Permalänk
Medlem

Kasst inbyggt ljud?

Är alla inbyggda ljudkort helt j*vla värdelösa?
Jag köpte nämligen nya lurar idag och märkte/hörde till min fasa att det sprakar nåt fruktansvärt då man inte har ljud i bakgrunden, låter ungefär som om man har jättehög volym på, men det har jag inte..
Finns det nåt sätt att lösa detta på förutom att köpa ett annat ljudkort?
/tacksam för svar

EDIT: märkte just att det sprakar mycket mindre när jag t.ex. scrollar i mirc eller på nätet.. vad är detta! ??

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

låter iofs som om du har problem med dina högtalare eller att du har jord problem...

Permalänk
Avstängd

Håller med Baztard....vad är det för hörlurar??

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Ja, många inbyggda ljudkort är helt j*vla värdelösa i jämförelse med även ett billigt separat ljudkort. Även om du får bort onödigt brus m.m. med nya drivrutiner eller så, så är ljudet fortfarande uselt.

Har du köpt lite dyrare hörlurar så bör du köpa ett ordentligt separat ljudkort. T.ex. Audigy1 bulk är väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

moderkort med soundstorm har bra ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ja, många inbyggda ljudkort är helt j*vla värdelösa i jämförelse med även ett billigt separat ljudkort. Även om du får bort onödigt brus m.m. med nya drivrutiner eller så, så är ljudet fortfarande uselt.

Har du köpt lite dyrare hörlurar så bör du köpa ett ordentligt separat ljudkort. T.ex. Audigy1 bulk är väldigt prisvärt.

Jag har köpt dyrare lurar, därför jag hör allt brus! Jag har läst nåt om att det är kasst ljud i alla shuttles, jag har sett en länk en gång men den är borta nu

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Finns soundstorm i A7N8X Deluxe 2?

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

precis så där är det med mitt ljud i lurarna oxå. Jag har soundstorm i mitt NF7-s V2.0. Men när man bläddrar i webbrowsern lr nåt så försvinner det just för det ögonblicket. Alla säger att soundstorm ska va så bra, men jag tycker bara det är problem med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
precis så där är det med mitt ljud i lurarna oxå. Jag har soundstorm i mitt NF7-s V2.0. Men när man bläddrar i webbrowsern lr nåt så försvinner det just för det ögonblicket. Alla säger att soundstorm ska va så bra, men jag tycker bara det är problem med det

Det är bara soundstorm i den digitala utgången vad jag har läst ivf.. så ditt problem sitter inte där.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Är utgången du änvänder avsedd för hörlurar? En del hörlurar kan vara svåra att driva. Om lasten är för svår för ljudkortets utgång kan ljudet säkert bli distorderat.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Soundstorm har samma problem med oljud som andra interna ljudkretsar.

Testa att mute'a alla ingångar som du inte använder, det kan hjälpa.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Soundstorm har samma problem med oljud som andra interna ljudkretsar.

Testa att mute'a alla ingångar som du inte använder, det kan hjälpa.

Hmm hjälpte inget att muta ingångarna, men ack så mycket bättre det blev då jag inte kopplade inte lurarna "fram" på lådan, utan bak.
Nu går det åtminstonde "idla" utan musik i bakgrunden..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Re: Kasst inbyggt ljud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Är alla inbyggda ljudkort helt j*vla värdelösa?

DAC:arna på inbyggda ljudkort är rena skräpet.

Med digitalutgången kopplad till en extern DAC eller bra receiver så blir det givetvis betydligt bättre.

Permalänk

Iceman, det du hör -ÄR- ett jordfel. Jag har haft ett X antal onboard-ljudkort, och nästan alltid är det jordfel. Jag har Soundstorm som jag kör med, och hade en massa bakgrundsbrus förut. Nu när jag har dels dragit jord till eluttaget och installerat ett nytt nätagg (Tagan 550w), så försvann det. Nätagget har även en klyftig extra jordkabel som man fäster på moderkortet

Läste någonstans att det där bruset, som ändras när man t.ex scrollar eller dyligt, beror på en nivåskillnad i jorden. Precis som generatorbrus i bilar.

Jag kör på analoga utgången med ett creative 5.1 system, inget brus och låter utmärkt.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

JAg har också liknande problem.. Fast det är inte hela tiden och blir starkare o svagare ibland... O när jag scrollar så kommer det ett pipljud istället.. Man kan leka DJ o sitta o scratcha med scrollen :> .. Men det är mkt irriterande... Men om det är "jordfel" så skulle dom uppkomma om man skaffade ett till billigt ljudkort också.. Kör ju bara med hörlurar o då är det ju oödigt o köpa värsta ljudkortet.. Mitt förra integrerade på gamla datorn fungerade utmärkt.. Synd att det ska bli såhär med spåass nya saker..

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Medlem

okej nu blir jag helt jävla tokig snart, jag har provat 3st olika micar, samma fel.. jag har nu ett SB-Live i datorn, blir samma fel, har formaterat datorn, precis samma fel.. blir bara ett svagt surrande ljud i lurarna när jag testar t.ex. ventrilo.. VAD ÄR FELET??

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Soundstorm har samma problem med oljud som andra interna ljudkretsar.

Testa att mute'a alla ingångar som du inte använder, det kan hjälpa.

Inte i mitt fall. Jag älskar det

Permalänk
Medlem

När jag använder mitt inbyggda ljudkort så brusar det nått fruktansvärt i takt med cd-läsaren... dvs man hör cd-läsaren brumma via ljudkortet... helt sjukt..

Permalänk
Medlem

ja mitt gigabyte-mobo har inbyggt 5.1-ljud och det suger s0mfan
annars är mobot helt grymmt

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt "jorda" det inbyggda ljudkortet så att bruset försvinner ?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kasst inbyggt ljud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Med digitalutgången kopplad till en extern DAC eller bra receiver så blir det givetvis betydligt bättre.

Så om jag kopplar mitt integrerade ljudkort till min RXV440 (optiskt eller bara digitalt) kan jag alltså slänga ut mitt SBlive 5.1 utan att förlora ljudkvalitet oavsett om det handlar om DVD (5.1) eller bara mp3 via winamp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
okej nu blir jag helt jävla tokig snart, jag har provat 3st olika micar, samma fel.. jag har nu ett SB-Live i datorn, blir samma fel, har formaterat datorn, precis samma fel.. blir bara ett svagt surrande ljud i lurarna när jag testar t.ex. ventrilo.. VAD ÄR FELET??

ja klart det blir. Du måste såklart stänga av det inbyggda ljudkortet i bios. Då funkar det.

Visa signatur

AMD XP2600+ @ 2209mhz ][ TwinMOS 512DDR PC3200 ][ Asus A7N8X deluxe nForce2 ][ Hitachi Deskstar 7K250 120GB ][ Sapphire Radeon 9600pro @ 470/351 ][ Samsung 957p "19 ][ 13051 @ 3Dmark 2001