Permalänk
Medlem

Zalman 5.1 Theatre

Har nyligen köpt mej ett par Zalman 5.1 hörlurar, de har 3st högtalare i varje lur; center, front och bakhögtalare.

Men jag har dock svårt att konfigurera ljudet, jag har integrerat Soundstorm ljudkort. När jag bockar i rutan "Aktivera Dolby(r) Surround-kodning" så hörs ljudet som ska komma i bakhögtalarna i alla högtalarna. När jag avbockar rutan så fungerar alla högtalare som de ska förutom att center kanalen hörs _väldigt_ lågt, jag får dra ner volymen på de övriga väldigt mycket och nästan maxa huvudvolymen. Trots detta tycker jag att centern är för alldeles för låg. Se, skärmdump:

Detta är mycket irriterande, nån som har någon bra ide vad jag kan göra? Nya drivare eller nåt..? Varför kan jag inte köra "Dolby surround-kodning", vad förlorar jag på att inte ha den aktiverad?

Tacksam om nån kan hjälpa mej med detta.

/Foffe

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och hörlurar som dig men du upplever inge skumma ljud? tex så hör jag när hårddiskarna "arbetar" och lika så när jag scrollar eller rör på musen. Väldigt jobbigt
Men annars så ska du ställa in detta: Aktivera Dolby- surround kodning, skapa mittkanal, mittkanalens 3d-panorering, fasskift för bakre högtalare.
Men som sagt, hör allt som datorn gör så är väldigt drygt.... men ska få nytt chassi och PSU imorgon så ska testa igen så kan jag återkomma.

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

Gjorde de inställningar som du rekommenderade men får samma fel; ljudet som ska komma i bakhögtalarna kommer i alla högtalarna.

Ja, jag får också konstiga ljud när jag bl.a. scrollar, vore fint med en lösning på detta problemet oxå...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Det där med att ni hör när hårddisken arbetar och när ni scrollar med musen har de flesta. Beror på dålig kvalitet på kontaker osv. Inte mkt att göra åt tyvärr. Men det kan ju bero på annat oxå, men av min erfarenhet så är det dålig kvalitet på grejerna. En kompis har samma hörlurar som mig men ett Audigity 2 istället för att köra med Soundstorm och han har inte problemet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jag har aldrig förstått mig på dem som nöjer sig med integrerade ljudkort, jag menar, det skall ju sitta ett heltufft ljudkort där på (nedersta) PCI-platsen, jepp, det måste sitta på den nedersta, så är det.
Själv har jag bara ett SoundBlaster Live! 5.1, men det känns på något sätt ändå mer "äkta" än att köra med integrerat.

Jag litar inte riktigt på det här med att integrera allt på moderkortet, snart behöver vi väl inga PCI-platser längre?
Nätverkskort, firewire, ljudkort, ja till och med grafikkort, vad skall vi med sån integrerad skit till? :<
Datorer skall vara fullproppade med roliga kort, så är det bara.

Permalänk
Medlem

Jao, ska nog investera i ett Audigity 2 och se om det hjälper.

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

Re: Zalman 5.1 Theatre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Har nyligen köpt mej ett par Zalman 5.1 hörlurar, de har 3st högtalare i varje lur; center, front och bakhögtalare.

*bild*

Men jag har dock svårt att konfigurera ljudet, jag har integrerat Soundstorm ljudkort. När jag bockar i rutan "Aktivera Dolby(r) Surround-kodning" så hörs ljudet som ska komma i bakhögtalarna i alla högtalarna. När jag avbockar rutan så fungerar alla högtalare som de ska förutom att center kanalen hörs _väldigt_ lågt, jag får dra ner volymen på de övriga väldigt mycket och nästan maxa huvudvolymen. Trots detta tycker jag att centern är för alldeles för låg. Se, skärmdump:

*bild*

Detta är mycket irriterande, nån som har någon bra ide vad jag kan göra? Nya drivare eller nåt..? Varför kan jag inte köra "Dolby surround-kodning", vad förlorar jag på att inte ha den aktiverad?

