Hur stänga av annan dator över nätverk?

Permalänk
Medlem

Hur stänga av annan dator över nätverk?

någon som vet hur man startar om eller stänger av en annans dator i ett nätverk med cmd

jag har windows

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

shutdown /?

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

i CMD --> shutdown -s (stäng) shutdown -r (starta om) shutdown -a (avbryt nedstängning ....det startar en nedräkning på 30 sek när du valt att stänga av eller starta om)

Permalänk
Hedersmedlem

var ju iof via ett nätverk, inte den lokala datorn, shutdown är ju lokal...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

aha okey,, hehe man kanske ska läsa noga innan man svarar

Permalänk
Avstängd

Man kanske ska använda en mer välbeskriven topic också...

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lither
Man kanske ska använda en mer välbeskriven topic också...

jo, två trådar på samma dag med båda usla topic's dock inte samma trådskapare...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

mjo, det skall gå med shutdown.

-m \\datornamn Namnet på en fjärrdator som ska stängas av/startas

Permalänk
Hedersmedlem

Okey, nu vet jag inte hur det fungerar eftersom jag aldrig har testat, men låter det inte lite osäkert om man kan stänga av andras datorer bara genom att lägga till "-m \\datornamn"?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så är det ju windows vi talar om.
Jag vet att det går att göra, så det stämmer säkert som de säger ovan.

Permalänk

Provade att stänga min laptop från min stationära.
Får
"Åtkomst nekad".

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Provade att stänga min laptop från min stationära.
Får
"Åtkomst nekad".

Testat att först öppna upp en share eller något t.ex?

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Man måste antagligen ha samma användarnamn och lösenord på båda maskinerna.

Edit: Det fungerade för mig.

C:\>shutdown -t 0 -s -m \\fry C:\>shutdown -t 0 -s -m \\fry Systemet håller på att avslutas. C:\>shutdown -t 0 -s -m \\fry Nätverkssökvägen kan inte hittas.

Permalänk
Inaktiv

Funkade icke för mig

Åtkomst nekad

Permalänk
Hedersmedlem

men som sagt: gå in på en share eller så, då måste man ju ange lösenordet på den burken... då borde det ju gå, eller?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Vad innebär " -t 0 "?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

qayotee:

Citat:

-t xx Timeout för avstängning, uttryckt i sekunder

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
men som sagt: gå in på en share eller så, då måste man ju ange lösenordet på den burken... då borde det ju gå, eller?

Lätt och förstå vad ni menar med "share".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidhellmyrs
Lätt och förstå vad ni menar med "share".

En utdelad resurs alltså, så du får upp loginrutan, om du då loggar in som administratör har du rättigheter att stänga av datorn via shutdown -m datornamn

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cod
En utdelad resurs alltså, så du får upp loginrutan, om du då loggar in som administratör har du rättigheter att stänga av datorn via shutdown -m datornamn

jag har testat det där och jag får inte upp nån loginruta utan jag kommer bara in på sharen direkt.. lösning?

Permalänk
Medlem

Man kan väl bara stänga av win2k och winXP burkar så? inte 9x/ME

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeZq
jag har testat det där och jag får inte upp nån loginruta utan jag kommer bara in på sharen direkt.. lösning?

Inaktivera gäst-kontot på den andra maskinen och antingen skapa ett nytt konto med samma användarnamn och lösenord som du har på datorn du sitter vid, alternativt skriv in det andra användarnamnet och lösenordet på loginrutan som borde komma upp när du har inaktiverat gäståtkomst.

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

"Datorn är låst och kan inte stängas av om inte avstängning framtvingas" ?! Hur framtvingar jag en avstängning mer än så? på vilket sätt är den låst??

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt att kolla vilka datorer som är uppkopplade på nätverket? Alltså vad dom heter? Via CMD då..

Permalänk
Medlem

net view så får du de som är i din arbetsgrupp

Permalänk
Medlem

en admin kan inte använda shutdown-kommandot på en annan admin. kanske är därför ni får "åtkomst nekad"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Finns det inget sätt att kolla vilka datorer som är uppkopplade på nätverket? Alltså vad dom heter? Via CMD då..

du kan skriva arp -a så får du se dem du haft kontakt med inom x timmar