USB koplling mellan två datorer

Permalänk
Medlem

USB koplling mellan två datorer

Aloj

tänker skaffa mig ett bredband till, telia 8000, och ha en dedikerad tankarburk till den. Mitt Chello behåller jag till att surfa och spela med.

Jag vill att dessa två datorer skall vara skilda från varann helt. MEN det vore trevligt att emellanåt föra över saker emellan dem. Kan man koppla ihop två burkar med USB?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk

Jag har _hört_ att bland andra creative ska ha ett system för att köra nätverk med firewire men usb?
Det hade ju varit bra om man kunde korsa en usb kabel och köra mellan 2 burkar.

Men varför kör du inte med en korsad tp kabel mellan dem?
100 mbit räcker mer än väl för att flytta filer mellan dem eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd

Det gör det, men antar att han inte har ett nätverkskort och vill inte köpa något om han inte måste eftersom han redan har USB på båda datorerna. Det är iaf vad jag tror.

Permalänk
Medlem

Jo så skulle man ju iofs oxo kunna göra. Nätverkskort har jag gott om

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

USB-sladd för hopkoppling av datorer finns annars även på Claes Olsson. (dock rekommenderas nätverkslösningen, det går ju att köra på olika ipnät och liknande. Det som är klurigt är den där formuleringen "Jag vill att dessa två datorer skall vara skilda från varann helt"... Men det går att lösa om man jobbar lite... )

Permalänk
Medlem

Ah jag har av nån anledning fått för mig att Telias nät är ganska sunkigt säkerhetsmässigt sett. Har hjälpt flera bekanta med virus och hackingproblem som har TElia ADSL. UPC känns mycket säkrare, har aldrig haft några såna problem med dom. Det verkar som dom satsar mer på aktiv säkerhet än vad Telia gör.

Därför vill jag inte så gärna att min huvudburk med firma och bankprylar ska ha nåt med Telias nät att göra.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

varför inte installera en brandvägg mellan internet och din dator?? finns för ca 500:- på de flesta ställen...
Den kan dessutom fungera som switch dit du kopplar båda dina datorer..

Alternativt installera två nätverkskort i den ena datorn. Aktivera "internet Connection sharing" (eller vad det nu heter på svenska). Installera en mjukvarubrandvägg på den datorn och koppla dator nr 2 till nätverkskort nummer 2 på dator nummer 1... Funkar minst lika bra och blir troligen billigare... (nackdelen är att om du vill surfa från datorn nr2 så måste dator nr1 vara igång..)

Permalänk
Medlem

A visst jag har tittat på en sån lösning oxo. Men det är en befrielse att slippa lagg när man surfar och spelar online spel! Å dessutom är det främst för firmans skull jag vill ha två abb, så då får firman såklart betala UPC abbet. I praktiken betyder det att ett extra bredband kostar mig 125 kronor i månaden, det känns taget.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

jo, men brandvägg borde det vara lag på att ha...

"lagg" pga en brandvägg?? går det ens att mäta sig till sånt??

Permalänk
Medlem

asså, jag tror att han menar att han temporärt vill ha en koppling mellan datorerna, endast när han behöver vissa filer osv.
Att koppla dem via usb e smidigt då du endast behöver koppla ihop dem vid behov, alternativt två nätverkskort och koppla en kopplad mellan dem när det behövs. Pga prisskillnaden skulle jag föreslå att du kör usb-lösningen, det finns sådana kablar lite överallt.

Jag hoppas att jag fattat rätt med att du bara vill koppla ihop dem temporärt vid behov av att skicka filer mellan dem.

Jag hoppas jag kunde hjälpa till lite, även om jag bara försökte klargöra vissa saker.

Visa signatur

ABIT mobo med VIA chipsets, Pentium 4 @ 3002 MHz, 2 x TwinMos pc3200 256mb @ 400 MHz, 60 gig ibm deskpro, 2 x 120 gig ibm deskpro , 120 gig Seagate baracuda, 160 gig hdd , ATI RADEON 9200 128mb, Pioneer 4x dvd-brännare, Promise ultra ATA133 TX2 I/O-kort

Permalänk
Medlem

Björne: När 99% av bandbredden redan är upptagen, då går det segt kan jag lova

m0ridin: Ja exakt. Bägge två har ju internet ändå. Men jag har ju en switch och ett moderkort me 2 lan + 2-3 st 10/100 kort ligger. Så kunde man ordna nå sorts säker länk däremellan så...

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Björne: När 99% av bandbredden redan är upptagen, då går det segt kan jag lova

Men om 99% av bandbredden redan är upptagen.. hur kan det gå fortare utan brandvägg?? En brandvägg gör ju inte direkt att det går långsammare så länge inte brandväggen blir överbelastad.

Om du vill kunna skicka filer mellan datorerna och inte har några brandväggar. Varför inte skicka dem över internet? Varför ha en "säker länk däremellan"?

/me försöker förstå...

Permalänk
Medlem

LoL vi pratar om 2 olika saker ser jag. Brandväggen är självklarhet Jag pratar om att köra 2 uppkopplingar för att ha en fri surf-kanal så att säga. Vill ha säker link mellan burkarna, eftersom det sitter stora hårddiskar i bägge. Överföring via nätet är FÖR segt, har för dålig hastighet ut.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.