Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

DiAMONDBlacK: Se till att du har valt skärm #2 i Powerstrip. Klicka sen på Advanced Timing Options.

Sammyboy:
1. Ställ in den på VDC, på t.ex. området "200V" eller "20V". Sätt sedan den röda mätpinnen på pinne 16, och den svarta på metallblecket. Har du 0 V spänning där så är kabeln inte rätt lödd...
2. Om du inte kan klicka i skärm #2 så beror det på att tv:n inte var på när du satte på datorn, eller att kabeln är fellödd. På den absolut första kabeln jag lödde ihop satt en ledare lös, vilken gjorde att jag inte "fick" sätta på skärm #2 (tv:n) i inställningarna. Se också svar nedan:

m46iOn: Testa om det funkar mha. Ultramon. Med det programmet kan man välja "Enable Secondary", och på det sättet tvinga den andra skärmen att sättas på. Om det är fel på kabeln, eller om den inte är inkopplad, så händer dock ingenting...

Visa signatur

...

Permalänk

Jag får ingen secondary i powerstrip.

Men jag får det dock om jag använder utökat skrivbord på secondary i
bildskärminställningar fast då får jag ingen bild i tv'n!

Använder omega drivers, kan det vara det som spökar?

Permalänk
Medlem

Har testat lite till nu, och det verkar vara drivrutinerna som bråkar...
Jag avinstallerade alla drivrutiner och lät windows installera sina egna, då kunde jag aktivera secondary igen och allt funkade som det ska.
Sen installerade jag Omega igen och det fungerade fortfarande, men när jag avaktiverade secondary med Omega drivarna så kunde jag inte aktivera den igen.
Så jag kan bara aktivera secondary om jag använder windows standard drivrutiner, och sen kan jag installera nya drivrutiner med secondary fortfarande aktiverat.
Hoppas ni fattar hur jag menar... men kom iaf fram till att drivrutinerna är det som är mitt problem.

/Magion

Visa signatur

One Unix to rule them all, One Resolver to find them,
One IP to bring them all and in the zone bind them.

Permalänk
Medlem

m64i0n: har du testat ATI's officiella drivisar, kanske är något med omegas som ställer det till det, jag kör Catalyst 4.3 och det fungerar fint.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Timppa:

1. Först laddar du hem Powerstrip.
2. Sen startar du det (och ser till att tv:n är inkopplad via DVI-adaptern).
3. Sen väljer du "secondary" i huvudfönstret i Powerstrip.
4. Se om du kan välja "720x576" i slidern. Om du inte kan det - ladda hem Rage 3D Tweak på www.rage3d.com, och kryssa i 720x576 i "Custom Display Modes". Efter omstart ska du kunna välja den upplösningen för den sekundära skärmen (se till att du verkligen har valt skärm #2). Den kan behöva aktiveras i bilskärmsegenskaperna (den heter CRT #2 eller liknande).
5. Klicka på knappen Advanced Timing Options. I rutan som kommer upp trycker du Paste (nästan längst ned åt höger), självklart med de rätta Timing Options som jag klistar in nedan i windows clipboard:
<-------- början

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=160 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,567 720 735 895 976 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

------> Slut

Om tv:n vid något tillfälle börjar rulla eller bete sig på något annat konstigt sätt, stäng av den tills du fått in ovanstående inställningar i Powerstrip. Det är onödigt att visa osyncad bild alltför länge, det är nog påfrestande för tv:n De ovanstånde inställningarna kan behöva justeras lite beroende på vilken tv man har.

Lycka till.

Edit: Nya värden! De gamla verkar ge konstig färg hos vissa...

Har lite problem här... har aktiverat 720*576 i rage 3d tweak och startat
om med kabeln på i tv och datorn men jag kan fortfarande inte välja 720*576
som upplösning för tv'n

Hur får man fram "huvudfönstret" i Powerstrip? Ska man högerklicka
på tray ikonen -> options > preferences > quicksetup och sedan välja secondary?

