Permalänk
Medlem

Laptop-CD interface -> IDE

Detta borde kunna vara till nytta för fler än mig, speciellt om man vill bygga litet.

jag har en DVD/CDRW combo Laptop-enhet (Dell) och denna vill jag givetvis använda i ett bygge. Problemet är att den har en plug-in multikontakt (typ Laptopdiskars 44-pin interface) fast med 60 pinnar. Är det någon som vet mer om standarder på laptopprylar? är det någon som vet pinout på dessa prylar?

Jag funderar på om det kan vara annat interface "inuti" driven, men jag skulle helst se att jag slapp det.

Så här ser kontakten ut på laptop-dvd'n

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Det ska finnas så grejer som konverterar laptop till ide att köpa.Googla lite.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag vill veta också... har en gammal laptop-skärm hemma som jag skruvat av en gammal laptop.. Har samma skumma interface som allt annat i en pyttedator..Kan man göra något för att använda denna som tex. en fel LCD till htpc eller är det bara att kasta ?!

Visa signatur

*Coming resurrection*
*The working man shall arise*
*Toes of steel & Will of iron*

Permalänk
Medlem

Visst, det finns adaptrar till 2,5" diskar och även till vissa slim-cd/dvd men inte till denna vad jag har hittat.. jag har googlat så det räcker, och även pratat med massa leverantörer som inte har detta.

Laptopskärm är ingen rolig historia, du behöver en styrkrets för den, vilket kan gå att hitta, men där gäller söka söka söka om du skall hitta det. dessutom är de inte alls speciellt billiga.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk

amen den där dvd grjen är ju ingen 2.25 grej som är på tex laptop diskar, en sån ser mer ut som en vanlig ide kontakt

Permalänk
Medlem

Axly okej... Tråkigt !!! Vafan ska jag göra med den då? Kasta i skogen eller ? Fan ahr ju hört om nån snubbe som byggde in sin skärm i en sån bärbar/hptc på locket.. Aja om nån vet!

Visa signatur

*Coming resurrection*
*The working man shall arise*
*Toes of steel & Will of iron*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
...finns adaptrar till 2,5" diskar och även till vissa slim-cd/dvd men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungMackan
amen den där dvd grjen är ju ingen 2.25 grej som är på tex laptop diskar, en sån ser mer ut som en vanlig ide kontakt

Som jag sade.. DVD-grejen är inte samma som till en 2,5" hårddisk. Först och främst har en 2,5" HD 44 pinnar (40 till normala IDE, jord, jord, +5V och tom) och ser ganska mycket ut som en vanlig IDE-disk, fast mindre och pyttigare.

Som jag också sade så har DVD'n 60 pinnar, och kontakten ser ut som en Centronics 60 pin SCSI fast utan sneda kanter.. Om du inte vet hur det ser ut så kan du kolla på bilden jag bifogade i första posten. Hade det vart en vanlig Laptop 44 pin ide+5V så är väl det lugnt.. såna adaptrar har jag en bunt liggande.. och tack, jag vet att det inte är samma på DVD'n som på laptop diskar.. det var liksom därför jag undrade om nån visste nåt om pinout.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Compaqs multibay-connector för bärbara liknar anslutningen på bilden. Det finns en kort konverteringskabel inuti cdrom-modulen som omvandlar från slimlineIDE till multibay, antar att dell har något liknande...

Permalänk

Jag vet att det finns konverterare på dustin..... hittar dom inte just nu.... men återkommer när jag hittat.... är oxo i behov av en.....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

hehe.. ger mig fan på att de lade till den produkten nyss... har kikat flera gånger på dustin, hos pemaco, dabus. Problemet är bara att jag inte ser vad det är för interface på den. Tack för tipset TRiXTeR[o]

megol, det var det jag misstänkte också, så jag får väl pilla isär den och se vad jag kan hitta.

EDIT:
Ok, pillade isär den efter mycket arbete.. och där är en ännu mindre kontakt av samma typ. Hmm.. får nog kika om man kan se om en sådan adapter passar. Hade vart najs med ett EPIA VIA 933, 256MB DDR, 10GB 2,5" HD, Slim DVD/CD-RW, mini nätagg..

typ 19 cm hög, 19 djup, 13 bred. Heter det tower då? blir inte det typ Friggebod istället?

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Tack för den länken Axly!

Jag har letat länge efter den adaptern.

Angående din "isärpillade" dvd/cd-rw så bör den adaptern på dustin passa smärtfritt.
Det är normalt samma kontakt (JAE tror jag dom heter) på de flesta slimline cd/dvd.

Visa signatur

Som min fru brukar säga
"Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare!" ;)

Permalänk
Medlem

Trevligt Jag litar på att det stämmer. Det är ju i alla fall en Toshiba DVD/CDRW combo, och den borde ju inte vara special bara för att den sitter i ett Dell-hölje.

Sundsvall, hehe sitter mittemot en tjej från Sundsvall här på jobbet
"Jo, jag skall åka och boota om den där jag.."

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Mycom.se har har en adapter. beställningvara men brukar komma in for.
Det är mappower som gör dem.(map-int).

Lite gammal tråd men kanske hjälper nån som letar efter sån adapter.
Själv leta jag till förbannelse. Håller på med eget mini-tx utav plexi från Classe ohlson.

Fattar inte att det ska vara så svårt att få tag på en sådan? Många som vill bygga små itx med intern slimCd eller cd/rw tycker man ju

Lycka till!

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

Det går inte att bygga en själv då? om nån kunde bifoga en bild med en förklaring på vilka stift som gör vad...?

Permalänk
Medlem

skruva av bakstycket på din slimline cd-rom så ska de nog finns vanliga laptop standarden bakom å från den kan du konvertera till vanlig ide kabel

http://www.binarteknik.se/produkter/1002.phtml längst ner på den sida hittar du en färdig..
annars så är det här pinouten på den lilla kontakten

Permalänk

Här skall man med kunna köpa en adaptor(samma som dustin's) för 170kr
http://www.gulasidorna.se/query?what=get_info&advert_code=RS0...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Här finns en adapter som är billig

http://www.mycom.se/produkter/140634/

Passar inte, om du läser lite längre upp i tråden så ser du

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |