Permalänk

Video redigering??

Jag har byggt en dator åt min polare som var tänkt för spel men nu vill han redigera sina filmer också, min fråga är vad man ska köpa för att kunna redigera filmer från en digital videokamera.
Han sa nåt om Dv=in och Dv=ut.. Jag har inte nån koll på detta så jag vände mig till er..

Maskinen har har är:

Amd XP3200+

512mb x2 400mhz

MB ASUS A7N8X-E Deluxe

Radeon 9600pro 128mb

Visa signatur

C-64 Turbo snabb som satan !

Permalänk

Ja ett videoredegerings kort kan vara en bra början.

Visa signatur

---------------------------

Permalänk

Bra svarmen jag hade tänkt mig lite mer ingående info men jag var nog VÄLDIGT otydlig, ledsen att jag inte skrev så du fattade....
Eller det kanske var ett kasst försök att vara rolig?

Visa signatur

C-64 Turbo snabb som satan !

Permalänk
Hedersmedlem

EDIT: Följ Teetows råd istället.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Det du behöver är något sätt att få DV-signalen in i datorn. Många kameror har en mini-firewire-port som gör att man bara behöver koppla kameran rakt in i datorn, men har du otur får du köpa ett grafikkort (eller en extern SVHS / Firewire-box, t.ex. Pinnacle Studio Moviebox [dustin.se]) som klarar av att göra den omvandlingen.

Sen är det bara att köpa t.ex. Sony Vegas, Adobe Premiere eller någon annan NLE-mjukvara och klippa loss. Det följer även ett redigeringsprogram med Pinnacle-lådan.

Permalänk
Medlem

Moderkortet Asus A7N8X-E Deluxe har redan firewire inbyggt, så något externt kort lär inte behövas för att ansluta en digital videokamera. Möjligen kan det behövas någon anslutningskontakt till moderkortet (troligtvis följer det med moderkortet) och eventuellt får man köpa till en firewire-kabel som inte brukar medfölja kameran. IEEE 1394 är samma sak som firewire som är samma sak som DV in/ut.

Permalänk
Medlem

Ska göra en sammanställning av vad alla sagt. Om det är en DV-kamera med firewire-anslutning och man inte behöver använda sig av s-video är det bara att tuta och köra.
Jag antar att datorn har en firewire-port, gå till närmsta datorbutik och köp en firewire kabel..4 pin till 8? 2 pin till 6? De vet säkert..
Ploppa in kamerna i datorn via firewire.. drivrutiner och sådant är cool.. använd valfritt videoredigeringsprogram..

:> :>

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT: