jag tvivlar). En annan anledning är nog att jag inte riktigt kunde se hur jag skulle kunna använda Java till någonting vettigt.

Någonting jag gillar är C och C++ sålänge det inte är i en MS-editor.
Dom kan verkligen konsten att göra det betydligt bökigare än vad det behöver vara :(.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ilja, perl suger. Fast egentligen är det nog mest för att jag inte kan det, det verkar ju rätt användbart till att parsa text i.

Ett av dom härligaste språken jag har testat måste nog vara tcl/tk fruktansvärt lätt att ordna ett fungerande grafiskt program och man måste ju bara älska ett språk där man kan ha siffror som variabelnamn!

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCoder
Tycker ASP är ett bra språk. Skulle inte dissa nån programmering språk eftersom alla har sina "ups n downs", och personligen tycker jag denna tråd suger.

ASP är inget språk. Du skan skriva ASP i VBScript, JScript eller tex. PerlScript.

Jag tycker att VBScript helt klart är det sämsta språket (jag har testat).
Nästan omöjligt att få någon slags överblick när man har många if-statser och lopar osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
VB suger!

Det har jag tyckt ända sedan jag gick över från det till Delphi. VB är så sjukt bloatat och så makalöst slött. Att folk använder det till att skapa komerciella program med är helt ofattbart. Jag drar mig för att installera ett program gjort i VB.

Att använda slött som argument för att klanka ner på VB fungerar inte längre. De tidigare versionerna av VB var slöa ja, men den kompilatorn söm medföljde Visual Studio .NET så blir faktiskt prestandaökningen rejält. Kan nog garantera att Quake1 och Quake2 skulle kunna skrivas i VB i dagens läge

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Har bara kört C++ och Java och av de två är det helt klart Java som är trevligast. C++ saknar alltid de API:er jag behöver, dock har Java alltför många...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att ens 3 st av alla som har skrivit i den här tråden faktiskt är så pass insatta i så pass många olika språk, för att kunna yttra sig om villket som är sämst.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att ens 3 st av alla som har skrivit i den här tråden faktiskt är så pass insatta i så pass många olika språk, för att kunna yttra sig om villket som är sämst.

Resonerar man på det viset så kan knappast någon i hela världen rättvist bedömma vilket språk som suger mest, pga:

1) Programmeringsspråk lämpar sig olika bra för olika användningsområden.
2) Människor uppfattar saker och ting olika.
3) Programmeringsspråk utvecklas.
4) Det finns hur många obskyra språk som helst.
5) Ingen människa kan leverera en korrekt helhetsbild eftersom ingen besitter den totala kunskapen.

Tråden handlar väl om vad man personligen har för erfarenheter och vad man personligen inte gillar, jag tror knappast att någon här försöker leverera någon sorts vetenskapligt korrekt analys...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Haskell verkar intressant, faktiskt.
Håller med om att Java är bland det värsta jag sett, även om ASM och Brainfuck är goda kandidater.
Annars då, DarkBASIC kanske?

Och gällande överskådlighet i *Basic: indentering löser allt!