Nytt ljudkort? - kommer jag märka någon skillnad.

Permalänk
Avstängd

Nytt ljudkort? - kommer jag märka någon skillnad.

Jag funderar på att köpa nytt ljudkort.

Har hört att ljudkortet är mycket viktigt i en dator.

Samtidigt hör man från andra håll att man inte märker någon skillnad på olika ljudkort.

När man spelar MP3 filer tex?
hör man någon noterbar skillnad i ljudkvalite mellan olika ljudkort?

När man håller på med musikskapandeprogram?
märker man någon skillnad då?

VAd är egentligen den praktiska skillnaden på olika ljudkort när man använder dem?

Jag är lite tveksam. vet inte vad jag ska tro.

(Nu har jag ett Soundblaster 5,1 kort)

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

köpte precis själv nytt ljudkort för nån dag sen.

Hade sen tidigare ett gammalt SB Live! 1024 som har varit trogen ett par år nu, men det började knastra å ha sig i spel sen belv det konstiga saker i windows ibland, tänkte att ljudkortet kanske håller på att lägga ner och det är ändå tid för ett nytt.

Jag köpte ett SB Audigy 2 ZS
Ljudet framförallt i spel är otroligt mycket bättre då man nu kan köra med hardware acceleration.
Sen har jag fått bättre prestanda i spel med bättre flyt å högre stabil FPS.
antar att nu är det inte lika jobbigt att driva ljudet med nyare ljudkort.
Jag är riktigt nöjd med min uppgradering

Hör också en lite skillnad när man spelar MP3, ljudet är stabilare, trodde tidigare att mina högtalare också var dåliga men det låter fan bättre där tom, och skillnaden när man kör med hörlurar är ännu större.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
köpte precis själv nytt ljudkort för nån dag sen.

Hade sen tidigare ett gammalt SB Live! 1024 som har varit trogen ett par år nu, men det började knastra å ha sig i spel sen belv det konstiga saker i windows ibland, tänkte att ljudkortet kanske håller på att lägga ner och det är ändå tid för ett nytt.

Jag köpte ett SB Audigy 2 ZS
Ljudet framförallt i spel är otroligt mycket bättre då man nu kan köra med hardware acceleration.
Sen har jag fått bättre prestanda i spel med bättre flyt å högre stabil FPS.
antar att nu är det inte lika jobbigt att driva ljudet med nyare ljudkort.
Jag är riktigt nöjd med min uppgradering

Hör också en lite skillnad när man spelar MP3, ljudet är stabilare, trodde tidigare att mina högtalare också var dåliga men det låter fan bättre där tom, och skillnaden när man kör med hörlurar är ännu större.

tack.

Intressant att höra någon med praktisk erfarenhet av olika ljudkort.

också intressant att höra att spelar går bättre med nytt ljudkort.

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk

Jag köpte ett M-Audio Revolution 7.1 och innan hade jag ett soundblaster 5.1

M-Audigy har bättre ljudkvalite än alla creatives kort i windows och så men i spel så har den inte eax hd så om du spelar mycket så rekommenderar jag Audigy2 zs p.g.a att det har eax advance + att M-Audio revolution drar så in åt helvete av datorn när du spelar med det. Audigy belastar inte datorn.
Men har du kassa högtalare så ska du ta audigy då du inte kommer höra en skillnad mellan dem och audigy är snabbare som fan i spel.
Förutom det är M-Audio revolution ett kort som jag är överdrivit nöjd med

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta jag också..har ett epox 8rda+ som jag kör med nu.
Man får kanske bättre prestanda om man tar ett pci ljudkort istället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Jag funderar på att byta jag också..har ett epox 8rda+ som jag kör med nu.
Man får kanske bättre prestanda om man tar ett pci ljudkort istället..

Det ska ju ha väldigt låg cpu-belastning av vad jag har hört.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Nytt ljudkort? - kommer jag märka någon skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
Har hört att ljudkortet är mycket viktigt i en dator.

Samtidigt hör man från andra håll att man inte märker någon skillnad på olika ljudkort.

Det beror på vad du gör. Jag anser att ljudkortet i sig självt inte gör någon större skillnad (förutom extremer som t.ex. inbyggda AC97-skräp vs. M-audio Audiophile) utan det är snarare påspäckade features som gör den större skillnaden. Det viktigaste är dock stabila drivrutiner - speciellt om du ska göra musik.

Du får gärna läsa min guide, där står det mycket om de olika användningsområdena och vad man bör välja.

Kort kan jag säga så här: Creative är bra allroundkort (dock allra bäst för spel), men om du är seriös på musikskapandet råder jag dig att titta på M-audio.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hvonralvert
Jag köpte ett M-Audio Revolution 7.1 och innan hade jag ett soundblaster 5.1
M-Audigy har bättre ljudkvalite än alla creatives kort i windows

På vilka fakta baserar du det? Du är ute på tunn is när du säger att något HAR bättre ljudkvalitet. Kvalitet är subjektivt.

Permalänk
Medlem

Bytte från ett gammal AC97-kort till ett Soundblaster Live! 5.1 nu i somras. Kan bara säga att skillnaden var enorm; framförallt efter införskaffandet av ett par bra högtalare också. Musiken känns så otroligt mycket mer levande nu!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem

Live! är också ett AC97-kort... Som Frux sade i en annan tråd, AC97 är bara en standard, inte ett märke.

Permalänk
Medlem

Där ser man... står visst Aztech of Vortex på kortet också, kanske något av det är produktnamnet?
Var iaf vad som följde med min P2 450 för en herrans massa år sedan, inget att leka med alltså

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hvonralvert
Men har du kassa högtalare så ska du ta audigy då du inte kommer höra en skillnad mellan dem och audigy är snabbare som fan i spel.

Jaha, så man ska köpa ett Audigy2 ZS om man har kassa högtalare? Låter som slöseri med pengarna att använda ett BRA ljudkort till dåliga högtalare...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag sysslar mycket med musik och då är ett bra ljudkort viktigt! *DOUGH*

De stora skillnaderna är kvalitén, men framförallt fördröjningen i kretsarna (latency). Denna kanske går att få ner till 70-80 ms på ett gammalt soundblaster, men jag får ner det till 3-4 ms på mitt ljudkort. Detta är jätteviktigt när man gör musik.

Ljudkortet har också fler kanaler och jag kan spela in flera saker samtidigt.

Har också ett par studiomonitorer, först då märker man skillnad på musik och musik