Permalänk
Medlem

Vibrationsdämpare HD, blev perfekt!

Har haft problem med att min hårddisk som var monterad i den vanliga 3,5" platsen, skapade väldiga vibrationer i chassit som gav otroligt resonansljud trots att jag har en del dämpmattor.

Efter att ha tittat på en del lösningar beslöt jag mig i helgen för att göra en egen vibrationsdämpare.

Jag tog 2 st ganska grova gummiband och klippte ut ett par smala plåtbitar med hål i för att gummibanden skulle sitta på plats.

Satte gummibanden dubbelvikta runt hårddisken(för att få bättre spänst) och skruvade dit plåtbitarna så att gummibanden satt fast.

För att underlätta monteringen tvinnare jag dit 4st sladdbitar på gummibanden. Dessa drog jag sedan igenom skruvhålen i en 5,25"-plats. Drog i dessa tills hdn satt på plats. Jag tvinnade sedan gummibanden ett par varv innan jag fäste dem på utsidan med små aluminiumbitar.

Klart för testning! ...inte ett ljud från hårddisken längre.

Rekommenderar detta till de som har samma problem! Mycket enkelt och effektivt!

EDIT: Bild

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk

Du har ingen bild? förstod inte allt riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag kan fixa en bild ikväll så det blir lite enklare att förstå..

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

Haha, jag gjorde tvärt om idag Jag tog bort mina dämp-ringar för att HDD ska få bättre kontakt med metallen och hålla lägre temperatur, visserligen så har jag en Knäpptyst Seagate ´men nu kan man ana den när det jobbar.

Permalänk
Medlem

Då var en bild på plats...taskig dock (t610)

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..