Permalänk
Medlem

[CSS] Placera i botten

Har börjat så smått med att göra om min hemsida till XHTML Strict och CSS efter att ha läst diverse artiklar på www.alistapart.com (en sida jag verkligen kan rekommendera) men jag har ett litet problem jag inte får bukt med.

Har en <div> som ska innehålla text, och så vill jag att texten ska placerat en bit ovanför botten. Koden ser ut såhär:

#test { width: 250px; height: 150px; padding: 10px; margin: 0px; vertical-align: bottom; } ... <div id="test"> test </div>

Men trots detta vill inte texten placeras i botten. Vertical-align: bottom; verkar alltså inte räcka till. Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Jag kanske ligger lite efter, men skriver man inte

.test { ... }

i css-filen, och

<div class="test"> ... </div>

- ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så här?

#test { position: relative; width: 250px; height: 150px; padding: 10px; margin: 0px; } #test span { position: absolute; bottom: 1em; } ... <div id="test"> <span>test</span> </div>

Permalänk
Hedersmedlem

varför skriva

.test { ... }

?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

"#" används för saker som ska förekomma en gång, typ #nav { } #content { } #footer{ }, "." används för saker som förekommer flera gånger, t.ex. en p { } som ska ha en annan färg på flera ställen på sidan.

Och <span> används till text, och det dectgap säger bör väl funka.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.