Permalänk

Från lian li tempmätaren så satte jag proben brevid core:en så nära det gick utan att klämma den, för att kolla om lian li proben mäter någorlunda bra så satte jag proben i ett glas vatten och satte temp proben från väderstationen i samma glas å kollade temperaturen, på det sättet fick jag fram hur mycket "fel" den mäter och det rörde sig 0,5 grader mindre, gjorde samma prossedur i ett glas varmt vatten (56 grader) och då blev felmarginalen ca 1.1 grader.

Jag fick dessa temperaturer med slutet chassi, 3st 21db 8cm insugsfläktar, 2st 8cm 21db utsug(plus nätagget) och dator var ju INTE trimmad under mätning och rumstemp 18-19 grader, som dem går nu ligger den på 40idle å 46max vid en rums temp på 23 grader.

För övrigt så är en lappad Spire nutidens taisol kommer ihåg när taisol kom då var dom det mest prisvärda man kunnde hitta.

SPEC PÅ WR IV (inte 19db å inte 21db men nästan)
SPA04B4 WhisperRock IV
Socket A Cooling kit
Dimensions Heat sink :
12VDC Fan : 80×80×44 mm (l × w × h)
80×80×25mm

Bearing Ball bearing
Rated speed 2300 RPM +/-10%
Rated power 1.08 W
Noise level 25 dBA
Air flow 28 CFM at 2,300 RPM
Current 0.09 A
Life hours Ball: 50.000

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Är ditt inlägg seriöst? Tempsensorena stämmer inte alls på XP prollarna och han kanske inte har några chassifläktar. Föressten gör det inget om den ligger på 65c, inte 70c heller.

kan säga direkt att 'hetta' har en betydande roll när det gäller prestanda o.s.v
sen i somras har min cpu fläkt nörja stiga ovanligt mycker i grader, det jag först trodde var lagg/pl/choke i spel, visade sig i slutändan bero på att min cpu inte tyckte om graderna
70 när den arbetade.

man ser en klar skillnad prestandamässigt om ens 'burk' går varm.
som jag har nu 65 idle, 70-72 fulload, är inget jag vill rekommendera andra.

men uppenbarligen finns det vissa på forumet, som kör den temperaturen
utan problem, vilket jag tar som att dom har super processorer, el så märker dom ingen prestandaskillnad överhuvudtaget.

har iaf erhållit ny fläkt idag som ska monteras på
(less på att ta bort nuvaranda å rensa den å sätta ny pasta)

Tack för ordet!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

En processor presterar lika bra i -700c som i 50c... Skillnaden är att i -700c kan man överklocka den och därefter få den att prestera bättre.
Kollat att du inte har thermal trottling på?

Min temp ligger nu på 75c fulload i 2.2vcore

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

jag har en amd 1800 @ 11.5 x 140 men jag har fett hög temp!! 55-57 C när jag bara surfar och lyssnar musik när jag har liarat CS i nån timme eller 2 så visar mBm 5 att den ligger på 62C !! har en WR IV ska testa att sätta lita AS snart

kram

Visa signatur

Intel Core i5 2500 3,3GHz, 4gb ddr3 1600mhz, Gigabyte P8P67 PRO, Samsung 1TB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Permalänk
Medlem

Hehe JAg använder en Tt Volcano 11 x fast med en extra fläkt mellan flänsen och den fläkten man får med + att jag har Arctic silver 5 pasta så min idle temp ligger på typ 29-30...Har även en trevlig koppar shim som faktiskt sänkte min temp lite

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag är ganska ny men har fått ett ganska bra ordföråd angående överklockning, men vad är thermal trottling. Ganska interessrad för jag har en WhisperRock IV och jag känner att jag inte är nöjd med min temp (52grader idel).

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk

testa & kör programmet cpuidle pro om ni har hög idle temp, programmet byter ut windows (om ni kör) idle process mot en effektivare och man kan lätt sänka idle tempen med 5-10 grader... najs om man man bara surfar o grejer

btw. min idle temp ligger på ca 40 grader när jag kör några firebirdfönster, ftpprg & winamp .. med en falconrock II

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
En processor presterar lika bra i -700c som i 50c... Skillnaden är att i -700c kan man överklocka den och därefter få den att prestera bättre.
Kollat att du inte har thermal trottling på?

