[C++] Behöver lite hjälp med noobstuff

Permalänk
Hedersmedlem

[C++] Behöver lite hjälp med noobstuff

#include<iostream.h> void main() { int ett_tal; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; ett_tal = ett_tal + 10; cout << ett_tal; }

När jag har gjort detta i MS Visual C++ 6.0 så skiver den bara ut till skriv in ett tal. När jag har skrivit in ett tal så "slocknar" fönstret. lade till #include<windows.h> och Sleep(2000) däri och då visade den inget efter att man hade skrivit in talet...(lade till sleep och det bara för att se ifall fönstret stängdes så snabbt att man itne såg vad som stog...)

What to do?

Edit: Har precis börjat med programmering så det är därför jag inte kan sånt =/

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Du kan lägga till:

cin >> i;

...där i är en variablen av typen char.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om du väljer execute inne i visual c++ så kommer fönstret stanna kvar tills man trycker på en knapp, men om du startar det via .exe-filen gör den inte det. Du kan lägga till #include <cstdlib> och i slutet av main, system("pause"); så kommer det stanna kvar även om du kör det från exe-filen.

Permalänk
Medlem

länge sen jag höll på med C++ nu, men getch; hade inte löst lite genom att lägga det sist?

Permalänk
Medlem

Varför inte köra programet i kommandofönstret direkt? (Kör-->cmd)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en god idé att flusha buffern efter utskrift, det är nog därför det inte kom ut något när du körde Sleep().

Kom ihåg att när du kodar C++ ska main() vara av typen int.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Kom ihåg att när du kodar C++ ska main() vara av typen int.

Det är är offtopic, men ändå: Varför? Jag har blivit lärd att köra med void och har använt det över ett halvår och det funkar prima. Vad jag vet behöver inte main returnera något värde, så int är ju onödigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Det är är offtopic, men ändå: Varför? Jag har blivit lärd att köra med void och har använt det över ett halvår och det funkar prima. Vad jag vet behöver inte main returnera något värde, så int är ju onödigt.

Vill man att sitt program ska kunna returnera felkoder så är det bra att göra så main returnerar ett värde av int(), dessutom tror jag ANSI-C++ kräver att du kör med en returfunktion av main();

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Standarden säger att det finns två sätt att skriv main på: int main() och int main(int argc, char *argv[])
void main() går ofta att använda, men det är inget som garanterar det eftersom det inte egentligen är ett giltigt sätt att skriva det på

Permalänk
Hedersmedlem

tack för svaren alla! ska prova det sen när jag fått igång laptopen

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.