Är det lönt flasha 9800Pro till XT?

Permalänk
Medlem

Är det lönt flasha 9800Pro till XT?

Hej jag undrar en sak, har en His Ice Q 9800Pro och har tänkte flasha mitt kort till XT. Men kan aldrig riktigt bestämma mig.

Är det värt att flasha kortet till 9800XT vad vinner man på det.
Kan kortet gå sönder om man gör det?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte göra det, varför lura datorn och alla andra att du har ett XT kort när du inte har det? - har du inte ett XT kommer du heller aldrig få det.

Visa signatur

"AMD64 3200+ 1024DDR 6800ULTRA" RIP

Permalänk
Medlem

Kortet bör inte gå sönder bara för att du flashar det, inte om du gör det på rätt sätt.
Där rätt sätt är att använda en BIOS Editor och sänka XT-hastigheterna till några som du vet att ditt kort klarar av.

Något du kanske kan vinna på det är högre Core/Mem, för att inte säga 3DMark03-poäng.
Tyvärr får du även gratis artefakter i 3DM03, och även på några speciella ställen i Far Cry.
Huruvida du får någon boost i riktiga spel, i jämförelse med PRO clock-for-clock, är väl diskutabelt.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av memorex
Jag skulle inte göra det, varför lura datorn och alla andra att du har ett XT kort när du inte har det? - har du inte ett XT kommer du heller aldrig få det.

Varför lura datorn och alla andra att jag inte har en ~3300+ utan jag har 2500+, svaret är att man tjänar lite på det.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Re: Är det lönt flasha 9800Pro till XT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PleXi
Hej jag undrar en sak, har en His Ice Q 9800Pro och har tänkte flasha mitt kort till XT. Men kan aldrig riktigt bestämma mig.

Är det värt att flasha kortet till 9800XT vad vinner man på det.
Kan kortet gå sönder om man gör det?

Undrar lite samma sak,har likadant kort och har klockat så det är samma frekvens som på ett XT.Igentligen finns det väl ingen anledning då,eller??

Visa signatur

Mu

Permalänk
Medlem

Memorex, du är nog på fel slags forum.

http://www.susning.nu/Moraltant

Permalänk
Medlem

Bra sagt Halicon

Visa signatur

DN1D

Permalänk
ASUS Nordic

Du vinner på att flasha. Spänningen och fördröjningarna på minnena blir bättre. Samtidigt som arbersfrekvenserna för core och minne ökar något. Gör det!

Permalänk

Med tanke på att man får grafikfel i 3Dmark03 samt Far cry och troligtvis flera nya spel så skulle jag inte göra, såvida du inte fått ett kort med R360 kärna förståss.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halicon
Memorex, du är nog på fel slags forum.

http://www.susning.nu/Moraltant

Haha fy fan vilket bra exempel det var där .
__________

Ärdet inte högre timings i ett XT bios?

Permalänk
Medlem

ok vad är det med R360 kärna kan man få den kärnan när man köper ett 9800Pro kort är det inte R350 kärna på de korten?

Så att det är bättre att hålla sig till 9800Pro?
Blir grafiken detsamma på båda korten fall man flashar eller ej?

Permalänk
Medlem

offt: Jag var bara tvungen

ont: Det finns både för och nackdelar med att flasha. Fördelarna är att du får mer kräm (högre volt) och kan därför klocka bättre. Jag kom upp i 440/380 efter flashningen istället för tidigare 420/364.
Det negativa är att du som folk tidigare har sagt, får grafikfel i vissa spel, detta fick mig att flasha tillbaka. Men som sagt, det är en smaksak, kan man leva med ett par svarta ränder ibland, så för all del, flasha på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av memorex
Jag skulle inte göra det, varför lura datorn och alla andra att du har ett XT kort när du inte har det? - har du inte ett XT kommer du heller aldrig få det.

Öhh? herreguf, du är på SWECLOCKERS

om du inte visste det så höjjs även klockfrekvenserna, visste du det så hade du inte skrivit ditt inlägg, eller?

Permalänk
Medlem

Jag vann inget på att flasha, fast jag har r360... Jag lyckades köra på precis samma frekvenser, men fick faktiskt något sämre poäng i 3dmark03, och något sämre frame i Farcry...

Permalänk
Medlem

nu undrar jag igen om någon kan ge mig ett vettigt svar!!!!!

Blir det någon skillnad om jag flashar mitt kort till ett 9800XT???

Vad blir det för skillnad??

Tacksam för vettiga svar....

Permalänk
Medlem

Har du gått en månad och funderat ?
Nej det är inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem

men förbättrar det någonting om jag flashar kortet eller blir de samma prestanda???

Permalänk
Medlem

prova och se?

Permalänk
Medlem

För att citera mitt tidigare inlägg:

Citat:

Kortet bör inte gå sönder bara för att du flashar det, inte om du gör det på rätt sätt.
Där rätt sätt är att använda en BIOS Editor och sänka XT-hastigheterna till några som du vet att ditt kort klarar av.

Något du kanske kan vinna på det är högre Core/Mem, för att inte säga 3DMark03-poäng.
Tyvärr får du även gratis artefakter i 3DM03, och även på några speciella ställen i Far Cry.
Huruvida du får någon boost i riktiga spel, i jämförelse med PRO clock-for-clock, är väl diskutabelt.

Mitt kort klockar faktiskt sämre med XT-BIOS. Toppar 405MHz Core med det, med PRO var jag uppe i 418MHz, innan kortet bestämde sig för att tagga ner en aning till 411MHz.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

men jag undrar om det blir prestanda mässigt bättre inte hur mycker den klockar jag kan klocka en bra bit över xt hastighet......

kapishhh prestandan!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PleXi
men jag undrar om det blir prestanda mässigt bättre inte hur mycker den klockar jag kan klocka en bra bit över xt hastighet......

kapishhh prestandan!!!!!

Frågan besvaras om och om igen men du är inte nöjd?

Permalänk

hur är det med garantin på korten när man flashar om det, den gäller väll förmodligen inte om nått skulle hända....?

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att du ska flasha det, nästan alla vinner på det. Jag kunde höjja min core ca. 20Mhz mer och ca. 30Mhz på minnena, och det kallar jag helt klart en vinst. Se bara till att hitta ett BIOS som är gjort för ditt kort, chansa inte. Spelar det ngn roll om man får lite artifakter i farcry/3dmark03, om du nu inte spelar sönder det förstås? Jag tycker iaf du ska det, jag har inte haft problem i något annat spel. \\spinx

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX