min 180 gig blir korrupt varje gång jag installerar om win 2000 sp4

Permalänk
Medlem

min 180 gig blir korrupt varje gång jag installerar om win 2000 sp4

förra gången jag installerade om win 2000 sp4 vilket har stöd för big disk 48 bitars men varje gång som jag installerar om windows så blir diskens data korrupt blir diskens data korrupt den vill att jag ska köra chkdisk men förra gången jag gjorde detta så kunde jag inte komma åt några filer. Jag kollade även ifall stödet för stora hårdiskar var aktiverat i regedit och det var det. Nu vågar jag inte göra nått med hårdisken är det någon som vet vad som är fel ?

Felet fixat fick ladda hem ett program från maxtors hemsida som aktiverade stödt för 48 bitars som egentligen skulle has varit aktiverat

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att du kör med en partion som är större än 128GB på 180GB IBMen. Det är viktigt att du aktiverar EnableBigLBA så fort du har installerat win2k sp4. Den nyckeln är inte aktiverad i default läget (Varför pyttemjuk har gjort denna idiotiska lösning vet jag inte). Annars kan det vara läge att dela upp hdn i flera partioner för att slippa detta problem.

Permalänk
Medlem

faifai: det spelar ingen roll om man delar upp disken i mindre partitioner, kommer ändå att få korrupt, allt är ju fortfarande fysiskt på samma disk...
Juckpuck: vad jag rekommenderar är att du använder ett kontollerkort för att vara 100% säker, för många som köra win2k sp4 så funkar det inte med lägga in EnableBigLBA och samma för users med winXP sp1...
ända jag är säker på är att den "bug" som finns i windows INTE finns i Linux (senaste dist.)

Visa signatur

va?

Permalänk
Inaktiv

Cezer: DET fungerar med EnableBigLBA i win2k sp4 för det kör jag på 3 win2k maskiner hemma.

Det är inte fel på kontrollerkortet om disken blir korrupt eller inte. Det beror på att EnableBigLBA inte är aktiverat. Dock har jag kunnat komma åt mina 2 IBM GXP180 180GB utan att aktivera EnableBigLBA efter en ominstallation.

Det är jävligt idiotiskt av Microsoft att inte implementera in EnableBigLBA vid default installation. Hoppas att vid Win2k SP5 har det aktiverat.

Permalänk
Medlem

jag med hatar verkligen detta skit som microsoft har gjort men när jag kollade i registret så var big disk aktiverat då min 2000 är med service pack 4 inlagt

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Var kan man aktivera EnableBigLBA .

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv

Läs FAQ:arna som är klistrade.. det står exakt hur man gör