Permalänk
Medlem

Viktigt att skärma trächassit?

Kan börja med o säga att jag sökt lite runt detta ämne men inte hittat tillräklig info.. vill gärna har mer kött på benen så att säga...

Min kompis säger att det är mycket viktigt att skärma av datorn innuti om man som jag ska bygga en datorlåda i trä! den kan annars störa ut skärmen, stereon, eller annan utrusting, eller tvärtom att datorn tar stryk! Jag vill gärna höra vad ni säger om detta, behövs det verkligen skärmas av om man har trälåda eller ej? Om man isåfall behöver det, räcker det att man drar några tunna kablar runtom inne på lådans "golv väggar och tag", eller ska man köra med nån slags metalfolie så de täcker hela sidorna? (Även tips på konkreta lösningar tages gärna imot)

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Medlem

Inga problem för mej, datorn står under recievern, brevid centern och TV:n.

Finns ju rätt många som kör trä och framförallt plexichassin så det ska nog inte vara några problem.

Permalänk

Nja, det är klar överdrift att datorn skulle ta stryk av det.
Men det är ingen nackdel om du skulle skärma, så kan du jorda några metallskivor på insidan vore det absolut inte fel.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

OK tack för tipsen! ska försöka dra nån metall folie eller liknande på sidorna, tak o golv inne i burken!

Men jag funderar nu på att bygga en trälåda och slänga in hela burken istället... inte lika roligt som att sätta in datorkomponenterna i en fin trälåda, men eftersom det är tystheten jag eftersträvar med detta bygge så tror jag det får bli en trälåda att slänga in hela burken istället!

Några tips innan jag börjar bygget?

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbe

Några tips innan jag börjar bygget?

Ha plåster hemma...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbe
OK tack för tipsen! ska försöka dra nån metall folie eller liknande på sidorna, tak o golv inne i burken!

Du kan ju göra väggarna till chassit dubbla så du kan lägga in tunna plåtar inuti så syns de inte. Glöm bara inte att koppla en sladd från plåten till jord! Och det behöver inte nödvändigtvis vara plåt - du kan lägga ett grovt nät av tunna metalltrådar eller liknande också.

Permalänk
Avstängd

det spelar inte så stor roll.
skit i plåten/folien.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Du kan ju göra väggarna till chassit dubbla så du kan lägga in tunna plåtar inuti så syns de inte. Glöm bara inte att koppla en sladd från plåten till jord! Och det behöver inte nödvändigtvis vara plåt - du kan lägga ett grovt nät av tunna metalltrådar eller liknande också.

Och får jag fråga vad i hela fridens dar detta skulle vara bra för?
Så att inte quake-termiterna ska smita eller? Ett jordat nät runt komponenterna var det roligaste jag någonsin hört. No offence.
Jag har kört med trächassi och väskchassin i flera år även om jag nu har ett Lian-Li..
Och den dagen <=12 volt lågströmskopplingar börjar störa ut stereoutrustningar och skärmar så ska jag äta upp mina kalsonger.

Det ända som kan ge en störning är nätagget men är detta jordat i skyddsjorden i vägguttaget så är det knappt märkbart.

Men om du säger att det ska vara på detta viset så.. *skuttar iväg och trär på hönsnät runt förstärkare, video, tv, gitarrdist, gitarrförstärkare, multimetern, gamepaden, joysticken och all annan elektronik med bara plast runt*

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

En polares skärm började gå i vågor och bli alldeles suddig när han ställde sin dator bredvid. Numer har han den på golvet, och skärmen är som den ska. Inget fönster på lådan, och han har jordade uttag. Så det är inte omöjligt att datorn ger ifrån sig rätt kraftig strålning.

Sen kan man ju sända FM-radio flera kilometer med en liten fjuttig sändare som bara drivs av ett 9V-batteri, så "den dagen <=12 volt lågströmskopplingar börjar störa ut stereoutrustningar" har sedan länge redan infunnit sig

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaz
Och får jag fråga vad i hela fridens dar detta skulle vara bra för?
Så att inte quake-termiterna ska smita eller? Ett jordat nät runt komponenterna var det roligaste jag någonsin hört. No offence.
Jag har kört med trächassi och väskchassin i flera år även om jag nu har ett Lian-Li..
Och den dagen <=12 volt lågströmskopplingar börjar störa ut stereoutrustningar och skärmar så ska jag äta upp mina kalsonger.

Det ända som kan ge en störning är nätagget men är detta jordat i skyddsjorden i vägguttaget så är det knappt märkbart.

