Permalänk
Medlem

var ifårn får ni inspiration

Var får ni er inspiration när ni ska koda?

Vad är det första ni tänker på när ni ska ska skriva första raden?

Allt från hemsidor till film

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

"Vad är det första ni tänker på när ni ska ska skriva första raden?" vilken doctype ska jag deklarera?

Permalänk
Medlem

Re: var ifårn får ni inspiration

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Vad är det första ni tänker på när ni ska ska skriva första raden?
[/B]

Jag brukar tänka: "Mmmm.. Den här ölen var kall och god..."

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
"Vad är det första ni tänker på när ni ska ska skriva första raden?" vilken doctype ska jag deklarera?

Inte direkt min första tanke då jag inte vet vad man ska skriva som doctype, har inte orkat bry mig alltför mycket men det börjar komma då man vill med ETT enkelt klick få sidan validerad.

Brukar nog försöka komma ihåg allt jag har gjort och göra något som verkligen inte passar in i sammanhanget :). Eller inte, men men...

Permalänk
Medlem

<?php vs <%

hmmm, <?php eller <%? ja just det! jag kan inte <% så då blir det <?php
Det är alltid min första tanke...

Permalänk
Medlem

När det gäller webbsidor gör jag dem i photoshop först.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Hedersmedlem

Wenom: det är något jag också har börjat göra sedan min Webbdesign lärare uppmanade oss till det

funderar väl på vad jag inte har gjort för design, vad jag själv tycker är snyggt, surfar runt lite och försöker hitta något jag gillar sen kombinerar jag det med andra stilar och lite egna infall, typ

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Får inspiration fråånb mig själv..

Första jag tänker på när jag skriver kod är hmm?

ingen aning :?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Fan att folk på sweclockers aldrig kan googla så man måste sitta och skriva en massa kod åt dem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag t.ex sitter och pysslar med nåt 3D-program så brukar jag sitta sent på natten när man är alldeles halvdöd. då klickar man lite här och där och *poff* så har man skapat nånting vackert som duger som bakgrund på datorn ibland kan det dock gå fel. som den gången när jag skapade en gigantisk skitkorv i 3D. då la jag på en "melt" på den. då blev det diarré. sen stängde jag programmet.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

koden kommer alltid i andra hand, själva sidan är ju idén och koden får anpassas utefter den och koden är det väl bara att sätta igång och skriva tycker jag.
Ideérna/Inspiration får jag från många ställen, ett ganska stort arkiv är min egen hjärna, inte så svårt att okmma på saker tycker, svåraste många gånger är att genomföra dom eller att ta sig tid till att genomföra dom, många saker kommer jag på genom att kolla runt omkring mig, kanske när jag går ute och ser nånting så kanske jag får nån idé pga det som kan användas eller när jag surfar så kan det hända att jag märker av nånting som jag saknar och inte sett nån göra förut, eller kanske så att dom som finns är skitkassa, då har man också en anledning att göra något eget.

Permalänk
Medlem

Jag har/får ingen inspiration alls. Förlitar mig på min tjurskallighet, villket i 95% av fallen resulterar i att programmen jag påbörjar aldrig blir färdiga.

I min projekt-mapp finns idag 26 påbörjade program, färdiga till 30-80%.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha känner ingen det där s.c.s.i

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, helt klart, alltför många saker slutar så som s.c.s.i säger, halvfärdiga, med lite 50/50 vilja att vilja slutföra dom, vissa saker blir klara för att det är roligt, vissa saker blir klara för att man ger sig fan på det bara för att man har hållt på med dom så länge.
Ett projekt är roligast i början, sen går det utför, inte jämt, men många gånger tenderar det att bli så

Permalänk
Medlem

Från ett forum med skumma figurer i trådar som "var får ni insperation"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
Ett projekt är roligast i början, sen går det utför, inte jämt, men många gånger tenderar det att bli så

Exakt. Jag tycker att det borde vara tvärtom, då man får se sin vision ta en fysisk form, men det blir helt tvärtom.

Undrar vad detta beror på, egentligen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

direkt jag har en ide får jag upp en bild av hur det kan se ut utifrån det valda ämnet.
sen om jag utformar det så eller inte är olika.
samtidigt som jag har egna idéer så får jag inspiration av all media, posters av olika slag, andra hemsidor, tidningar etc etc.
fast det är inte alltid så, kan få inspiration av vad som helst egentligen.

s.c.s.i och Rosenson:
sant sant, men för mig så blir idén aldrig ointressant, däremot så har jag en dålig vana av att börja om på samma projekt tills jag är nöjd, vilket är rätt tidskrävande.

Visa signatur
Permalänk

Man kollar runt på Internet efter andra snygga sidor.

Permalänk
Medlem

Att lära mig helt själv (+lite hjälp från en del forum) utan skolkurser är väl det som inspirerar mig mest.
Tycker det är skitkul att koda. För mig så komerm iden först, sen kommer en extremt superduperful, men ack så lättnavigerad sida där jag eftersom lägger in alla phpkod som jag behöver för projektet. Är det mycket kod så kanske jag byter av mellan att koda design och/eller ren phpkod.
För sisådär 10 minuter sen så fick jag ihop en kod jag suttit och lekt med ett bra tag, jag är så lycklig så jag nästintill funderade på att dra en *censur* :D, men jag kom då på att jag istället skall börja göra en logo som jag väntat på att göra ett bra tag. Jag hade bestämt mig för att göra logon när jag gjort klar just den här grejen.

Tjohooo vad jag är glad.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem

nulleman: jo sånt är kul, satt och pillade lite igår och fick ihop en gästbok och ett nyhetsskript, det kändes UNDERBART! :), visst de är inte världens finaste utseendemässigt, än, men jag skrev bara koden igår... och vilket lyft det var

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Exakt. Jag tycker att det borde vara tvärtom, då man får se sin vision ta en fysisk form, men det blir helt tvärtom.

Undrar vad detta beror på, egentligen.

Ofta när jag kommer på någon idé så handlar det egentligen bara om att jag vill se om jag klara av att göra något jag inte gjort förr. När man kommer en bit in i programmerandet och har löst de flesta av problemen och hindren man hade från början och det bara är en massa skitkodande kvar kommer ofta nästa idé och det nuvarande projektet läggs på hyllan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

"Hur kan jag göra det här programmet utan att behöva tänka efter två dagar: 'Ajfan, jag skulle gjort det på ett annat sätt' "

Permalänk
Medlem

Här kommer en top-5 lista över några av mina inspirationskällor:

http://www.alistapart.com/
http://www.slashdot.org/
http://www.webstandardsawards.com/
http://buzz.bazooka.se/
http://www.php.net/ - Funktioner är alltid bra inspirationskälla