Permalänk
Medlem

1024 ram, är det värt det?

Har precis köpt 2x256 Twinmos Winbond och tänkte att jag kan ju köpa till 1x512 av samma märke när 2x256 inte räcker. Men det verkar ju som om 1024 redan nu ger stor skillnad i krävande spel. Är det ett vettigt köp el?

Permalänk
Medlem

Det gav en rejäl prestandaboots i spel (FC, 2K4) för mig iaf, lika bra att uppgradera...

Permalänk
Medlem

köp 2x256 extra istället, då kan du köra dualchannel om ditt moderkort stödjer det

Permalänk
Medlem

Kan man ju med en 512:a till också. Plus att det är väl inte så väldans många moderkort som har 4 minnesplatser

Permalänk
Medlem

jag har 3 minnesplatser

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Innan har jag insisterat på att 512 MB RAM är fullt tillräckligt, men det är ju bara att konstatera att Farcry och Battlefield Vietnam kräver ännu mer för att inte HD-lagga.

Permalänk
Medlem

HD-lagga aka swappa

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Nä Battlefield Vietnam nöjer sig inte med 512 mb ram. Blir till att köpa mer nästa löning.

Permalänk

huhu, 512mb ram är ju för lite, iaf om man vill att systemet ska vara snabbt.
Jag kör själv med 2x512mb ram och utan viretuellt minne i Windows, och det tycker jag är minimum. Det viretuella minnet segar ned systemet alldeles för mycket för min smak.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Har beställt 1x512 MB nu så det blir 2*256MB + 1x512MB på mitt Abit NF7.

Permalänk
Medlem

hade tänkt köpa 1024 mer i ram, men jag har ju ej råd med ocz då vad finns det som går på c:a 2k som är bra?? allså 2st 512or skall var till mitt sys i sign

Permalänk
Medlem

1Gb är för lite bytte ut all när jag var i farten till 2Gb lika bra. När man har 300Mb eller mindre ledigt å swapen börjar krympa då är det dags. Mins knmappt vad HD lagg är

Permalänk
Medlem

jag har 1024 i ram och jag har mellan 7och 800mb ledigt jämnt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beng@n
jag har 1024 i ram och jag har mellan 7och 800mb ledigt jämnt

vad gör du? surfar eller?

Permalänk
Medlem

har igång 33processer och har 700mb ledigt jag spelar,surfar o lite blandat samt att jag dricker öl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beng@n
har igång 33processer och har 700mb ledigt jag spelar,surfar o lite blandat samt att jag dricker öl

spelar sim city 200 eller
Jo jag kan ha 1900Mb ledigt efter boot i linux med alla apps på men UT2004 drar lite börjar man sedan släga nåt på den som att kompilera flera program eller så så går det åt lite.

Permalänk
Medlem

Har man Windows behöver man inte kompilera programmen Då kan man ANVÄNDA datorn istället

Thompa Bompa : Inga problem att köra utan swap? Slöas inte det vanliga minnet ner då det borde bli ganska fragmenterat efter ett tag?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Jag har 2x256mb ram och kan lira BFV med NEMAS problemas, Fattar inte varför alla klagar.

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Har 1 x 512mb... funkar hyffsat, men 512 till skulle inte skada

Permalänk

BlackBird: Tja, det blir ju exakt samma sak som att använda viretuellt ram, istället för att massor av saker ligger och är extremt segt på hårddisken så används all ram istället. Jag har kört datorn igång i över 9 veckor utan problem på så sätt, och datorn är lika snabb som om man hade startat om den för någon minut sedan.