Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

niklasmagnus: På horisontal geometry och vertical geometry hur många total pixels resp. lines har du där. Du bör ligga kring 925-930 pixels på horisoltal och kring 620-630 lines på vertical så inte bilden blir förvrängd har jag märkt.

Overscan har alla apparater det får man acceptera, det kan variera ganska mkt beroende på tv men det går att justera så den blir mindre både vertikalt och horisontalt i tvns servicemeny.

Backspace skall väl funka som undoknapp om man justerar bort sig i Powerstrip.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

niklasmagnus:
ser ut som du matar ut en bild med halva upplösningen , altså bara 288 linjer.. kan det vara att du inte slagit på interlace?

Permalänk

Wizard: Jag har provat köra med olika parameterar som jag hittat i tråden. så då borde den väll vara rätt horisontela och vertikala. men jag ska prova ändra när jag kommer hem (är på brorsans dator nu).
Jag vet inte om jag kan ändra overscan i nån meny på min tv (sony KV-32FX65E)..??

Dr Cain: Jag har ju ställt in på 720x576 så då borde det väl vara det. Kan man ställa in på flera ställen.
Om jag kommer ihåg rätt så har jag interlace på, ska kolla när jag kommer hem.

Det är ingen här som är Luleå bo och har lite tid över?

Permalänk
Medlem

konstigheter med upplösningar!

i egenskaper för bildskärm står det 720x576 men under avancerat och bildskärmar står det 640x480 och det verkar inte gå att ändra på!

i powerstrip står det 720x576 i display profiles men 640x480 i "advanced timing options" och jag får inte pasta någon annan upplösning/inställningar exempelvis från denna sida. Försöker jag göra det står det bara att det inte passar denna upplösningen och inställningarna jag försöker pasta lagras i userdefined och om jag försöker aktivera dem plingar det bara till och jag får inte göra det.

vad f-n kan jag göra åt detta?

Jag har installerat om alla drivrutiner en gång men det hjälpte inte!

Vilket är överordnat powerstip eller det inbyggda inställningarna för bildskärmen?

ska det se ut såhär?

all hjälp mottags tacksamt

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några problem med att klistra in värden i powerstrip eller med upplösningen. Har du gjort riktigt när du skapat den då?
När du gör en "User defined" upplösning i "Custom Resolution" så MÅSTE du klippa in någons värden direkt med Paste-knappen till höger så du bl.a. får rätt "Refresh rate" annars så kan du inte klippa in dessa värden sedan.

Efter det så måste du ta "Add new resolution" och trycka på OK och sedan starta om datorn.

Efter datorn startat om kan du välja den nya upplösningen. Då skall du ha alla värden i "Advanced timing options" fönstret, om inte så är det bara att klippa in värdena igen.
Se till så att du har "Lock scan frequencies" ibockad när du justerar och försök ligga i närheten av värdena jag har (928/629) på "Total pixels" under "Horizontal geometry" och "Total lines" under "Vertical geometry".

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Om jag inte har tid eller ork till att fixa själv en kabel, var kan man då få tag i en vga - scart kabel. Har ett 9800 pro med ATI s egna dvi - vga adapter.
Ska jag kontaka någon privat person som kan fixa det åt mig eller kan jag köpa det i någon butik?

Permalänk
Medlem

Här var det problem vill jag lova...

niklasmagnus: Jag tycker att det ser ut som om det är din tv som trycker ihop 4:3-bilden till en 16:9-bild, med konstig bild som följd. Bilden som skickas ut från datorn är ju "pixel-to-pixel" för tv:n, och det måste ju tv:n konvertera.
Ser bilden bra ut om du ställer in tv:n på 4:3-format? (Med svarta kanter på höger och vänster sida alltså). Om den gör det så är det tv:n som är boven... Har du testat att titta på anamorfiska filmer m.h.a. den här sladden? Ser det fortfarande dåligt ut?
Jag har iofs inte hört om någon annan som har problem med sina widescreen-apparater, så det är ju inte säkert att detta är problemet.

Mitt enda förslag för lösning är att du försöker fininställa Powerstrip att passa din egen tv. Titta framförallt på Total Horizontal (och Vertical) Pixels.
Kom ihåg att ha "lock refresh rates" ikryssad, och att backspace ångrar senaste ändringen...

oscrug: Ditt största (enda?) problem är just att du inte har 720x576 i Active Resolution. Annars är allt rätt ikryssat...
Testa att dra "slidern" i Powerstrip (för skärm #2) till 720x576.

Visa signatur

...

Permalänk

Jag har lyckas få bort kryteringen. Gemon att fininställa powerstrip.
Men bilden är ganka skakig om man surfar med tv, men när man ser film tänker man inte på det.

