vilket blir bäst ? Doom3 eller HL2 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Jag kommer förmodligen älska båda, älskar man föregångarna så älskar man uppföljarna

nja, knappast. Har du lirat total annihilation: kingdoms?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
nja, knappast. Har du lirat total annihilation: kingdoms?

Fast kingdoms är ingen uppföljare. Snarare är Kingdoms relation med orgialet som Starcraft och Warcraft är med varandra. Samma utvecklare, 2 olika spel.

Permalänk
Medlem

Jag ser mest fram emot till Doom3, man kommer skita på sig av rädsla om man spelar det i mörkret. sen tycker jag grafiken är betydligt vassare. men itne sagt att HL2 blir dåligt. kommer säkert köpa båda två.

Permalänk

Doom 3, för jag gillar det jag lilla jag sett av doom3 mycket mer en av det stoooooora jag sett av HL2. valve har ju visat hur mycket som hels av HL2 så man kan ju nästan spelet redan(ironi/sarkasm) medan jag bara sett futtiga screenshots och en ca 1-3 år gammal alphaversion av D3.

PS. tycker D3 ser snyggare ut också.

Visa signatur

Gillar att skälla på cs nördar.
mer CO-OP till folket!
Amd64 3200+ Abit kv8 guru Radeon AX800pro 256Mb vivo 1024Mb ddr 120gb hdd.

Permalänk
Medlem

Hmm ni snackar om grafikmotorn hela tiden. Doom3 har väl fortfarande opengl motorn dom hade i q3 fast grymt modifierad? HL2 har ju en nyskapad motor med ragdoll osv.
Båda spelen baserar sin handling på föregångarna.
Doom lever på sin skräck och mystik, HL2 på sin story, mods och action.

Doom3 är ett måste i hyllan... likaså HL2! Båda kommer påverka spel som släpps ett bra tag framöver.
Jag ser fram mot att skjuta sågklingor på zombies med facehuggers i HL2 lika mycket som jag kommer älska elda upp monster i Doom3

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

det blir väl till o förboka på webhallen då ^_^

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Det är inget snack om saken, HL2 kommer att vara bättre än doom 3.

Kolla in filmerna bara...:)

Visa signatur

Alla skolämnen förvandlas förr eller senare till i stort sett bara matematiska formler.
www.leone.tk

Permalänk
Medlem

HL2!

doom3 ser lite plastigt ut, och så är det väl samma "spring dit, hämta blåa nyckeln och skjut bossen"-story som de andra spelen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pez
doom3 ser lite plastigt ut, och så är det väl samma "spring dit, hämta blåa nyckeln och skjut bossen"-story som de andra spelen..

I wish!

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pez
HL2!

doom3 ser lite plastigt ut, och så är det väl samma "spring dit, hämta blåa nyckeln och skjut bossen"-story som de andra spelen..

Är det inte det som är meningen med alla ID softwares spel då ? Det är ju tjusningen med det hela tycker jag iaf.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Fast kingdoms är ingen uppföljare. Snarare är Kingdoms relation med orgialet som Starcraft och Warcraft är med varandra. Samma utvecklare, 2 olika spel.

Ah du har väldigt rätt, my bad. Men låt oss ta phantasmagoria 2 då. Det var inte så dåligt för sin tid, men 3ggr sämre än ettan. Kanske inte det bästa exemplet, men jag måste ju få försöka iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Hmm ni snackar om grafikmotorn hela tiden. Doom3 har väl fortfarande opengl motorn dom hade i q3 fast grymt modifierad? HL2 har ju en nyskapad motor med ragdoll osv.
Båda spelen baserar sin handling på föregångarna.
Doom lever på sin skräck och mystik, HL2 på sin story, mods och action.