När man tveaker med powerstrip ska man välja tv om primary screen?

EDIT:

Avinstallerade alla drivrutiner / program för grafik och gjorde allting om från början och provade timings från MrJonas. Nu funkar allt nästan som det ska förutom att vilken pixelklock jag än väljer kommer det bara en svart bild och vita rullande ränder.

Hur kan man kolla om tv'n stöder RGB?

EDIT2:

Provade timings från e2zippo. Total svart bild men jag märkt att om jag swappar mellan av/nollan och andra kanaler på tv'n visar den windows skrivbordet lite snabbt tv'n för att sedan bli en total svart bild. Gud vad bilden är bra!

Till er som har fixat bildet vad ska man ha i display profiles -> configure -> [options] och [refresh rate] ?

EDIT3:

Provade att visa text tv vid av/nollan och vips bilden kom fram! Fast inte lika tydig dock som förr.
Kan någon veta hur jag får fram bilden utan att trycka på text tv?

Permalänk

Hur många av er här, har nu byggt en sån där som fungerar? Ngn som fått ngt pajat? Vill veta för ja tänkte att ja skulle ta o byga en sån ja med

/Christopher

Permalänk
Medlem

Installerade Catalyst 4.3 utan kontrollpanelen och sen installerade jag DNA 2.3.4.3, nu fungerar allt som det ska.
Verkar som att Omega drivarna är lite bråkiga med secondary monitor.
Har dock lite glapp i scart ingången på TV:n så ibland blir bilden lite gul, men det är bara vicka lite på den så blir det bra igen.
Kan ju nämna att jag var förvånad att det fungerade med min TV, har en TV som är ca 19år gammal... en av de första modellerna med text-tv.

/Magion

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Timppa:

1. Först laddar du hem Powerstrip.
2. Sen startar du det (och ser till att tv:n är inkopplad via DVI-adaptern).
3. Sen väljer du "secondary" i huvudfönstret i Powerstrip.
4. Se om du kan välja "720x576" i slidern. Om du inte kan det - ladda hem Rage 3D Tweak på www.rage3d.com, och kryssa i 720x576 i "Custom Display Modes". Efter omstart ska du kunna välja den upplösningen för den sekundära skärmen (se till att du verkligen har valt skärm #2). Den kan behöva aktiveras i bilskärmsegenskaperna (den heter CRT #2 eller liknande).
5. Klicka på knappen Advanced Timing Options. I rutan som kommer upp trycker du Paste (nästan längst ned åt höger), självklart med de rätta Timing Options som jag klistar in nedan i windows clipboard:
<-------- början

Fråga 1
Det är mest denna punkten jag undrar över 3. Sen väljer du "secondary" i huvudfönstret i Powerstrip.

Vilket är huvudfönstret?

Är det att "högerklicka på skrivbordet och välja egenskaper"?

Fråga 2
Jag har en 100hz TV, är det då något Mhz antal som man ska ändra om man vill utnyttja det, det står någonstans i inställlningarna ca 25mhz ska man ändra det till 50?, det tyckte jag verkar lite logisk med det kan vara helt åt..........

Fråga3
Man ska väl ställt in det så att powerstrip startar automatiskt när man startar datorn, annars kan man väl paja datorn eller TV:n?

//o

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Christ0pher: Vissa har inte lyckats få det att funka fullt ut, men det beror troligvis på felaktigt lödd kabel (eller inkompatibel tv). Någon som förstört något har jag däremot inte hört talas om...

oscrug:
1. När du har Powerstrip i fältet bredvid klockan (vad det nu heter) så högerklickar du på ikonen och väljer "Display Properties". Då får du upp det jag kallar huvudfönster.
2. Såvida du inte har komponentingångar på tv:n så måste du köra PAL-standard, dvs 720x576, 25Hz, interlaced. Tv:n gör sedan om denna signal till "100 Hz".
3. Precis. Inte för att du kommer att förstöra något annars, men det är ju dumt att påfresta tv:n alltför mycket.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

om jag högerklickar på powerstrip så finns där inte "display properties" utan det närmaste jag kommer är "display profiles" och under det "display defaults " och "configure".

