Permalänk
Medlem

Hårdvara till en linux maskin

Hej!

Har lite funderingar på vad för hårdvara som man ska plocka in i en linux maskin...

Först, vilket chipset ska man välja?
Vissa påstår att nForce2 inte är så bra och att man kan få problem med det ifall man vill köra linux (problem med att få igång ljudkort och intregrerade nic). Sen så påstår andra att det bara är problem med VIA i linux och andra påstår att SiS är rena döden ifall man vill köra linux.

Så vilket av de påståendena är sanna??

Sen så är det ju problemet med att välja grafikkort.

Vissa hävdar att nVidia är mycket mycket bättre om man ska köra linux och att ATi är riktigt dåligt val till en linux maskin.

Jag har själv bara erfarenhet av nVidia grafikkort i linux och jag tycker att det fungerar bra. Andra som kör ATi säger att det också funkar klockrent.

Är det inte bara så att folk anser att ATi är lite krångligare bara för att de saknar en installer (som nVidia har)??

S-ATA är ju det nya men hur funkar det i Linux?

Känner ingen som kör det så jag undrar om det är nått krångel med att få igång det i linux??

Tacksam för alla svar. Andra personer med frågor angående hårdvara till en linuxmaskin kan fylla på med frågor i det här inlägget så kanske vi tillsammans kan sammanställa en guide för personer som vill köpa en linux "optimerad" dator.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Finns redan ett antal trådar..

1. Är inte så insatt, men ja, jag _tror_ att nforce2 är svårare att få att funka. Har aldrig använt det, så jag vet inte, tar bara från minnet vad jag hört från andra. Jag har aldrig haft problem med VIA dock, kör det själv och det är inga problem ö.h.t., funkar från start utan något meck. SiS har jag heller inga erfarenheter av.

2. Ja, ATI är "svårare" att installera och få att funka, om man är ovan, då det inte finns någon installer. Sen finns det ju inga riktiga drivrutiner till FreeBSD heller, men det gäller ju inte linux så det har ju inte så mycket med det här att göra. Men nog funkar det alltid, även om det kanske är lite krångligare att få igång för en nybörjare(och kanske för mer vana användare oxo, vad vet jag, jag håller mig till nVIDIA. ).

3. S-ATA har jag heller inte någon nämnvärd erfarenhet av, men andra säger att det funkar, och jag litar på dem. Tror jag sett här på forumet att det är lite problem med RAID och S-ATA? Kan ha fel dock.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

VIA funkar bra fast det är ju problem med ljudet och ATI drivisarna är helt hopplösa att få igång. Men problemet med ljudet fixar man med ALSA drivisarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med varken OSS eller ALSA. Enda skillnaden är att det låter mycket bättre med ALSA, men det funkar ju med OSS oxo. Har ett ljudkort som kör med ac97-modulen, funkar bra. Det enda som inte funkar som det ska är att volymen i aumix ställs ner vid varje reboot, även fast jag sparar inställningarna och de finns i aumixrc, men det löses lätt med en aumix -v100(eller nåt sånt) i .xinitrc.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

nvidia funkar bättre än ati enligt mig.. har ett geforce 2 och ett radeon 7000 i min dator. Radeon-kortet var jobbigt att få igång, och varje gång jag startar om x måste jag starta om datorn för att det ska bli nån bild. Jättebra.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk

Jag håller med om att det är lite klurigt att få igång Radeon-kort, i alla fall lite äldre (>8500). Sen beror det nog på viken dist man har. I Gentoo så skriver man 'emerge ati-drivers' för att få ner drivarna för de nya ATI-korten (8500<) men jag har ingen aning om hur mycket det brukar jävlas då jag bara har ett 7500 själv.

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk

Nforce2 funkar prima, sök och du hittar trådar hur man får igång ljud, nic etc.

Permalänk
Medlem

DeepThoughts: Lite OT: >8500 är inte mindre än, <8500 är det däremot.

peppelorum: Kanske funkar prima sen, men är det lätt att göra så att det funkar? Eller måste man greja lite, ungefär som med ATI? Har inget nforce, men man kanske skaffar sig nån dag, vem vet.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

filigran: det som är "krångligt" har jag hört iaf är att man måste kompilera in nforce2 stöd i kärnan... kanske är mer som gör det krångligt iof...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

nforce2 fungerar fint med 2.6 innan var det lite värre för mig iaf..

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
peppelorum: Kanske funkar prima sen, men är det lätt att göra så att det funkar? Eller måste man greja lite, ungefär som med ATI? Har inget nforce, men man kanske skaffar sig nån dag, vem vet.

Beror på vad du menar med "greja", innefattar det kompilera om kärnan så är svaret eventuellt ja, varför det är eventuellt kanske du undrar nu, fortsätt läsa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
filigran: det som är "krångligt" har jag hört iaf är att man måste kompilera in nforce2 stöd i kärnan... kanske är mer som gör det krångligt iof...

Du behöver inte kompilera om kärnan om du inte vill, bara att köra med nvidias egna moduler, men vill du så finns det moduler som får igång både nic och ljud i 2.6 (i810_audio och forcedeth), i 2.4 finns endast ljuddelen om nu inte någon backportat koden från 2.6 dvs..

Permalänk
Medlem

ATI är inte överdrivet svårt att få igång nu i 2.6. Se till att inte kompilera in DRM-modulerna i kärnan, och sen installera drivrutinerna, och sedan köra fglrxconfig så ska det nog spinna igång relativt smärtfritt.

Har varken stött på problem med Nforce2 eller VIA sen den nya kärnan kom.

Visa signatur

data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
DeepThoughts: Lite OT: >8500 är inte mindre än, <8500 är det däremot.

Fan också... Jag som försökte tänka igenom det där riktigt noga. Jaja... Där får man försöket till att tänka... Men den bjuder jag på.

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem

NForce 2 stöds ju offeciellt i nya 2.6 kärnor som någon tidigare sade så det borde absolut inte vara problem med det. Bäst stöd för det mesta har nog ändå VIA. Deras nätverk/chipset/ljud har _alltid_ fungerat kanon i Linux för min del, och jag har testat flera VIA-kort som smider på bra. Det enda som jag tyvärr inte kan rekommendera är ATI och detta med tanke på deras något dåliga support för Linux. Visst det funkar med en del pill, vill du ha det smidigt gör du klokast i att välja ett Nvidia-baserat kort.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

nForce2 kanske är något att satsa på ändå. VIA verkar ju också funka smid.

Ingen som har erfarenheter vad det gäller S-ATA?

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@lcon
nForce2 kanske är något att satsa på ändå. VIA verkar ju också funka smid.

Ingen som har erfarenheter vad det gäller S-ATA?

Det finns stöd för det i kärnan iaf (2.6.4):

Citat:

Serial ATA (SATA) support (SCSI_SATA)

This driver family supports Serial ATA host controllers
and devices.

Det finns drivrutiner till:
* Broadcom/Serverworks/Apple K2
* Intel PIIX/ICH
* Promise
* VIA

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Det finns stöd för det i kärnan iaf (2.6.4):

Det finns drivrutiner till:
* Broadcom/Serverworks/Apple K2
* Intel PIIX/ICH
* Promise
* VIA

Mjo men jag skulle vilja installera direkt på S-ATA disken så jag kan inte väntta med att använda disken tills efter kernel kompileringen...

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@lcon
Mjo men jag skulle vilja installera direkt på S-ATA disken så jag kan inte väntta med att använda disken tills efter kernel kompileringen...

Ska en egen bootdisk så är de problemen lösta.

Permalänk
Medlem

http://kano.mipooh.net/

här finns script gjorda för att automatisera och förenkla install av både nvidias och atis grafikkort. funkade klockrent för mig i vart fall. kanske inte är optimala sättet att göra det på men det funkar. scripten är anpassade för knoppix/kanotix/debian men borde funka på de flesta linuxdistar.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem

Angående Via och nforce2 så tror jag att kernel 2.6.x har fullt dugligt stöd för nforce2 men själv kör jag på VIA då det är en mer beprövad skola.

Angånde GeForce eller Radeon så skulle jag tveklöst säga GeForce. ATI-s drivare har rätt länge gett usel prestanda i förhållande till vad korten borde prestera. Nvidia har helt enkelt det bästa linux stödet vad gäller grafikkorten.

SATA: Gentoos nya live CD stödjer SATA därav ska det vara möjligt att installera direkt på en sata disk istället för att först installare på en IDE och flytta över till sata som vart lösningen tidigare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Ska en egen bootdisk så är de problemen lösta.

Det är visserligen ett alternativ men man tycker att distarna snart borde stödja S-ATA by default.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av digge
http://kano.mipooh.net/

här finns script gjorda för att automatisera och förenkla install av både nvidias och atis grafikkort. funkade klockrent för mig i vart fall. kanske inte är optimala sättet att göra det på men det funkar. scripten är anpassade för knoppix/kanotix/debian men borde funka på de flesta linuxdistar.

Verkar ju vettigt och jag tror nog också att de funkar till flera distar än debian/knoppix/kanotix. Annars så borde det inte vara så svårt att modifiera dem för full kompabilitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
Angånde GeForce eller Radeon så skulle jag tveklöst säga GeForce. ATI-s drivare har rätt länge gett usel prestanda i förhållande till vad korten borde prestera. Nvidia har helt enkelt det bästa linux stödet vad gäller grafikkorten.

Då är det alltså så att man kanske borde välja GeForce framför ATi till en linuxmaskin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
SATA: Gentoos nya live CD stödjer SATA därav ska det vara möjligt att installera direkt på en sata disk istället för att först installare på en IDE och flytta över till sata som vart lösningen tidigare

Trevligt att en distribution iaf har börjat med stöd för direktinstallation på S-ATA diskar.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@lcon
Då är det alltså så att man kanske borde välja GeForce framför ATi till en linuxmaskin.

hade jag köpt grafikkort idag så hade det blivit Nvidia.
de nuvarande drivrutinerna är långt ifrån bra, och det känns som det kommer att vara så ett bra tag till.

changelog för den senaste 3.7.6-versionen:

Citat:

* Added support for the following graphics cards:
o ATI RADEON™ 9800 XT support
* Added support for hardware acceleration under WineX
* ATI Proprietary Linux driver no longer fails to load on AMD Athlon systems

jag tycker det säger en hel del, om man tänker på att det tog 3 månader mellan den och förra versionen (om man inte räknar med 3.7.1 som försvann från ATIs sida bara nån dag efter att den släpptes, eftersom den hade mer nya buggar än fixar)

sitter för övrigt på ett 9800 Pro

edit:
denna sida kan även ge lite tips om hur illa det egentligen är..
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?threadid=33733550

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar som om de som kabniel skriver anser att drivarna är för långsamma. Sen verkar visst många även tycka att drivarna är instabila.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle väl inte direkt säga att ATI-drivarna är superslöa, men det var rätt jobbiga att få någon vettig acceleration via när man har ett mobile-kort

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)