Min temp ligger nu på 75c fulload i 2.2vcore

Kan säga att en Processor inte mår så bra av att vara ca 470 grader under absoluta nollpunkten

Visa signatur

2500+@3200+ | 9600 Pro | 2*256 Twinmos winbond | NF7-S 2.0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muxxor
Kör med EN WhisperRock IV med en barton 2500+@3200+ med idle på 46*C och spel på 52*C
Då kör jag med 2år gammal skrivbordslagrad AS2, men man har ju monterat ett par CPU's i sina dagar... testa ny pasta och setill att montera den rätt!

/muxxor

omg...

JAG kör med en WhisperRock IV med en barton 2500+@3200+ med idle på 46*C och spel på 52*C. Jag använder också en 2 år gammal skrivbordslagrad arctic silver 2

Kusligt likt ^_^

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk

väntar på min WhisperRock iv just nu. 99kr. som hittat bakom soffan!
får se om den är bättre än min artic cooling cooper pro eller vafan den heter.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

Ska ta bort kylaren imorrn och ta bort lite pasta och se om det hjälper för min 2500+ ligger på 60C i öppen låda.

edit: Vad är thermal throttling???? tyckte jag såg det i bios.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Med min Whisperrock så ligger jag på ca 50C idle, men efter tre fyra timmars spelande så är den uppe på 60C. Min dator blev ihopbyggt av datorbutiken.com så jag antar att den är rätt monterad. Å andra siden så har jag ett Abit AN7 mb och den visar tydligen ofta felaktig temp. Jag kollar tempen i BIOS, jag har ej hittat nåt annat program så funkar med AN7 - har testat speedfan, cpucool, motherboard monitor - inget funkar.
Nån som vet ett program som funkar???

Permalänk
Medlem

Vad är orginal volt för 2500xp??? efter bios flash upptäckte jag att den låg på 1.85v vilket det inte var innan.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

1,65v

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Själv så ligger min AMD 2,8(2.4)gHz med Whisperrocken på 37grader Idle och Full: 43... Så om du skulle ha så varmt så är något fel...
Men min temp kan ju ha något med att jag har en 120(nätagget) och en 80mm(bak) som drar ur den varma luften...

[EDIT] Har ju faktiskt bevis...

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk
Medlem

La upp den i 200*11 nu och har 53 idle. Ska jag fortfarande ta bort lite pasta (lade på ganska mycket) eller är 53C acceptabelt?

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtomicX
Själv så ligger min AMD 2,8(2.4)gHz med Whisperrocken på 37grader Idle och Full: 43... Så om du skulle ha så varmt så är något fel...
Men min temp kan ju ha något med att jag har en 120(nätagget) och en 80mm(bak) som drar ur den varma luften...

[EDIT] Har ju faktiskt bevis...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/absolut.JPG

Har du bara 16 C i rummet? Fryser du inte?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtomicX
Själv så ligger min AMD 2,8(2.4)gHz med Whisperrocken på 37grader Idle och Full: 43... Så om du skulle ha så varmt så är något fel...
Men min temp kan ju ha något med att jag har en 120(nätagget) och en 80mm(bak) som drar ur den varma luften...

[EDIT] Har ju faktiskt bevis...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/absolut.JPG

Det där bevisar ingenting, tempsensorer mäter alltid fel, En 2.8 avger runt 80watt, och har en vcore på 1.6volt?
Hur kan du ens drömma att du kan kyla ner den till 37grader med endast en ventilerad och fasttryckt metalklump?

Den ligger nog snarare på 60+ som alla andra cpuer,
Ta fram en extern, kalibrerad sensor och mät med den istället.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

hur nödvändigt är det med kylpasta? har för närvarande inget på min Whisperrock.. funkar inte alls för mig heller så av ren hets så slet jag hur flänsen och tog bort allt tjafs och satte tillbaka den. Men icke!!

vet inte men.. är det Tbirden som alstrar värme uta bara fan eller?
ligger på 60 idle och 65-70 Spel

Visa signatur

A64 3200+ Winchester @ 240*10 / MSI K8T ? / 2*1024 G.Skill PC4000 3-4-4-8-1T / SATA Matrox 200gb / Geforce 6800NU 16/1.6 @ 1.4v

Permalänk
Medlem

Ligger på 60C idle med öppen låda. Och jag har inte monterat fel då jag har monterat den tre ggr med samma resultat.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W