Permalänk
Medlem

ett sätt att få gratis chassi fläktar

har inget att göra just nu så jag tänker bara skriva ner nått nu

behöver JUST du en chassi fläkt inte bara vilken chassi fläkt som helst en som e GRATIS gör så här hitta en granne/kompis/återvinings ställe/ som har en gammal p1 med en liten fläkt på CPU koppla bort den från el-aggregatet (fel-stavat)

sen när du har gjort det så knipsar du av längst nere vid den lilla fäkten så du får en slad utan fläkt på sen kommer vi till den roliga delen skruva bort el-aggregatet å ta en hammare/skruvmejsel/kofot/ å så öppnar du el-aggregatet försiktig så du inte pajar fläkten sen när du har tagit utt fläkten så tar du knipsar du av 2pin kontakten skalar den lite sen ska du ha en liten socker bit börja med att sätta fast socker biten på fläkt sladen sen twinar du ihop båda sladarna drar socker biten till ditt du har twinat ihop dom skruvar fast den å så har du fått din chassifläkt bara å koppla i hop den med strömmkablarna..

annars spar på krafterna åk till biltemma skaffa en fläkt där för 54kr
hoppas ni har nytta av det här inlägget
inte för att jag tror nån kommer å ha det men men vad ska man göra när man e uttråkad

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag fick ett antal trasiga nätagg från skolan när dom bytte datorer så jag har ett par stycken gammla nätaggs-fläktar i datorn. Dom funkar ju bra, och billiga var dom

Permalänk
Medlem

Ungefär så gjorde jag, fast jag skruvade upp nätagget.
Använder 3 st som chassifläktar, och en som processorfläkt.
Rakt in i molexkontakten

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Testpilot

Med risk för att verka tråkig men att ta ut fläktar ur nätagg eller att koppla in fläktar i molexkontakten är väl inget revolutionerande. Skulle gissa på att rätt många redan gjort det. Det är ingen skillnad på fläkter i nätagg och dom man köper till chassiventilation förutom att kom kanske är optimerade eller nått liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nätaggs fläktar har en tendens att vara av lägre kvalitet, jag nöjer mig med mina zalman 80mm, billiga och aeg som fan

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Testpilot

Beror ju också på vilket nätagg dom sitter i. Kommer dom från en P1:a så kanske dom inte är så bra.

Är zalmans 80mm tysta? jag funderar på dom eller att lägga lite mer pengar och köpa papst istället. Vilket är bäst?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

lättare att gå till hardsoft i gävle och köpa zalmanfläktar för 49 spänn styck!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
lättare att gå till hardsoft i gävle och köpa zalmanfläktar för 49 spänn styck!

^^ inte om man bor i sthlm

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk
Medlem

92 mm fläktar för 60 kr går att köpa från overclockers.

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk
Medlem

orka...köp en 12db för ca 50 spänn istället

Visa signatur

asus a7n8x delux, radeon9800 120gb,2600+,2* 256 pc4000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muskelbiber
^^ inte om man bor i sthlm

Nä men vi kan ju å andra sidan springa upp på mycom och köpa tysta Arctic Cooling TC-fläktar...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Problemet är att gamla 80mm.are från P-ettor och dylikt är i ca. 80% fallen stendöda. .

Har bytt massor av gamla datorer här på jobbet, och både CPU-fläktarna och nätaggsfläktarna är oftast indränkta i tre kubikmeter damm och har dragit sin sista suck.

Permalänk
Medlem

hmm tänkte bara istället så kan man döda lite tid å hålla sig sysselsat en liten stund med att göra så här även om dom kanske inte har den bästa kvaliten så e det ju alltid en extra fläkt +dom e ju GRATIS=)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Hur skulle man annars få tag på fläktar? Jag har endast köpt mina 120mm fläktar till vattenkylningen (som inte är klar ännu) eftersom jag endast har hittat 230v ac fläktar i metall.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord-k
orka...köp en 12db för ca 50 spänn istället

Var hittar man det? eller menar du för 50 spänn extra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Hur skulle man annars få tag på fläktar? Jag har endast köpt mina 120mm fläktar till vattenkylningen (som inte är klar ännu) eftersom jag endast har hittat 230v ac fläktar i metall.

Låter farligt om man får in fingrarna och låter dom inte mycket?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

...eller sa drar man in pa kylning.com pa odengatan i sthlm och spenderar 500:- pa 2st. delta flaktar.

DAR HAR DU SUG! 80cfm typ 7000rpm, ca 60db (lite mindre an en damsugare )

jag har snart en sadan pa min prolle :):):)

Permalänk
Medlem

Fixade 3st Papst 60x60 fläktar gratis från lokala el-del återvinningen

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

NO WAY!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostuga
...eller sa drar man in pa kylning.com pa odengatan i sthlm och spenderar 500:- pa 2st. delta flaktar.

DAR HAR DU SUG! 80cfm typ 7000rpm, ca 60db (lite mindre an en damsugare )

jag har snart en sadan pa min prolle :):):)

Du kanske knallar odengatan ner till odenplan från valhallavägen, men nog ligger väl ändå kylning.com på karlbergsvägen?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

haha, just det, tack... sa var det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Nätaggs fläktar ................ aeg som fan

Först kan du använda ÅÄÖ, sen inte......konstigt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostuga
...eller sa drar man in pa kylning.com pa odengatan i sthlm och spenderar 500:- pa 2st. delta flaktar.

DAR HAR DU SUG! 80cfm typ 7000rpm, ca 60db (lite mindre an en damsugare )

jag har snart en sadan pa min prolle :):):)

Eller så har dom inte några i lager! :/

Finns nog inget ställe i Sverige som säljer 10.8w versionen längre.

Köpte 6.9w versionen från datorbutiken ett tag sen och den låter tillräckligt, ska byta ut den snart tror jag :P.

Visa signatur

;)