Jag har powerstrip 3.49 build 438.

tack för de andra svaren! och jag skulle gärna ta emot lite mer hjälp på frågan ovan, dvs hur man kommer åt huvudfönstret i powerstrip

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Högerklicka på PowerStrip i systray, sen klickar du på "Display profiles" och sen på "Configure..." så borde du ha hamnat rätt.

/Magion

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hjääälp

Jag får inte riktigt grepp om en sak. Jag har läst igenom denna tråden grundligt men inte förtstått vilken av dessa 2 guider som jag ska följa:

http://www.moddning.com/?page=vga2tv
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Den andra länken vore absolut bäst då man slipper det där lilla kretskortet, men jag antar att det kommer fattas något då? Jag har ett Radeon 9800pro och en 32" 100hz tv. Tacksam för alla svar!

Mvh

Visa signatur

Heeeeeeeeej

Permalänk
Medlem

unxi:
du kan använda den "enkla" guiden utan kretskort då du har ett 9800Pro kort, varianten med kretskort behövs till exempel till Nvidia.

Alla andra, jag har ett problem:
Jag har skaffat kablen, satt i den i TV:n och i DVI anslutningen.

i egenskaper på bildskärm har jag "1 bildskärm" och "2 standardbilskärm" men under avancerat och under fliken bildskärmar finns där fyra rutor ( monitor, tv etc) men jag kan inte aktivera någon ruta förutom min monitor alla andra har ett rött kryss över kablen.

Jag tror det kan vara detta som gör att jag inte kan switha till secondary bildskärm (dvs TVn) i powerstrip, eller?

Vad kan vara fel, tacksam för ALLA bra svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oscrug: Kolla först att du verkligen har ATI:s egna drivrutiner installerade, t.ex. Omega verkar ge problem.
Får du förresten någon bild på tv:n över huvud taget?

Och ja, det är därför du inte kan byta till sekundär bildskärm i Powerstrip...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Problemet ditt är att du gör fel, du ska inte till rutan där TV-out och det finns. Du ska helt enkelt bara till egenskaper, inställningar, bildskärmar, markera bildskärm 2, utöka skrivbordet bla bla bla....

DÅ kan du välja secondary screen i pstrip!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Nu gick det! Datorn hade inte kontakt med TV:n innan. Nu är 2 bildskärmar aktiverade och skrivbordet utdraget till dessa.

Mha Rage3d har jag nu 720x576 i upplösning. En sak som är lite konstig att i "avancerade egenskaper för bildskärm" står det att datorn går på 59Hz men i powerstrip går den i 25Hz, är det fel att det ser ut så?

Mitt stora problem är att bilden inte syns alls! På TV:n är det 85% svart och resten blinkande rullande vita lila gröna blå streck och linjer som hoppar mycket fort.

Jag har laddat in ett par olika av de varianter av inställningar som finns här på sidan.

Om jag tex pixelclock Mhz så förändras myllret på TV:n så att man ibland kan få rullande 1 cm breda grå linjer men det blir ingen bra bild.

Vad är fel / vad gör jag fel?

Fungerar detta på min TV?
TV:n är en Siemens FS 357 M6 29" 100hz med 2 scartkontakter (1 orange och 1 svart)

Vilken av scartingångarna ska jag använda? jag har provat båda och det ger ungefär samma resultat.

Visa signatur

Permalänk

Ush pallar inte med det här längre...
Nån som vill köpa min VGA -> Scart kabel?

Permalänk

jag har lite problem med detta :/
allt är lött som det ska osv men jag kan inte få bilden att stå still.
någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk

Osyncad bild. Läs igenom alla inlägg som MrJonas har skrivit.

Permalänk

har gjort det och testat alla exempel på fungerande konfigurationer och testat egna men inga fungerar

Permalänk
Medlem

Mrjonas: du har inte märkt något av att ljudet sänks allt eftersom man kollar på en film eller?
För när jag drar tillbaka filmen till monitorn och sen till tv'n blir ljudet markant högre, som det var i början.

Funderar på om det kan vara något med Mplayer Classic jag kör med.

Kanske ska testa Zoom.

Permalänk

Jag har gjort följande saker. höger klickat på skrivbordet/egenskaper och valt inställningar. Där tar jag fram den sekundära skärmen och tar utöka skrivbordet.

Sen går jag till powerstrip display profiles/configure och längst upp tagit fram display nr2 (den sekundära) Sen trycker jag på advanced timing options och därefter tagit custom resolutions. där trycker jag på user defined och kan på så sätt få fram upplösningen 720x576( efter att ha laddat ner rage 3dtweaker har jag kunnat få fram just den upplösningen, 720x576.

Nu så trycker jag på "add new resolution" och tryck JA på skylten som säger att upplösningen är godkänd och återigen tagit JA på skylten som säger om jag vill ha kvar upplösningen.
Nu så trycker jag bort "costum resolutions" fönstret och kopierar:

720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

och trycker på "paste timings frome clipboard" och valt JA på skylten som kommer upp.

Trots allt detta får jag ingen bild. Kabeln kan omöjligt vara sönder eftersom jag själv köpt den från MrJonas. Felet ligger inte heller i TVn eftersom den klarar RGB via scart. Har även testat med en annan TV (en splitter ny sådan) och de funka inte. Eftersom jag bara har 1 vga utgång, den är upptagen av monitorn har jag satt en liten "converter" i dvi utaget vilket gör att jag kan koplla i en vga kabel. Jag har använt 2 sådana convertrar och ingen har funkat. När jag väll använder den verkliga vga utgången och för i alla inställningar i den primära skärmen då får jag iallafall vita prickar på skärmen. Vad är det som jag gör fel?

Grafikkortet är ett Radeon 9600pro fireblade edition.
TV: Samsung 32 widescreen (splitterny), 29 sony trinithron (något år gammalt) och båda klarar RGB via scart

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att med de nya Omega drivrutinerna (2536a) fungerar allt som det ska för mig,
hade massor med problem med olika drivrutiner förut...
kunde bara aktivera den sekundära skärmen ibland t.ex, men nu är allt som det ska va!

/Magion

Visa signatur

Permalänk

mrjonas du skulle inte kunna skriva ihop en sammanfattning + bild på hur allt ska kopplas (liknande innan i tråden), allt har blivit så rörigt nu.
tror det skulle hjälpa många av oss. tack på förhand

Permalänk
Medlem

någon som har provat denna scart? http://www.s-video-to-scart.com/ kanske lättare och köpa en scart som fungerar än att hålla på och löda o tramsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kw
någon som har provat denna scart? http://www.s-video-to-scart.com/ kanske lättare och köpa en scart som fungerar än att hålla på och löda o tramsa.

det är inte S-video -> Scart denna tråden handlar om.. det är VGA (D-sub) -> Scart.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Jag får ej fram någon secondary över huvud taget.

Jag använder den senaste Omega-drivrutinen. Jag ser att det kommer ett rött sträck på tvn när datorn startar samt när Windows startar.

Men när jag går in och kollar på inställningarna hittar jag ej någon secondary.

Vad ska jag göra? Är det fel på kabeln?

[edit]Har nu testat med att tvinga fram secondary med UltraMon, men det verkar inte hjälpa.[/edit]

Det är förresten ett blått sträck som syns när man försöker få igång secondary.

När jag är i "Egenskaper för bildskärm" och väljer bildskärm 2 och sedan kryssar för "Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm" och väljer "verkställ" så ser jag några horizontella tjocka blåa linjer som "fladdrar" upp och ner på tvn i några sekunder, sedan försvinner dem och rutan som jag nyligen hade kryssat för är ej ifylld.

//Daniel

Visa signatur

WaveMaster | TrueBlue 480W | A8V Deluxe | Opteron 180 2.8GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 | Radeon HD 3850 AGP 837/1035MHz | Audigy 2 | Promise SATA300 TX4 | WD Raptor 74GB | Hitachi 7K500 500GB | 2x Maxtor MaXLine III 300GB | NEC 3550

Permalänk
Medlem

Oj, här har verkligen hänt mycket medan jag var borta.

nergyconny: Tyvärr har jag ytterst ont om tid nu fram till sommaren, så det dröjer tills jag kan ordna en sådan sida. Jag har dock funderat ganska mycket på det...

Linkintones: Testa senaste Catalyst (det är ju värt ett försök iaf), och se till att du kopplat kabeln till en scart-kontakt som klarar RGB.

Maickel: (Kopia från PM som kanske kan hjälpa någon annan)

0. Du ska ha alla tre Powerstrip-rader jag klistrat in i urklipp, och sedan klicka på knappen "Paste timings".
1. Kolla att bildskärm #2 (tv:n) är ikryssad under bildskärmsinställningar/avancerade egenskaper/bildskärmar. Den ska heta CRT #2 eller något liknande, och vara aktiverad.
2. Om du har andra drivrutiner än ATI:s egna så testa med senaste Catalyst-versionen.
3. Testa alla scart-ingångar på din tv. Alla har troligtvis inte RGB.
4. Ladda hem Ultramon och "tvinga" fram visning på sekundära skärmen.
5. Dra ur kontakten till din vanliga bildskärm och sätt i RGB-sladden där istället (medan datorn är igång). Du ska då få en mycket osyncad bild på tv:n. Om du får bild vet du att kabeln funkar, och att du kopplat in på rätt scart på tv:n. Då är det bara inställningarna på datorn som är fel.

Visa signatur

...

Permalänk

Eftersom mer en sju andra enheter fungerar med RGB-scart till min tv (till de två RGB-scartuttag jag har) bör det även fungera med datorn (jag har aldrig haft några som helst problem med RGB-signaler). Min kabel kommer från "davve00".

Eftersom exempelvis "m46i0n" fått det att fungera med den senaste Omega drivrutinen "2536a" ser jag ingen som helst anledning till att byta drivrutin (jag tycker dessutom inte om CATALYST).

Men om det kommer ett par blåa horixontella sträck som "blixtrar" i några sekunder när jag försöker få igång det, betyder det att kabeln fungerar? Det kan ju mycket väl vara kabeln som är boven i dramat.

//Daniel

Visa signatur

WaveMaster | TrueBlue 480W | A8V Deluxe | Opteron 180 2.8GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 | Radeon HD 3850 AGP 837/1035MHz | Audigy 2 | Promise SATA300 TX4 | WD Raptor 74GB | Hitachi 7K500 500GB | 2x Maxtor MaXLine III 300GB | NEC 3550

Permalänk
Medlem

Linkintones: Eftersom Diamondblack också har problem med en kabel köpt från davve00, så misstänker jag att det är just kabeln det är fel på. Troligen har han missat något med blankingspänningen, som ska ställa om tv:n till RGB. Det låter som just detta är felet för er båda.

Har du tillgång till en voltmeter, kolla om du har någon spänning mellan pinne 16 i scart-kontakten och metallblecket (chassi-jord). Har du inte det så är det ganska självklart att du inte får någon bild, eftersom tv:n då endast visar det som finns i komposit-ledaren.

Snacka med konstruktören.

Visa signatur

...