Doom3 är ett måste i hyllan... likaså HL2! Båda kommer påverka spel som släpps ett bra tag framöver.
Jag ser fram mot att skjuta sågklingor på zombies med facehuggers i HL2 lika mycket som jag kommer älska elda upp monster i Doom3

Doom 3 har 3 nya motorer (grafik, fysik, ljud) i sitt spel inte någon modifierad q3 motor. HL2 motor är inte mer nyskapande än tex farcry, däremot är valve bättre på att göra spel så HL2 kommer göra ett bättre spel trots samma förutsättningar (jämfört med farcry).
Både spelen lever på stämning, HL var bra pga stämningen och helhetsintrycket, story var inte överdrivet bra som alla tycker. Doom 3 har ingen stämning att ta över från originalet utan bra rå action, däremot så har dom visat upp stämningsfulla bilder från alfan.

HL2 kommer få en massa semi realistiska mods som CS och team fortress.
Doom3 kommer med största sannolikhet få Alien och Resident evil mods förutom rocket arena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Bara man inte kommer in i Xworld på Hl2.. SÅ TRÅKIGT!!!

Dom kommer inte att ha med X-planet i HL2

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Bara man inte kommer in i Xworld på Hl2.. SÅ TRÅKIGT!!!

Dom kommer inte att ha med X-planet i HL2,denna gång är man endast på jorden BTW spela roll om man hade kommit ändo

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Doom 3 har 3 nya motorer (grafik, fysik, ljud) i sitt spel inte någon modifierad q3 motor. HL2 motor är inte mer nyskapande än tex farcry, däremot är valve bättre på att göra spel så HL2 kommer göra ett bättre spel trots samma förutsättningar (jämfört med farcry).
Både spelen lever på stämning, HL var bra pga stämningen och helhetsintrycket, story var inte överdrivet bra som alla tycker. Doom 3 har ingen stämning att ta över från originalet utan bra rå action, däremot så har dom visat upp stämningsfulla bilder från alfan.

HL2 kommer få en massa semi realistiska mods som CS och team fortress.
Doom3 kommer med största sannolikhet få Alien och Resident evil mods förutom rocket arena.

Som jag nämnde i någon annan tråd...
alla har fått för sig att Doom 3 motorn är en modifierad version av q3 motorn eftersom Carmack har sagt att han utgick från den, och gjorde om den när han började göra Doom 3 motorn, men när den nu är/blir färdigmodifierad så finns det inte ett uns av den gamla q3-motorn kvar.

Permalänk
Medlem

skrev inte carmack en ny grafikmotor? dessutom så tror jag att doom3 får en bättre story...tänk security vakterna sitter och spelar poker medan ett larm kommer från labbet att en liten olycka har skett och att alla ska hålla sig lungna...vad har halflife? gordon befinner sig i city 17 ? ehh låter som en b-film tycker jag... men båda kommer vara roliga på sitt sätt

Permalänk

Doom3 motorn bygger inte på Q3-motorn på det sätt många tror. Det enda som är taget från Q3-motorn är själva grundkoden. Alltså det som krävs för att kunna bygga upp en grafikmotor. Grovt förenklat så är det ritbordet för den som ritar, alltså inget grafikmässigt.

Angående storys så har både Valve och ID anlitat någon sorts författare till detta. Varesig det blir hela romaner eller tunnare storys så är det sättet de "berättas" på som spelar någon roll. Så att säga att den ena storyn är bättre än den andra i dagens läge är skitsnack. Ni kan ju inte säga att vanliga HL hade nå vidare djup story? Det var som sagt sättet den berättades på genom spelandet som gjorde den bra och spännande.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

HL2 helt klart.. Gillar inte doom.

Visa signatur

"Har du glömt bort att Splinter Cell är tråkigt och att Metal Gear Solid piskar det som en läderintresserad tysk från Bayern?"

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog gilla båda, men det är nog moddarna som kommer avgöra, DOD.
Ground Controll 2 hade också manusförfattare har jag för mig.

