Hårddiskens sista suck??

Permalänk
Medlem

Hårddiskens sista suck??

Sedan några dagar tillbaka ger min hårddisk (IBM 120GXP 120GB 7200rpm) ett högfrekvent surrljud ifrån sig... Nästan ett pipande ljud som irriterar öronen väldigt mycket. När man stänger av datorn kan man numer TYDLIGT höra hur hårddisken varvar ner.
Först trodde jag att det var en fläkt, eftersom min tidigare grafikkortsfläkt lät på ett liknande sätt... Men efter undersökande var det bara att konstatera att det var hårddisken.

Är det så illa att hårddisken är nära att gå under? Finns det något man kan åtgärda, eller är det bara att köpa en ny?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du läsa/skriva från den? Säkerhetskopiera illa kvickt! Troligen sjunger den på sin sista vers.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Kan du läsa/skriva från den? Säkerhetskopiera illa kvickt! Troligen sjunger den på sin sista vers.

Jorå, i övrigt fungerar den hur bra som helst... Bara ljudet. Fasen också, måste man punga ut pengar för en ny disk också

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]