Funkar nya Seagate bättre än gamla i RAID

Permalänk
Medlem

Funkar nya Seagate bättre än gamla i RAID

Ska köpa 2X120gb som ska gå i RAID till en av burkarna.
Hur är det med Seagate diskarna nu? Den förra serien tyckte ju inte alls om att gå i RAID med std firmware...
Skulle gärna vilja ha så tysta som möjligt, men prestandan får inte blir lidande...
Valet står mellan Hitachi 7K250 och Seagate Baracuda 7200.7.

Börjar visst blir dags att byta ut min RAID med 4st 30gb 75GXP
Kan bara säga att IBM har funkat för mig iaf, diskarna är tillverkade maj-sept 2000 och den första kraschade för nån månad sen... Inte illa för 4XIBM att hålla i över tre år!

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st 120gb 7k250 på väg från db så jag tycker självklart att du ska köpa sådana :), brorsan köper en seagate också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Seagate diskarna skall funka bra i RAID nu men du skall nog inte köpa 7200.7 i SATA-version du vill ha tysta diskar. Dessa knattrar rätt bra vid läsning/skrivning. Hitachidiskarna är tystare då och skall vara lite snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Okej, men det är IDE-diskarna jag ska köpa.
Är det inte tvärtom där, att Seagate är lite tystare än Hitachi??

Permalänk
Medlem

Jag kör 2* 7K250 i raid0 (SATA iofs) och kan varmt rekommendera dom.

Visa signatur

P4-2800@3.11, Abit AI7, Radeon9700, Zalman 7000a-AlCu, 2*256Mb TwinMOS PC3700, 2*60Gb DiamondMax Plus 9 + 2*7K250 120Gb RAID0.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awer
Okej, men det är IDE-diskarna jag ska köpa.
Är det inte tvärtom där, att Seagate är lite tystare än Hitachi??

Ok jag trodde det var Sata-diskar du skulle ha. Seagate diskarna är tysta i idle med vill knattra ganska bra vid arbete pga av att de har tagit bort AAM-funktionen helt idag. De är ljudligar eän de gamla mer är i gengäld snabbare.
Hitachin skall låta ytterst lite mer i idle men det är inte hörbart. Jag själv skulle kört på Hitachi diskarna iaf, har själv Seagate idag och de funkar mkt bra men lite för ljudliga.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W