Fel med BIOS, måste ha jävligt snabb hjälp!!

Permalänk
Medlem

Fel med BIOS, måste ha jävligt snabb hjälp!!

Det är så att jag var hemma hos en kompis och hotswapade mitt bios med hans moderkort eftersom att mitt BIOS hade blivit korrupt. När jag kom hem så kom jag in i BIOS men när jag skulle boota från hårddisken så stod det "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Testade då att flasha mitt BIOS med en diskett. Då står det "Flash ROM is write-protected" när jag ska köra flashprogrammet.

Någon som vet vad jag kan göra? Det är väldigt bråttom eftersom jag ska iväg på DreamHack imorgon.

Permalänk
Medlem

Testat formatera hdd?

Permalänk
Medlem

Nej, för det är inte där felet ligger. Jag lyckas inte flasha BIOS.

Permalänk

i vissa bios finns det en funktion som går att slå av så du kan flasha bios, titta i din manual till moderkortet. Om du inte stänger av den så kommer den inte att tillåta att du flashar om bios utan då får du ett felmeddelande som du skrev.

På vissa moderkort är den funktionen påslagen som default.

Den borde heta "flash bios write protect" eller liknande och borde finnas under "advanced bios settings"

Permalänk
Medlem

Stod inget om det i manualen, och det fanns ingen option i BIOS

Någon som vet om det finns någon affär i Göteborg som säljer BIOS? Eller om man kan få tag i BIOS på DreamHack?

Permalänk

Det måste finnas det eller så är det en jumper på moderkortet så det är hårdvaruskyddat, burkar vara en liten "dipswitch" som går att flytta på, eller så är det en bygel som du kan bygla om .

Är det inte något av ovanstående så ditt moderkort eller bios totalt fucked up..

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte hitta något. Om det är någon som vet om det finns något BIOS-flash-skydd för Abit AN7 så vill jag gärna veta.

Permalänk

Det är ju inget fel på ditt BIOS, det är ju du som inte har ställt in det rätt. Med största sannolikhet har du fel boot devices inställda.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

prova att göra en "Clear CMOS" som beskrivs i manualen på sidan 2-6 i kaptiel 2

Permalänk
Medlem

Jag har clearat CMOS över 10 gånger.
Nu så bootar den HDDn, men det kommer upp en meny där man kan välja att starta Windows Normalt, I Felsäkert Läge, osv. Men när jag väljer något så blir skärmen bara svart i 30s, och sen så startar datorn om sig.
Det är inte något värme eller nätaggs-problem.

Permalänk

Prova att installera om Windows.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Starta "felhjälpen/repartionshjälpen" från windows XP skivan. Kör en chkdsk därifrån och starta om. Nu borde det fungera.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Starta "felhjälpen/repartionshjälpen" från windows XP skivan. Kör en chkdsk därifrån och starta om. Nu borde det fungera.

Den vill inte boota från cdskivan heller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Den vill inte boota från cdskivan heller

Om du har flashat BIOS å resetat å haft dej måste du in i BIOS å ställa boot-ordningen så att datorn kan boota från CD

1st boot device: CD-ROM
2nd boot device: Floppy
3rd boot device: Drive 0

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Om du har flashat BIOS å resetat å haft dej måste du in i BIOS å ställa boot-ordningen så att datorn kan boota från CD

1st boot device: CD-ROM
2nd boot device: Floppy
3rd boot device: Drive 0

Redan gjort. Den bootar ändå inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Den vill inte boota från cdskivan heller

Det låter som du har korruptat hårddiskens MBR (MASTER BOOT RECORD) eller startsektorn
Du behöver Norton Disk Doctor på bootningsbar floppy så kan du återställa

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

Har nu testat att starta hårddisken i en annan dator, och det fungerade fint.
Måste fixa datorn tills imorgon! Någon som vet om det finns någon återförsäljare av BIOS-kretsar i Göteborg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Det låter som du har korruptat hårddiskens MBR (MASTER BOOT RECORD) eller startsektorn
Du behöver Norton Disk Doctor på bootningsbar floppy så kan du återställa

Hårddiskens MBR har absolut inget att säga till om när man ska boota från en CD, Floppy eller för den delen en annan disk.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Skickat in moderkortet till DB nu, tar min pappas dator till DreamHack.
Tack för all hjälp!!

Permalänk
Medlem

Jag vet vad problemet är! Min farsa hade samma problem! Det är väldigt enkelt!
Din HDD har pajjat, och tappat all partionsinformation och är helt enkelt.. pajj... köp en ny HDD och så har du fixat det!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

jag har haft samma problem o då var det för att min hårdisk ståd på slave istället för master

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag vet vad problemet är! Min farsa hade samma problem! Det är väldigt enkelt!
Din HDD har pajjat, och tappat all partionsinformation och är helt enkelt.. pajj... köp en ny HDD och så har du fixat det!

Om disken har tappat partitionsinformationen är det bara att partitionera om den...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Konstigt, då min HDD fungerar felfritt i detta system
Troligen hade BIOSet blivit helt jävla ful-korrupt, men det ordnat sig. Tack igen för svaren.
DreamHack nu