Det går säker att ställa in bätter, får göra det när jag har tid.

kör med dessa inställningar nu

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,91,16,101,576,5,9,33,14373,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=91 HSW=16 HBP=101 kHz=15 VFP=5 VSW=9 VBP=33 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,373 720 811 827 928 576 581 590 623 interlace +hsync +vsync

Jag har inte kolla om det blir bra om jag väljer 4:3 format eftersom jag fått det att funka rätt bra nu. Jävla vilken bild det blir. Det är inte mycket sämmre än min stationära dvd.

Jag upplever att media player classic hackar lite om jag jämnför med powerdvd. Är det nå som ni har känt av?

jag kör gäna med MPC eftersom man kan ända storlek och posison på bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
oscrug: Ditt största (enda?) problem är just att du inte har 720x576 i Active Resolution. Annars är allt rätt ikryssat...
Testa att dra "slidern" i Powerstrip (för skärm #2) till 720x576.

slidern för powerstrip är på 720x576 men ändå står det 640 och 480 som på bilden ovan. Oavsett vilken upplösning jag väljer står det 640 och 480 i de fälten. Det har dock inte alltid gjort det men det var många ominstallationer sedan.

i Egenskaper för bildskärm står det 720x576 men under "avancerat" och fliken bildskärmar står det 640x480.

Är powerstrip överordnat alla andra inställningar eller hur fungerar det?

Ska inte Rage tweak 3d ge ett litet "R" symbol i aktivitetsfältet?

I vilken ordning ska graffet rage3d och prowerstip istalleras? jag har gjort i den ordningen.

Finns det något sätt att få datorn att helt glömma vad powerstip hade för inställningar sist, jag har provat att deleta powerstrip i registret men det hjälpte inte.

Kan man tvinga datorn att se skämen som 720x576

Jag är så nära nu och snart kan det gå! lite hjälp till bara!!!

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

oscrug: En dum fråga kanske: Har du testat att avinstallera alla grafikkorts-drivrutiner (+ Powerstrip och Rage3d) och sedan lagt in nyaste Catalyst och det andra på nytt?
I ordningen Catalyst (omstart), Rage3d och lägga till 720x576 (omstart), Powerstrip (omstart).
Testa också att välja 720x576 i bildskärmsegenskaperna och sedan starta om, för att se om upplösningen "stannar kvar". Kör i så fall Powerstrip och se om det funkar.

Problemet är helt klart mjukvarurelaterat...

Niklas: Grattis.
Du har inte lust att ta några foton på bilden nu när den är som den ska? Många har nämligen frågat (tidigare i tråden) om jag har några bilder, men jag har ingen digitalkamera.
Jag är medveten om att digitalkameror inte gör bilden rättvisa, men det kan vara kul i alla fall!
Skakigheten beror förresten på att bilden är interlaced...så det får man leva med.

Visa signatur

...

Permalänk

visst kan jag ta några bilder. Jag fixar den när jag kommer hem ikväll.

Det var synd att det inte går att få bort skakningarna. men det spelar ju ingen roll när man ser film.

Ett tips till alla som har en reciver med digital ingång är att skaffa ett ljudkort med digital ut. det är så grymt mycket roligare att kolla film då. Även om det bara är stero ljud.

Permalänk
Medlem

Ville bara tacka dig MrJonas.

Lödde ihop en VGA sladd och SCART från Biltema och ställde in exakt samma timing som du skrev en bit ner på första sidan och det fungerar pefekt

Som sagt det flimrar mycket i windows men film är perfekt.
Blir lika bra bild som från sationära DVD när man spelar upp DVD film från datorn.

Återkommer med bilder när jag får tillbaka digitalkameran.

Permalänk

Mitt internät funkar inte hemma så jag får itne upp nå bilder tills det är fixat. och jag ska åka bort en vecka nu. så ni får vänta men bilder.
Jaghar tagit bilder och jämnfört s-video och vga->scart kabalarna och visst är det skillnad.

Permalänk
Medlem

Lunna: Varsågod, det var så lite så!

Forumare: Du kan skicka PM nu, jag har rensat min inbox...

Nu har jag förresten en bild på själva kabeln, även om det kanske är lite ointressant. Här får ni i alla fall:

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas skulle inte du eventuellt kunna göra och skicka en kabel?
Så man vet att det blir rätt menar jag, vad skulle en kabel isf kosta (ca 15m?)?

Permalänk
Medlem

Det var precis det här jag letade efter när jag såg den här tråden

Perfekt helt enkelt.
Blir att löda ihop under veckan.

