Telia stänger port 25 (SMTP) utgående

Permalänk
Hedersmedlem

Telia stänger port 25 (SMTP) utgående

Eftersom det inte nämts här i forumet så tänkte jag att det är bäst att informera eftersom Telia uppenbarligen har svårt att göra det. Ska bli intressant att se om de öppnar port 25 innåt nu utan att man behöver specialtillstånd.

http://www.telia.se/pw/privat/link.do?channelId=-76884&pageTy...

Permalänk
Medlem

Re: Telia stänger port 25 (SMTP) utgående

Spelar det någon stor roll eller?

Permalänk
Medlem

kommer ihåg för ett tag sen, då alla som körde egna malservrar helt plötsligt och utan förvarning blev dödade av telia på ungefär samma sätt, men sen öppnade dom upp det igen.

De männiksor som dom visste hade mailservrar fick ett kontrakt där det stog ungefär: "Om du lovar att de till din mailserver så den inte relayar SPAM kommer vi på nytt att öppna port 25 åt dej".

Både jag och min bror fick sådana brev hem, vi skrev på skiten och skickade tillbaka, och porten öppnades...
Men den öppnades samtidigt för alla andra också, en polare som hade fått hem kontraktet men sket i det kunde ändå köra, en annan som aldrig kört en mailserver fick också port 25 öppnad igen...

Min bror, som har varit på telia i ungefär 2 veckor PGA telias självklara kontraktsbryte har inte fått något vettigt svar.

Zumo: Eftersom dom med detta tvingar dej att använda telias SMTP spelar det roll, jag vet inte alls hur "kritisk" telia anser att den är om att den endast fungerar som relayserver... Därför kan det tänkas att man får lägre tillgänglighet, och en massa andra problem iom detta byte... Klart, om du nu har telia och använder en telia-adress eller nån webbaserad adress spelar det ju inte någon roll, men så fort du vill ha en annan pop3 adress än telias egna, du kanske vill synca jobbadressen hemifrån eller vad som, då spelar det roll!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
men så fort du vill ha en annan pop3 adress än telias egna, du kanske vill synca jobbadressen hemifrån eller vad som, då spelar det roll!

Vad yrar du om? POP3 har inget med SMTP att göra. Det går utmärkt att hämta från POP3 även i framtiden, däremot så blir du tvungen att använda Telias smtprelay1.telia.com för att skicka mail eller att din mailserver kör relay genom denna.

Permalänk
Medlem

Jag hoppars innerligt att jag ska kunna få min port 25 öppnad, jag känner för att skicka mail via min lokala mailserver i stället för telias.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Quizor, jag yrar inte det minsta, på sin höjd är jag lite otydlig, vad jag menar med att du påverkas när du kör annan POP3 är självklart det jag skrev i meningen ovanför! Hämtningen av mail påverkas inte det minsta, men ofta vill man kanske även skicka mail hemifrån och då kan detta vara ett stort problem (beroende på hur kritisk telia anser servern vara).

"Eftersom dom med detta tvingar dej att använda telias SMTP spelar det roll, jag vet inte alls hur "kritisk" telia anser att den är om att den endast fungerar som relayserver... Därför kan det tänkas att man får lägre tillgänglighet, och en massa andra problem iom detta byte... "

kör du telias egna mail använder du inte samma SMTP server som användare som använder andra mailadresser gör. iaf inte om man ska tro DNS namnen, smtp1.telia.com och smtprelay1.telia.com

Hoppas du förstog hur jag menade nu.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Jag hoppars innerligt att jag ska kunna få min port 25 öppnad, jag känner för att skicka mail via min lokala mailserver i stället för telias.

Finns ingen större anledning för Telia att öppna den då de flesta mailservrar klarar av att köra relay genom en annan server. Sendmail har mailertable och smart host, Postfix har transport maps och relayhost.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
[snip]men ofta vill man kanske även skicka mail hemifrån och då kan detta vara ett stort problem (beroende på hur kritisk telia anser servern vara).

[snip]

kör du telias egna mail använder du inte samma SMTP server som användare som använder andra mailadresser gör. iaf inte om man ska tro DNS namnen, smtp1.telia.com och smtprelay1.telia.com

Hoppas du förstog hur jag menade nu.

Du tror alltså att deras tjänst (smptrelay1.telia.com) kommer vara dålig? Telia må vara dyra, hatade och allt det där men de brukar faktiskt hålla bra kvalitet på deras tjänster. Och av allt att dömma så verkar de köra DNS round robin på ett gäng mailservrar så jag tror inte det blir ett så stort problem.

$ dig smtprelay1.telia.com ; <<>> DiG 9.2.2 <<>> smtprelay1.telia.com ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 55039 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 6, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 0 ;; QUESTION SECTION: ;smtprelay1.telia.com. IN A ;; ANSWER SECTION: smtprelay1.telia.com. 15 IN A 81.228.10.183 smtprelay1.telia.com. 15 IN A 81.228.11.163 smtprelay1.telia.com. 15 IN A 81.228.11.164 smtprelay1.telia.com. 15 IN A 81.228.9.177 smtprelay1.telia.com. 15 IN A 81.228.9.178 smtprelay1.telia.com. 15 IN A 81.228.10.182 ;; AUTHORITY SECTION: telia.com. 86355 IN NS ns.telia.se. telia.com. 86355 IN NS ns2.cw.net. telia.com. 86355 IN NS dns1.telia.com. telia.com. 86355 IN NS dns2.telia.com.

Permalänk
Medlem

ah, trevligt då blir det bara att fråga friskt här på forumet för att få igång mailservern i stället, utan att behöva krångla med teliasupporten

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
kör du telias egna mail använder du inte samma SMTP server som användare som använder andra mailadresser gör. iaf inte om man ska tro DNS namnen, smtp1.telia.com och smtprelay1.telia.com

Hoppas du förstog hur jag menade nu.

Citat:

Name: mail1.telia.com
Addresses: 81.228.10.182, 81.228.10.183, 81.228.11.163, 81.228.11.164
81.228.9.177, 81.228.9.178

Name: smtprelay1.telia.com
Addresses: 81.228.9.178, 81.228.10.182, 81.228.10.183, 81.228.11.163
81.228.11.164, 81.228.9.177

Ganska identiskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Vad yrar du om? POP3 har inget med SMTP att göra. Det går utmärkt att hämta från POP3 även i framtiden, däremot så blir du tvungen att använda Telias smtprelay1.telia.com för att skicka mail eller att din mailserver kör relay genom denna.

Sett ett sånt här någon gång?

This Message was undeliverable due to the following reason:

Each of the following recipients was rejected by a remote mail server.
The reasons given by the server are included to help you determine why
each recipient was rejected.

Recipient: <xxx.yyy@zzz.se>
Reason: <xxx.yyy@zzz.se>: Recipient address rejected: Relay access denied

Detta kan hända om verklig avsändande adress (domän) inte stämmer med angiven avsändaradress (domän) vid en baklängesuppslagning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

"Du tror alltså att deras tjänst (smptrelay1.telia.com) kommer vara dålig? Telia må vara dyra, hatade och allt det där men de brukar faktiskt hålla bra kvalitet på deras tjänster. Och av allt att dömma så verkar de köra DNS round robin på ett gäng mailservrar så jag tror inte det blir ett så stort problem."

Jag orkade inte göra någon mer djupgående dykning utan pratade mest om eventuella problem, men Det verkar som dom har ganska bra redundans på systemet... Överlag är jag faktiskt väldigt nöjd med telia, men man vet ju av egen erfarenhet att vissa tjänster, som då detta måste anses vara inte alltid är så genomtänkta som telia har. Men om det i praktiken fungerar bra återstår ju fortfarande att se.

En sak jag funderar på, har inte testat att skicka något mail via relay servern, men är det användarnamn på den eller är den öppen? ifall den är öppen kan man anta att den är låst till telias nät, men det skulle egentligen vara ganska lätt att spamma via den isf. om nån har en osäkrad mailserver som redirectar smtp till telias borde det ju isf funka... och då kommer den nog ganska snabbt att gå ner. och säg att 200 pers eller nåt har precis så, så borde servern i stort sett DDoS:as...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Det är ju bra att dom stänger ner porten, detta minskar spam och virus som dom själva skriver.

Permalänk

Verkar som att detta inte gäller comhem? Trots att dom inte är ägda av telia nyttjar dom telias burkar till vissa funktioner vad jag förstått?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Sett ett sånt här någon gång?

Ja, och jag vill påstå att det är ytterst ovanligt med så här pass strikta mailservrar och ganska korkat påfund då det kräver en IP-adress per domän.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged

En sak jag funderar på, har inte testat att skicka något mail via relay servern, men är det användarnamn på den eller är den öppen? ifall den är öppen kan man anta att den är låst till telias nät...

Efter test igår kan jag svara att;

Nej, Telias smtprelay server kräver inte inloggning och, Ja, den är låst till Telias nät...

Man behöver inte använda en "@telia.com" adress heller, det är fritt fram med adress så det är absolut inte något problem att ha en annan mail-leverantör. Jag skickade ett gäng mail igår genom den och upplever den t.o.m. snabbare än min tidigare smtp server via jobbet...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Det är värre med comhem....de vägrar öppna port 25 även om man kan intyga att man inte kommer skicka spamm eller tillåta att andra gör det.

Permalänk
Medlem

Testade nyss att skicka mail via en extern smtp server och det gick fortfarande.

Har Telia Bredband 500 och mailservern står på en HSB lina.

Fast dom kanske inte är helt klara än.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Smidigt att dom har problem med deras smtp servrar just nu då (tydligen avklarat i skrivande stund). Först stänger dom möjligtheten att skicka från sin egen server, sen går det inte skicka via deras pga att dom har problem.

Visst finns det möjligheter att komma runt det hela, men har man kunder som klagar står man ganska hjälplös.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Nu följer ComHem efter som en knähund. Som ComHem kund så känner man sig ganska sur...

http://www.comhem.se/boe.asp?m=59&p=313&l=swe

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Är porten stängd för någon än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Är porten stängd för någon än?

Ja, här är den totalt igenbommad.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
Ja, här är den totalt igenbommad.

Fräsigt, går alldeles ypperligt för mig att skicka mail genom utomstående mail-servrar precis som vanligt.

Hoppas att det även förblir så :).

Permalänk
Medlem

Konstigt, fungerar utmärkt att skicka mail med en utomstående mail-servrer...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Avstängd

funkar här med, men jag testade att köra via telias server ... oj vad mycket snabbare det gick!

Kommer fortsätta använda telias smtp relay nu.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

skönt att man har song networks/vattenfall då och inte behöver oroa sig änn iaf ;D