Permalänk
Medlem

Kopplingsschema som inte vill fungera!?

Varför vill inte detta kopplingsschema fungera?
Det är bara lysdioderna som är längst ner som vill lysa...

Är inte nå bra på elektronik...

Permalänk
Medlem

Du har kanske satt någon lysdiod i de andra raderna på fel håll?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Jag är 100% säker på att fasningen på alla dioder är åt höger.

Permalänk
Medlem

Om du inte har lött fast det så skulle jag rycka loss allt och stoppa tillbaka det, brukar funka bra provmät annars med en multimeter för att hitta felet.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag har lött fast allt men det är ganska lätt att löda om...

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att de inte får tillräckligt med ström för att lysa.
Ta något metallföremål och kortslut de båda pinnarna på en lysdiod, en i taget i varje seriekoppling för att få strömmen att hoppa över den lysdioden, och se ifall det börjar lysa.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Men visst fungerar det så i teorin att varje rad får:
Strömen = All ström / 3
Spänningen = 12 - (Antal dioder * 2)

Permalänk
Medlem

Strömmen = All ström / 3
Spänningen = 12V
Tycker jag ser bättre ut.

Sedan i varje seriekoppling får varje lysdiod
Strömmen = Så mycket ström lysdioden drar
Spänningen = 12 / Antal lysdioder

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Du har mer lysdioder i första och andra raden.
Ta bort en lysdiod från första och andra raden så går det nog bra.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Är de övre två raderna vita dioder?
De brukar ha en framspänning på 3V och ofta mer. 5st dioder på 3V blir 15V totalt. Då räcker inte 12V till för att övervinna spänningsfallet. Tar du bort en diod så att det blir 4 i serie så KAN det funka.

Sen bör du ha ett motstånd för varje serie med dioder. 3st i detta fallet..

Till de fyra nedre dioderna sätter du ett motstånd på typ 560 ohm (470 funkar nog åxå bra). Till de två övre tar du bort en diod från varje (eller 2 om det ändå inte vill funka) och sätter antingen ett motstånd på säg... 10 ohm med fyra dioder eller 240 (220 eller 280 ohm) med tre dioder.
Du kan ju, lägga till ytterligare en diod och ha tre "rader" med vita om du sätter 3 i varje "rad". (Deras FYSISKA montering kan ju vara som på din bild ändå.)

Permalänk
Medlem

Int vet jag om det spelar någon roll men är alla lysdioder hela?

Visa signatur

jag är snygg o bra.
men har stor dyslexi.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag det att fungera!
Jag tog bara bort en diod på var sin av dom övre raderna så att det ser ut så här.

Men måste jag koppla i mer motstånd?
Jag har bara dom här 470ohm motstånden.

Varför fungerar det inte att ha fem dioder? blev det för lite spänning på varje diod då eller?

Permalänk
Medlem

Ja.
Alla dioder har ett framspänningsfall på en viss spänning. En vit lysdiod brukar tex ligga på 3.0-3.6V ungefär. Innan denna spänning uppnåtts leder inte dioden. Det är alltså "avbrott". Om man seriekopplar två dioder så lägger man ihop spänningen, säg 3V på varje, och får då 6V. Man måste alltså i det fallet ha minst 6V matningsspänning för att de ska börja leda och därmed lysa.
Med 5st blir det, som jag sade, 15V och då räcker det ju inte med 12V.

Strömmen tar dessutom alltid lättaste vägen. Har du bara 4 dioder på ett ställe och fem på det andra så börjar ju serien med 4 att leda tidigare. Så det kan åxå bero på det att det inte funkade. Det är lättare att ta den vägen.

Man BÖR har ett motstånd till varje serie ja. Toleranser i dioderna gör att framspänningsfallet kan variera lite från "rad" till "rad". Det gör att en rad kan få mer ström än en annan och de lysdioderna tar stryk.

Ponera att en lysdiod i en av raderna går sönder och det blir avbrott. Flyter det då 20mA (rent hypotetiskt) genom varje serie kommer det att flyta 30mA genom de två som är kvar. Tål inte dioderna det går de sönder.

Men det är ju givetvis bättre att bara ha ett motstånd som du har än att inte ha något alls. Men har du fler motstånd på 470ohm, så sätt ett i varje serie istället.

Permalänk
Medlem

Så det är bäst att sätta ett motstånd framför varje rad till höger?

Permalänk
Medlem

Till höger eller vänster spelar eg ingen roll. Men det är bäst att ha ett till varje rad ja.

Permalänk
Medlem

skulla aldrig lägga dioder i serie på de där viset..

Permalänk
Medlem

du kan ha brännt dom når du löde

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
skulla aldrig lägga dioder i serie på de där viset..

Varför inte?
Kan inte du visa hur du skulle ha lagt dom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
du kan ha brännt dom når du löde

Nej det var så att strömmen tog den enklaste vägen och att spänningen inte var nog stark, som dom två övre radrena inte lös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J!mb0
Varför inte?
Kan inte du visa hur du skulle ha lagt dom?

Jag är inte säker, men jag tror att han menar att det är rekomenderat att lägga max 3 lysdioder på raken när man seriekopplar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmmm men hur ska man paralellkoppla på bästa sätt sen då?

Permalänk
Medlem

Tre lysdioder i varje seriekoppling, parallellkoppla dessa seriekopplingar
Enklare blir det nog inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vad är det rekomenderade storleken på ett motstånd då?

Permalänk
Medlem

lär dig ohm:s lag, sedan kommer du ha så himla mycket problem ur världen i framtiden

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Det funkar nog bra med 470 ohm då åxå. Men kolla först så att lysdioderna klarar 15mA. De flesta gör det, men det kan ju vara värt att kolla först.

Edit:
http://w1.601.telia.com/~u60112302/ohmslag.html

Spara ner bilden och skriv ut (den är i rätt hög upplösning) och sätt upp på väggen.

Permalänk
Medlem

Jo nog kan jag ohm:s lag (har ju för tusan tagit mig igenom Fysik B) men som sagt detta är första gången jag håller på med något så här "pyssligt", och då vill jag gärna dubbelkolla med "proffs"

Permalänk
Medlem

Jag haxxade lite, om du vill spara bilden.

http://w1.601.telia.com/~u60112302/Ohmslag.jpg

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Man tackar