Permalänk
Medlem

Här är en bild på min kabel. Jag tänkte först fota inuti kontakten men kom på att jag har krympslang på kablarna och tejpat så det var ingen mening.

Tänkte ta lite jämförande bilder på bildkvaliteten om jag hinner få till HTPCn i morgon, håller på att installera om åsså.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Overscanproblem

har problem med overscan på tv:n, ser inte undertexten på filmerna, har provat att mecka fram å tillbaka i powerstrip men utan resultat.

Kör med följande värden i powerstrip:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=160 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,567 720 735 895 976 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

någon som har förslag på åtgärder?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Prova att öka "Total Lines" under "Vertical Geometry" till ett värde kring 630 så blir bilden mindre höjdled. Tycker också att du har lite för högt värde på "Total Pixels" på bredden, försök få ner det till ca 930-940 pixels.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

En till fråga föresten. För att få in ljud via scart så borde det bara vara att ansluta kablar till pin 2 och 6 i scart-kontaktdonet som man sedan kopplar till ett vanligt ljudkontaktdon va?

Permalänk
Medlem

Overscanproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Prova att öka "Total Lines" under "Vertical Geometry" till ett värde kring 630 så blir bilden mindre höjdled. Tycker också att du har lite för högt värde på "Total Pixels" på bredden, försök få ner det till ca 930-940 pixels.

Wizard, jag skrev fel när det gällde mina världen jag kör med dessa världen i powerstrip:

PowerStrip timing parameters:
720x480=720,13,56,67,480,2,6,37,13850,33

Generic timing details for 720x480:
HFP=13 HSW=56 HBP=67 kHz=16 VFP=2 VSW=6 VBP=37 Hz=30

Linux modeline parameters:
"720x480" 13,850 720 733 789 856 480 482 488 525 +hsync +vsync

När jag kör med dessa världen får jag en bra flimmerfri bild, men väldigt mycket overscan i nderkanten av filmerna, så det är långt ifrån att jag kan se undertexter mm.
Jag har även provat med att köra olika världen med 720x576 i upplösning, men då flimmrar det så väldigt mycket och det är fortfarande väldigt mycket overscan i den upplösningen.
Vad att göra?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Om du inte får till det i 720x576 så har du inte justerat tillräckligt mycket, du skall kunna köra i den upplösningen det är bara att du fått till de "rätta" värdena. När jag hållt på att justera min bild fram och tillbaka för att få fram den optimalt så har jag märkt att man måste justera bilden på bredden efter man justerat höjden på den för att få den stabilt. Man måste ha ett visst förhållande mellan bredden & höjden. Om jag tex ökade mina total pixels från ca904 till 928 på bredden så var jag tvungen att ändra total lines på höjden från ca612 till 628 för att bilden skulle bli stabil. Sedan fick jag också finjustera lite på sync width och de övriga för att få det riktig stabilt.

Hur mkt overscan har du då på ovansidan och på sidorna. Jag har själv justerat så jag har ca 1.5cm overscan nu på alla sidor runt om bilden. Lite overscan kommer man alltid att ha. Kan du inte justera upp bilden så textremsorna blir synliga heller?

Vad hade du för värden i 720x576 då?

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

lyckas inte få upp underkanten hur jag än gör, fattas mycket där.

när jag körde i 720x576 var värdena följande:
PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,160,81,576,1,3,17,14567,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=160 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,567 720 735 895 976 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

tror att det är MrJonas värden, men de funkar inta alls bra för mig, mycket flimmer å mycket overscan. Har en 28" philips som är ca 11år gammal om det kan vara till ngn hjälp. Vad kör du med för värden wizard? Kunde du slänga upp dem så jag kan prova? Mvh Samm22

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Mina värden finns på sidan 9 i denna tråd och en skärmdump på sidan 10. Jag kör idag på lite andra värden och kan posta dem senare.
Jag ser på dina värden som du postade här ovan att i 720x576 har du ganska lite total lines på höjden och då blir bilden större och du får mera overscan på bilden. Jag måste köra på över 620 annars så blir bilden för liten. Försök öka detta värde så kommer bilden bli mindre och du får mindre overscan.

Synd att du hade så gammal tv eftersom Philips inte hade någon servicemeny då som man kunde komma åt genom fjärren, där kan du minska overscan på tvn. Har själv provat på min 12år gamla Philips 100Hzare i sovrummet men måste öppna tvn och fippla på byglar för att få fram servicemeny.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

MrJonas: Shit det var lång kabel det.
Förlorar man ingen kvalité om man har så lång?
Då kanske jag endå KAN ha tvout på vår TV i vardagsrummet (11meter bort)

Permalänk
Medlem

Jag har kört tvout på composite med en 15m kabel. Antar att det blev en aning sänkt kvalitet men det är knappt märkbart när man ser på film.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju lite skillnad på komposit och denna VGA-Scart-kabel, kompositkabeln har ganska usel bild i jämförelse.

