Permalänk

Kodlås till burken?

Farsan har en gammal ericsson 788a (typ liten telefon)..
har funderingar på om man skulle kunna modda in den i chassit å använda den som kodlås.. dvs när man startar datorn får man slå in en pinkod innan den startas upp, likaså när man låser datorn i windows så måste man slå pinkod för att kunna fortsätta..

nåen som gjort nått liknande eller har några tips?

Visa signatur

[14:14:50] [Yoniss] jag gillar papegojor, men inte kvinnor som ser ut som papegojor
Burkfan P4 2.4@2.8ghz/1024mb ram/690gb hdd/Liteon 812s dvdbrännare/2xtitan 80mm blueled fläktar 1xpapst 80mm fläkt

Permalänk
Medlem

En liknande idé fast utan gammal mobil telefon, det beror på hur mycket du vill betala för systemet....

http://www.rautermods.net/index.php?p=codelock

Permalänk

Vart kan man köpa sånna saker som är på sidan vet du det helst svensk affär eller hemsida?

Jag har hittat nästan allt på Elfa men jag hittar inte den lilla själva lås grejen? Vart finns sånna?

Visa signatur

Hej

Permalänk

kjell å co har väl sådan grejer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

räcker de inte med att ställa in i bios ett lösenord :S ?!?

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
räcker de inte med att ställa in i bios ett lösenord :S ?!?

Haha, håller med. Fungerar ju minst lika bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Haha, håller med. Fungerar ju minst lika bra

Man måste ju ha med Hollywood "trycka på 20 knappar i rad som börjar lysa samt kvinnlig röst som säger Access Granted"-känslan

Permalänk

Du har iof en poäng där också Fast det blir nog ruskigt svårt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black Raven
Vart kan man köpa sånna saker som är på sidan vet du det helst svensk affär eller hemsida?

Jag har hittat nästan allt på Elfa men jag hittar inte den lilla själva lås grejen? Vart finns sånna?

54-605-55
Tror att det är denna, men jag är inte säker....

Permalänk
Medlem

Nej det är väll bara att kopiera det från någon gammal Hollywood rulle?

Seriöst: Nja jag har själv inte provat det här kodlåset så jag har inga erfarenheter av det så att allt jag vet står på sidan och om inte där så kan du skriva en fråga i forumet, han svarar alltid och är svensk men skriv på engelska så blir han glad

Permalänk

Nu har jag hittat alla grejor funderar på att beställa och bygga!!

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black Raven
Nu har jag hittat alla grejor funderar på att beställa och bygga!!

Blev själv lite sugen på att göra detta..kan du länka till alla delar ?

Permalänk
Medlem

skulle också vilja ha en produktlista.
detta kommer med på min att bygga lista (håller på med en binär klocka och en sån här http://www.arttec.net/Press/N&V/Levitation.pdf )

Permalänk
Medlem

Försök fåtag på en sånhär http://www.bewator.se/assets/images/produktbilder/K12_RGB.jpg

Går att programera så att man slår koden så går datorn igång. och sen slåt man koden igen så slår den av.

Permalänk
Avstängd

Jag har en kortläsare som startar datorn

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

men jag ska inte ha den till datorn, ska ha den till lådan som jag har min md med tillbehör, gillar inte när kompisarna lånar skivor när de är här på lan

Permalänk
Medlem

Grappo: huh?.berätta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Seriöst: Nja jag har själv inte provat det här kodlåset så jag har inga erfarenheter av det så att allt jag vet står på sidan och om inte där så kan du skriva en fråga i forumet, han svarar alltid och är svensk men skriv på engelska så blir han glad

Rauter föredrar nog om man snackar svenska med honom.

Grizzly-WD: Det var en liknande, eller kanske t.om. samma art.nr som han använde.

Permalänk
Medlem

kolla på sat.nu och beställ ett kortlås,så kan du programmera ett kort till dig själv så när det stoppas in så startar datorn... du kan göra andra kort till de andra som inte får tillgång till alla inställningar men startar lika... sen kan du ha log på allt så du ser när vem och när det starta datorn och hur länge...

när man drar ut kortet är det lika med att trycka avsluta och stäng av...
kan iofs väljas hur den ska bete sig om man vill kunna ta ur kortet och stänga manuellt...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
kolla på sat.nu och beställ ett kortlås,så kan du programmera ett kort till dig själv så när det stoppas in så startar datorn... du kan göra andra kort till de andra som inte får tillgång till alla inställningar men startar lika... sen kan du ha log på allt så du ser när vem och när det starta datorn och hur länge...

när man drar ut kortet är det lika med att trycka avsluta och stäng av...
kan iofs väljas hur den ska bete sig om man vill kunna ta ur kortet och stänga manuellt...

Menar du SMART IDEA (datorlås) ?

Permalänk
Medlem

Fan Bra ide det här med kodlås för att starta datorn även bra ide med hollywood rösten "Acces granted/Acces denid" (stavning)
Man bore väll kunna använda pc speakern till det eller bara ta någon gammal liten diskant eller vad som helst som ligger och skräpar?

men hur ska man få det att funka?
man måste väll ha något program då som startar rösten när rätt resp fel kod blir slagen? någon som har nån som helst aning om hur detta ska gå till?
blev helt såld på iden måste börja forska i lite i den

btw vad är det för sida till elfa och kjell o co ?

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Grappo: huh?.berätta

orkÉ.. jag ska göra en ny tråd med alla mina modds , chassien , lösningar m.m. B.la kortläsaren.

Jag har en kamera och jag ska ta korten snart.

Du kan ju hålla utkik efter tråden.

Jag jobbar nu så jag får se om jag har nån tid över!

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TaTTaren

btw vad är det för sida till elfa och kjell o co ?

http://www.elfa.se/
http://www.kjell.com/
Tror du kan lista ut vilken som är vilken...:p

Permalänk
Medlem

hehe aa tror dey
men ingen som har någon ide om hur man ska fixa det där med rösten? vore ju coolt som f*n att ha det

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk

själva koden är ju ganska lätt... slakta ett gammalt tangentbord som du tar t. ex. sifferknapparna och sätter i fronten på datorn, sätt sen ett bios-lösenord som du skriver in med dem... för att få en röst kan du sätta ett relä och någon timerkrets på någon lampa som blinkar strax efter att den har fått bioslösenordet etc...

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

men bios lösenordet behövs ju bara om man hoppar in i bios!?
ää vafan skiter i det har tummen mitt i handen fattar inte sånt där med relä och skit ;P är en noob

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk

Någon som har ett kopplingsschema på själva kod-grejen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhamur
men jag ska inte ha den till datorn, ska ha den till lådan som jag har min md med tillbehör, gillar inte när kompisarna lånar skivor när de är här på lan

Svårt att dra lite silvertejp över lådan så att de inte kan öppna den?

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filman
Svårt att dra lite silvertejp över lådan så att de inte kan öppna den?

Kanske blir lite kletigt när man tar bort tejpen...:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granli
Menar du SMART IDEA (datorlås) ?

Jo, det är den... tror att den har gått upp till dubbla priset nu, den jag såg var då lika till utseendet och funtionerna... men för 800:-

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?