Tacksam om nån kan hjälpa mej med detta.

/Foffe

Du skall inte använda dolby surround kodning, utan du ska bara aktivera bas/center utgång på mic och bak ut på line in.

Dolby surround kodning är för förstärkare som kan klara det och gör att man kan föra över ljudet till alla sex kanalerna i bara 2 kanaler.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Är dom bra annars? Lätt att avgöra var fiender kommer i FPS och så?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Zalman 5.1 Theatre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue

Du skall inte använda dolby surround kodning, utan du ska bara aktivera bas/center utgång på mic och bak ut på line in.

Dolby surround kodning är för förstärkare som kan klara det och gör att man kan föra över ljudet till alla sex kanalerna i bara 2 kanaler.

Japps, har märkt det. Har ingen ruta markerad och det funkar fint.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Small
Är dom bra annars? Lätt att avgöra var fiender kommer i FPS och så?

Jorå, de funkar bra tycker jag. Men man får väl ingen wow upplevelse, men klart bättre än vanligt stereo-ljud givetvis.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk

Midvinter>Inte fört att på nåt sätt vara otrevlig men Nforce2:s SOundstorm är inte som vilket integrerat ljudkort som helst, klart jämförbart med Audigy 2 etc. Tror det är det enda mainstream "kortet" som kan encoda Dolby digital från DSP:n till högtalarna i realtid.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

jag har ett audigy 2 kort och zalman lurarna och de funkar perfekt.

har nu på 6.1 ljud och tycker att de ä bättre än 5.1 efter som att man kan höra rakt bak då oxå.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk

Är det nå bra bas i dom hörlurarna? Funtar starkt på att köpa sådana om det även är någelunda bra dunkadunka i dom:) Borde funka fint och utan störningar på mitt gamla SB Live! 5.1. Även jag har störningar annars med hörlurar i mitt inbyggda ljudkort. Det beror på dålig isolering och kass planering av kabel-kanaler på moderkortet har jag läst.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

har haft sånna lurar sen de kom nya.. funkar äss coolt bra å lira med. spec. om 5.1 ljud finns att välja i spelet.. mkt.mkt härlig upplevelse..

men jag har alla rutor i bockade i inställnigen på 6kanaler.. märker inget skummt med att ha dolby surround dekoder på?

låter bra i 2ch. spel å coolt surround i 5.1 spel el. 4ch.
ska jag optimera i bockningen annorlunda?!?!

/Scorp

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Är det nå bra bas i dom hörlurarna? Funtar starkt på att köpa sådana om det även är någelunda bra dunkadunka i dom:) Borde funka fint och utan störningar på mitt gamla SB Live! 5.1. Även jag har störningar annars med hörlurar i mitt inbyggda ljudkort. Det beror på dålig isolering och kass planering av kabel-kanaler på moderkortet har jag läst.

I början så tyckte jag att de inte var sköna att lyssna på musik med men efter att ha haft dem i ett tag så älskar jag dem. Som i alla hörlurar så är det inte någon bra bas men det är bättre än de lurar som jag testat (inte så många ).

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk

Hej

När ändå detta tas upp så har jag ox problem.
Jag har ett aduigy 2 kort och jag får inte skiten att funka heller då när min mediasource startat har jag inga inställningar att göra, vissa andra har dessa inställningar på sin mediacenter....men jag har ej dessa funktioner???

Har laddat hem massa olika progg från soundblaster men jag får det inte att funka.

Hjälp nån?

Permalänk
Medlem

Dolby encoding ska vara AV! Den emulerar bara surroundljud för 2.1-system.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

men OM jag bockar UR

Aktivera Dolby(r) Surround-Kodning = så får jag INGEN Centerkanal på lurarna i ljud TESTET!!

finns det ingenstans att läsa om detta ?

EDIT!! hittade data om detta http://www.nvidia.com/object/nf_audio_02.html

men det Tog sin tid :/

/Scorp

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--