Bara man använder en kabel med bra skärmning & kvalitet så kommer nog inte bildkvaliteten att försämras så mkt, upp till 15m skall väl gå bra. Den bästa bilden får du väl om du kan använda dig av en 10-15m monitor kabel.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Mina värden finns på sidan 9 i denna tråd och en skärmdump på sidan 10. Jag kör idag på lite andra värden och kan posta dem senare.
Jag ser på dina värden som du postade här ovan att i 720x576 har du ganska lite total lines på höjden och då blir bilden större och du får mera overscan på bilden. Jag måste köra på över 620 annars så blir bilden för liten. Försök öka detta värde så kommer bilden bli mindre och du får mindre overscan.

Synd att du hade så gammal tv eftersom Philips inte hade någon servicemeny då som man kunde komma åt genom fjärren, där kan du minska overscan på tvn. Har själv provat på min 12år gamla Philips 100Hzare i sovrummet men måste öppna tvn och fippla på byglar för att få fram servicemeny.

Verkar helt omöjligt att få ordning på overscanproblemet på tv:n!
Lyckas inte få till några bra värden i 720x576 upplösning. Hur jag en gör så är det mycket oversvan i nederdelen av bilden! Övriga bilden är rätt ok. Jag kör fn med följande värden i ps:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,8,136,24,576,29,5,7,13734,41

Generic timing details for 720x576:
HFP=8 HSW=136 HBP=24 kHz=15 VFP=29 VSW=5 VBP=7 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 13,734 720 728 864 888 576 605 610 617 interlace +hsync +vsync

Dessa inställningar ger en nästan helt flimmerfri bild, men mycket overscan!

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

H@sse: Det där är en 10-meterskabel, och jag kan faktiskt inte se skillnad på bilden med den och en kabel på 5 m. Jag använder dock (tyvärr dyr) dubbelskärmad nätverkskabel, vilket troligen spelar roll. Jag håller med Wizard om att 15 meter borde gå bra...men 20 meter är jag lite tveksam till.

Samme: Har svarat på ditt PM på Prisjakt...tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med än som sagts här, förutom att använda en filmspelare där du kan ändra storlek och position på filmen.

Buffi: Det går utmärkt, jag gör just det...fast tvärt om (ljud ut). Koppla (båda) ytterledarna på RCA-kontakterna till "Audio in ground", och innerledarna till "Audio in left" respektive "Audio in right".
Då ska det funka. (Se till att du är 100% säker på vilken pin som är vilken bara...)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag kör med svideo från mitt ati radeon 9700 pro. Självklart lite irriterande med text osv i windows.
Blev oxå irriterad på att man måste ha en så låg upplösning. Min lösning är att man tar och skrotar den där kabeln och lämnar den för återvinning. Sen så köper man en xbox och chippar den om man inte redan har en.

Jag kör med ett server program kallat relax på datorn. Och XBMP (xbox mediaplayer) på xboxen.
Då browsar man mappen som man delat på datorn och ställt in i xbmp:s config. Där i kan man ha filmer och musik. Finns även ett liknande program som heter Xbox media center (något nyare gissar jag på). Alltså filmerna/musiken ligger på datan, men poppar upp på TV:n

Man startar filmen enkelt genom ett par klick med xbox kontrollen. Filmen streamas, man kan spola, stoppa, pausa höja/sänka ljudet.
Du slipper joxa me datorn när du ska pausa byta film blablabla.. du kan göra allt från den sköna soffan.

Klockrent ljud och bild, du kan t.o.m få ut 5.1 surround till din stereo om du har den dyrare rgb kabeln me optisk utgång på till din xbox, bilden även den blir mycke bättre med den dyra kabeln. subs är väldigt lätta att lägga till. Bara att plasera dom i samma mapp med samma namn. om subsen inte tajmar riktigt så kan man ställa in de genom delay eller vise versa me paden på kontrollen.

Jag rekomenderar detta till er alla.. särskilt er som redan har en box och sitter och strular med dessa kablar. Jag har skrivit ett arbete om min xbox som ja fick MVG för. inte för att de e proffsigt utan för att de är en intressant text som man inte somnar av.

Om någon skulle vara intresserad av texten eller vill ställa frågor så kör hårt..

Visa signatur

Ät inte gul snö :)