Men om du säger att det ska vara på detta viset så.. *skuttar iväg och trär på hönsnät runt förstärkare, video, tv, gitarrdist, gitarrförstärkare, multimetern, gamepaden, joysticken och all annan elektronik med bara plast runt*

*räcker scaz salt- och peppar-ströarna för att få hans kalsonger att smaka lite bättre*
Ju högre frekvens en apparat arbetar med desto lättare är det för energin att gå över i radiovågor och en dator arbetar på mycket höga frekvenser. Dessutom kan låga växelspänningar inducerar mycket höga spänningar i närliggande komponenter som i sin tur kan skicka ut radiovågor. Bara för att en apparat arbetar med låg spänning betyder inte att den inte kan skapa radiovågor - hur får du annars trådlösa tangentbord att fungera på ett vanligt batteri?

Nu påstår jag inte att en dator verkligen gör detta, för den är konstruerad för att minska dessa störningar till ett minimum, men teoretiskt är det möjligt. Det omvända är däremot mer troligt, dvs. att en annan apparat (t.ex. elektrisk motor som kan skapa stora mängder radiovågor) stör ut datorn. Det räcker med att en enda etta tolkas som nolla eller tvärtom för att förstöra hela din dag. Moderna datorer är nu konstruerade för att förhindra även det, men det finns en liten risk.

Jag tror dock inte det kommer att vara några problem, men eftersom det var tal om skärmande av trächassi tänkte jag ge ett förslag på hur det kunde göras utan att det syntes alltför mycket.

Permalänk
Medlem

Funkar aluminiumfolie?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
En polares skärm började gå i vågor och bli alldeles suddig när han ställde sin dator bredvid. Numer har han den på golvet, och skärmen är som den ska. Inget fönster på lådan, och han har jordade uttag. Så det är inte omöjligt att datorn ger ifrån sig rätt kraftig strålning.

Sen kan man ju sända FM-radio flera kilometer med en liten fjuttig sändare som bara drivs av ett 9V-batteri, så "den dagen <=12 volt lågströmskopplingar börjar störa ut stereoutrustningar" har sedan länge redan infunnit sig

Anledningen till detta är nätagget som innehåller kraftigare spänningar.
Och med utstörningar tänkte jag närmast på skärmen och förstärkare då det är de man bryr sig mest om. Jag har i varje fall inte lyckats påverka någon elektronik som helst med mina trälådor genom åren. Och dessa har inte haft någon "hönsbur" runt sig. Jag litar på GND kablarna som går till moderkortet och nätagget.
För övrigt.. Varför går alla dessa radiovågor genom jordade betongväggar då detta har samma funktion som ett hönsnät runt en dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild

*räcker scaz salt- och peppar-ströarna för att få hans kalsonger att smaka lite bättre*
Ju högre frekvens en apparat arbetar med desto lättare är det för energin att gå över i radiovågor och en dator arbetar på mycket höga frekvenser. Dessutom kan låga växelspänningar inducerar mycket höga spänningar i närliggande komponenter som i sin tur kan skicka ut radiovågor. Bara för att en apparat arbetar med låg spänning betyder inte att den inte kan skapa radiovågor - hur får du annars trådlösa tangentbord att fungera på ett vanligt batteri?

Nu påstår jag inte att en dator verkligen gör detta, för den är konstruerad för att minska dessa störningar till ett minimum, men teoretiskt är det möjligt. Det omvända är däremot mer troligt, dvs. att en annan apparat (t.ex. elektrisk motor som kan skapa stora mängder radiovågor) stör ut datorn. Det räcker med att en enda etta tolkas som nolla eller tvärtom för att förstöra hela din dag. Moderna datorer är nu konstruerade för att förhindra även det, men det finns en liten risk.

Jag tror dock inte det kommer att vara några problem, men eftersom det var tal om skärmande av trächassi tänkte jag ge ett förslag på hur det kunde göras utan att det syntes alltför mycket.

Om något är teoretiskt möjligt men man inte märker av det så behöver man väl inte göra något åt det. Och allra helst inte sätta hönsnät i chassit och tro att detta ska hjälpa.
Om jag får dra en dålig jämförelse.. Varför orka bry sig i någon som försöker blåsa ut en orkan med sin andedräkt då denne endast påverkar orkanen teoretiskt?

Hur som helst.. Jag har kört olika trächassin utan att jorda själva moderkortet och det har fungerat klockrent utan störningar. Precis som om jag haft det i ett chassi.

Helt ärligt. Har ni någonsin hört talats om någon form av "skyddsjords sköld" runt elektronik kopplingar?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaz
Anledningen till detta är nätagget som innehåller kraftigare spänningar.
Och med utstörningar tänkte jag närmast på skärmen och förstärkare då det är de man bryr sig mest om. Jag har i varje fall inte lyckats påverka någon elektronik som helst med mina trälådor genom åren. Och dessa har inte haft någon "hönsbur" runt sig. Jag litar på GND kablarna som går till moderkortet och nätagget.
För övrigt.. Varför går alla dessa radiovågor genom jordade betongväggar då detta har samma funktion som ett hönsnät runt en dator?

Om något är teoretiskt möjligt men man inte märker av det så behöver man väl inte göra något åt det. Och allra helst inte sätta hönsnät i chassit och tro att detta ska hjälpa.
Om jag får dra en dålig jämförelse.. Varför orka bry sig i någon som försöker blåsa ut en orkan med sin andedräkt då denne endast påverkar orkanen teoretiskt?

Hur som helst.. Jag har kört olika trächassin utan att jorda själva moderkortet och det har fungerat klockrent utan störningar. Precis som om jag haft det i ett chassi.

Helt ärligt. Har ni någonsin hört talats om någon form av "skyddsjords sköld" runt elektronik kopplingar?

Ja, runt antennförstärkare och tuner för i princip alla radio- och TV-mottagare till att börja med (har du en TV-tuner till din dator t ex kan du se en liten metallbox på denna där antennen går in). All elektronik som är extra känslig mot elektromagnetisk störning har normalt någon form av skyddssköld i form av metallådor, jordplan i kretskortet eller metallfolie lindad runt. Digitala kretsar, även om de använder extremt höga frekvenser är normalt inte så känsliga eftersom lite störningar normalt inte påverkar tillräckligt mycket för att förändra en etta till nolla eller tvärtom, men det är inte sagt att det inte kan hända.
Åter igen så säger jag att jag tvivlar starkt på att detta kommer att ske - jag bara påpekar att det finns en teoretisk möjlighet, och den är bra mycket större än vad din analogi med orkan och andedräkt försöker påvisa.
Vad gäller betongväggar så dämpar de radiovågor en del (försök bara lyssna på svag radiostation i en betongbyggnad utan fönster så får du se), men armeringsjärnen ligger på alldeles för långt avstånd ifrån varandra för att hindra allt. Ju närmare trådarna är varandra desto bättre skyddar de, och en heltäckande plåt är naturligtvis mest effektiv.
Har du inga problem med störningar så är det ju inga problem, men den teoretiska risken för det är tillräckligt stor för att det faktiskt kan hända i praktiken om man har en väldigt störande apparat i närheten och en väl tilltagen portion otur.

Permalänk

Moderkortet är väl det som är mest utsatt, men det måste ju stå ut med strålningen innifrån datorn i en vanlig låda, så lite störningar klarar det allt. Så länge du inte avmagnetiserar skärmen när datorn står precis brevid är det nog ingen fara

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

scaz jag tycker att du i sann swec anda kan posta bilder på dig själv när du gluffsar i dig dina kalsonger om möjligt en film

Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om min gamla P100.
På radion som stod ganska nära datorn kunde man höra konstiga ljud kring just 100 Mhz som försvann om man stängde av datorn. Detta var dock ett helt omoddat AT-chassi, dock inte jordat.

Detta problem har man dock inte idag, nu är det annat lite högre upp i frekvens som riskerar att störas

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem

Scaz ska äta upp sina kalsonger nu tycker jag.
Jag kunde inte lyssna på radio när jag körde utan låda.

Permalänk

Sen finns det en anledning till att den lilla "donuten" i ferrit som följer med chassit ska sitta runt sladdarna som går fram till powerknapp och lysdioder. Den ska nämligen filtrera bort störningar som tas upp av sladdarna som funkar likt antenner. En GSM-telefon kan slå ut känslig elektronik helt och hållet, så sätt dit ringen nu

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag kört flera datorer bara rakt på bordet någon decimenter från skärmen och det är inga problem att avmagnetisera skärmen för den delen.

Sen vad gäller jusst magnetisk strålning så är ju de vattenpumpar som bl.a. jag kör med väldigt bra på att skicka ut magnetiska störningar.

Den kan störa skärmen på kanske 3 decimeters avstånd utan något emellan. Men den kan stå precis bredvid ett moderkort som ligger på bordet utan problem.