Permalänk

Doom 3 kommer vara grymt yeyeye......Har inte ni tröttnat på alla monster spel? SERIÖST!!!???......Doom är liksom "another monster game". Asså basera de på effekterna är lite att ta i för att säga att det är bättre. Tror ni valve bara sitter där och inte kan något? HL2 för min del kommer vara den mer "seriösa" spelet så jag tror och tycker det borde vinna

Visa signatur

AMD Athlon 2000+ | 512 DDR PC2700 | 80GB HD Maxtor IDE | Club3d Ati Radeon 9800PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodworn
Doom 3 kommer vara grymt yeyeye......Har inte ni tröttnat på alla monster spel? SERIÖST!!!???......Doom är liksom "another monster game". Asså basera de på effekterna är lite att ta i för att säga att det är bättre. Tror ni valve bara sitter där och inte kan något? HL2 för min del kommer vara den mer "seriösa" spelet så jag tror och tycker det borde vinna

Doom är inte "another monster game". Det var ju bland de första riktigt bra fps-spelen som kom ut på den tiden.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Håller på Halflife, första spelet var så gruvligt bra och mina förväntningar är höga för tvåan och vad jag har sett av det så verkar det bli roligare.

Jag är sån som älskar flexibla spel utöver det vi får i kartongen också (farcry editorn t.ex, genialisk!) och det ser ut att finnas mycker mer godis i HL2 än i D3.

Men visst vill jag skita ner mig någon gång så ska jag köpa D3

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk

jag röstade på hl-2 eftersom ja gillar motorn då de ser så fint "verkligt" ut,
doom 3 ser bra ut men inte verkligt det minsta, för mycke krydd med ljussättning, väggarna blänker ju ffs i ett svart rum. o alla forskare man sett är typ muskelberg o ser ut o vara gjorda av lera.

Permalänk

Jag tror att Doom 3 kommer att vara ett bättre spel. ID Software har varit med längre i branschen än de flesta och kommer aldrig att släppa ifrån sig ett spel, som är sämre än konkurrenternas. De som inbillar sig att Doom 3 kommer att bli ännu ett FPS- eller monsterspel i mängden, blir nog rejält förvånade när de ser det färdiga spelet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag tror att Doom 3 kommer att vara ett bättre spel. ID Software har varit med längre i branschen än de flesta och kommer aldrig att släppa ifrån sig ett spel, som är sämre än konkurrenternas. De som inbillar sig att Doom 3 kommer att bli ännu ett FPS- eller monsterspel i mängden, blir nog rejält förvånade när de ser det färdiga spelet.

dom har hållt på ett tag men då var dom också en av få som höll på med det på den tiden, dom andra stora har hunnit komma ikapp nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EdwardTheGreat
jag röstade på hl-2 eftersom ja gillar motorn då de ser så fint "verkligt" ut,
doom 3 ser bra ut men inte verkligt det minsta, för mycke krydd med ljussättning, väggarna blänker ju ffs i ett svart rum. o alla forskare man sett är typ muskelberg o ser ut o vara gjorda av lera.

Är det sånt som är "verkligt" man är ute efter så ska man inte spela spel.

Tror båda kommer bli riktigt bra spel fast erbjuda olika upplevelser. Svårt att säga vilket som blir bäst när dom för det första inte finns och sedan så är ju HL 2 mer action och Doom 3 mer skräck.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk

hur vet du det? id har nämligen inte läckt ut så mycket så du lär inte veta hur det ser ut nu, gämfört med hl2 så borde vi inte änns känna till d3 (stava?).

jag tror d3 kommer bli ett toppenspel, var så länge sen man slaktade muterade rymdcyberaliens

Visa signatur

Gillar att skälla på cs nördar.
mer CO-OP till folket!
Amd64 3200+ Abit kv8 guru Radeon AX800pro 256Mb vivo 1024Mb ddr 120gb hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triple X
Är det sånt som är "verkligt" man är ute efter så ska man inte spela spel.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Doom är inte "another monster game". Det var ju bland de första riktigt bra fps-spelen som kom ut på den tiden.

Håller med dig! Men asså dooms tid är förbi de va då monster va nytt osv som du själv säger, bland de första fps. Nu har de utvecklats och tror valve gör de bättre. Det är som att säga att IBM fortfarande har de bästa sakerna.

Visa signatur

AMD Athlon 2000+ | 512 DDR PC2700 | 80GB HD Maxtor IDE | Club3d Ati Radeon 9800PRO

Permalänk
Medlem

Det finns inget Doom 3, det finns inget HL 2. Allt är en bluff