2xRaptor 36b eller 2xWD 160?

Permalänk
Medlem

2xRaptor 36b eller 2xWD 160?

Ska köpa mig nya hårddiskar.
Pris : 2000

Problemet är att jag vet inte om prestandaskillnaden mellan 2 raptor diskar i raid0 och 2 160gb wd diskar (sata) i raid0 är stor nog för att överväga det faktum att :

1. 2 raptors låter klart mer
2. 2 raptors innebär 250gb mindre hd.

Kan någon vis ge mig vägledning?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

köp två st Hitachi Deskstar 7K250 160Gb 7200rpm 8Mb
nästan lika snabba som raptor diskarna

Permalänk
Medlem

Har bägge uppsättningarna,fast med hitachi 80 gigare.Enda märkbara skillnaden som jag tycker märks,är att Raptorna boota upp Windows lite snabbare,sen är det rätt försumbar skillnad faktiskt.Warehouse säljer 160 gigare för 900 kr,så igentligen får man ca 320 Gb lite billigare än 74 Gb.Så det blir till och välja mellan Gb och känsla...

Visa signatur

Mu

Permalänk
Medlem

Jämför överföringshastigheterna på 2 st 36 gb raptors 10k rpm i Raid 0 och några kassa 7200 rpm diskar i raid 0

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Avstängd

köp 1 raptor 74GB samt en 160GB hd! så har du en snabb OS/App hd samt 1 för data storage

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan köra på alternativet som Ondjultomte föreslår. Eller kanske tom en 36GB raptor (eftersom du ändå funderat på den/dem från början)

För ett "normalt" system så vill man ha låg accestid för systemdisken, överföringshastighet spelar inte så jättestor roll (prestandavinsten med RAID blir försumbar i praktiken). Och för lagring behöver man sällan varken låg accesstid eller särskilt hög överföringshastighet.

Permalänk
Medlem

Om man kör 2 st 36:or i Raid 0,
jag antar att man skriver jävligt snabbt med dem då?

Om man arbetar med t.ex. videoredigering och ska encoda ut en video, eller bara loada en filmsnitt från hårddisken så antar jag att 2 st raptors i raid 0 är bättre än en 74?

"
Överföringshastigheten är bättre för 7K250 i RAID0 än för Raptor i RAID0.
Däremot är accesstiden bättre för Raptorn.
"
Stämmer verkligen detta? Raptorn i raid måste ju skriva/läsa snabbare än nå 7,2 k rpm diskar?

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Skilj på accesstid och överföringshastighet. Accesstid är den tid det tar för huvudet och skivan att orientera sig fram till det ställe på skivan där informationen skall hämtas - ju snabbare disken snurrar (latency) desto kortare accesstid.

Överföringshastigheten är den tid det tar att läsa av datat och skicka iväg den via interna buffrar ut från disken.

Raptorn snurrar med 10krpm och är därför snabbare i accesstid - 7K250 är snabbare i överföring.

Glöm inte att underhålla diskarna med en bra defragmenterare så får du ner accesstiden rejält.

Permalänk

Jag vet inte hur Hitachi diskarna låter, men jag kan säga som så hära att mina 2 raptor e det tystaste i min burk, dem 6 andra WDC diskarna låter mer iallafall.