Permalänk
Medlem

Åtkoms nekad

Jag ska formatera om båda mina datorer. Innan det hade jga tänkt dra över filer till den dator som fortfarande har operativsystemet installerat så att jag kan behålla de filer jag vill ha kvar. Problemet är det att jag inte tillåts att komma in på någon av datorerna i nätverket. Det kommer upp en ruta som säger "\\pc1 är inte tillgänglig. Kanske du inte har behörighet att använda resursen. Be serverns datoradministratör om hjälp."

och lite längre ner står det på samma ruta
"Åtkomst nekad."

Hur ska jag få åtkomst? Den ena datorn har jag för bara ett par dagar sen haft i ett annat nätverk där det gick hur bra som helst för andra att få tillgång till den och jag fick också utan problem tillgång till deras datorer. Den andra datorn har också funkat utmärkt till detta fast det var rätt länge sen den var i ett närverk.

Båda datorerna kör winxp pro och jag har prövat både med automatiskt ip och ställt in ip själv. Inget funkar vad ska jag göra?

tacksam för svar!

/jens

Permalänk
Avstängd

Vän,

Samma arbetsgrupp på burkarna?

Permalänk
Medlem

Ja de är i samma arbetsgrupp och de kan hitta varandra där också. Kan däremot inte gå in på den andra datorn och se vad som finns utdelat mm.

Permalänk
Medlem

Är gästkontot aktiverat?

Permalänk

fler grejer att kolla (misstänker att du gjort det men ändå):
- fil och skrivardelning är aktiverat på båda burkarna
- ingen av burkarna har brandvägg aktiverad
- samma arbetsgrupp
- gästkontot är aktiverat
- minst en katalog är utdelad
- du är inte uppkopplad med BBB samtidigt (de spärrar fildelning)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate