S-ata hårdiskar, låter mer än ide?

Permalänk
Medlem

S-ata hårdiskar, låter mer än ide?

Läste i en tråd att seagate hårdiskar i S-ATA låter ganska mycket, är det sant eller är det skit snack.
Tänkte investera i en s-ata seagate 120gigare snart så jag vill bara veta om dom är tysta eller låter hellvete?

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Sata versionerna av Seagates 7200.7 modell knattrar tydligen mer än Ide varianten av någon anledning. Mina två Sata diskar knattrar rätt så bra vid läsning/skrivning men idleljudet är bara marginellt högre än de gamla versionerna. De har ju tagit bort AAM funktionen som gör att läshuvudena blir tystare så det går inte att få bort knattret.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Mina (2st) seagate 80gb S-ata låter inget

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk

Min seagate 7200.7 sata låter väldigt mycket, otroligt störande. Förstår inte hur Seagate kunde tänka så när deras diskar säljer så bra pga sin ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Men som följdfråga då.

Vilken e den tystaste S-ata hårdisken?

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Förut fanns Seagates Barracuda 5or som Sata-diskar men de finns väl inte längre, de var iaf otroligt tysta. Jag skulle nog valt en av Hitachis nya diskar idag, de är en av de tystaste och snabbaste diskarna. Brorsan har köpte en 120gb Ide och den funkar riktigt bra och är tyst, tror det är i stort sett samma som Sata-disken.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Fick mina två Seagate 7200.7 SATA 120GB diskar idag, och jag kan lugnt säga att de låter rätt mycket. Min Maxtor DiamondMax 9 på 80GB låter nästan ingenting. Dock när läshuvudena kommer till slutet på Maxtorn låter den en del.
Men dessa två Seagate som dessutom är i RAID 0 låter betydligt mera. Visserligen är det en fruktansvär prestanda ökning som jag har fått. Nästan dubbelt så snabb läsning och skrivning som med Maxtor disken.
Man dock är ljudvolymen ganska så irriterande.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Fattar inte att ni har sådan ljudproblem med era SATA-diskar.

Mina 7K250 SATA och PATA är heltysta.

Vad är det för ljud? Högfrekvent hela tiden eller bara vid access?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Fattar inte att ni har sådan ljudproblem med era SATA-diskar.

Mina 7K250 SATA och PATA är heltysta.

Vad är det för ljud? Högfrekvent hela tiden eller bara vid access?

Om du läser inläggen igen så framgår det ganska tydligt att det är just Seagates diskar det handlar om. Ljudet är vid läsning/skrivning när läshuvudena rör sig snabbt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Bah, jag som tänkte köpa en sån :/
Vad kan ni rekomendera då?
Inte för dyrt bara, tänkte mig runt högst 1.1k typ

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man vänjer sig visserligen vid knastrandet efter ett tag. Det ligger ju inte på konstant som t.ex. en högt vinande CPU fläkt liksom. När den är idle är den ju så klart knäpp tyst.
Bara när läshuvudena rör på sig som den låter som en gammal disk från 80-talet.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

min cuda 160 S-ata låter ruskigt mycket mindre än mina maxtor dm9 IDE.
och det både vid acces och bakgrundsljudet.

så välj inte bort seagate för fort..

för den delen, görs inte hitachi deskstar vid Xakt samma fabrik som gjorde deskstaren åt ibm ? i xakt samma maskiner med exakt samma utseende på slutprodukten ?

och efter Ibm´s finfina resultat med deskstar lär ju iallafall jag aldrig köpa sådana igen..

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]

Permalänk
Medlem

Jämför inte en ny diskkonstruktion med en gammal från en annan tillverkare!

En 40 år gammal SAAB 95 är inte exakt samma bil som en sprillans SAAB 9.5. Utvecklingen går framåt vet du!

Permalänk
Medlem

Suck, jag köpte 2*120Gb Seagate baracuda i förhoppning om att de skulle vara tysta, och så håller de på och knastrar och har sig, Riktigt störande.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Ja det är ju faktiskt lite irriterande. Nu när man ändå liksom håller på och fixar så att datorn blir någorlunda tyst, så har man liksom 2 diskar som låter jävulskt mycket. Och det blir ju inte bättre när det är RAID heller när bägge arbetar

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
Ja det är ju faktiskt lite irriterande. Nu när man ändå liksom håller på och fixar så att datorn blir någorlunda tyst, så har man liksom 2 diskar som låter jävulskt mycket. Och det blir ju inte bättre när det är RAID heller när bägge arbetar

precis, jag håller på att tysta ner min dator, och dessa diskar skulle vara ett led i detta, men fan fick man för det. och som du säger, RAID gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM