Anmäl dig till Roborock Challenge!

iPod Mini i annalkande

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
om du har en bättre produkt än min, men min är flashigare och mer hypad vinner jag

har jag en JOS och du en kopia vinner jag.. även om kopian ifrån taiwan har bättre pris.

the rules of the prylboegz

Men skillnaden är stor mellan prylbögar och nördar... nördar köper saker som går att använda typ varför inte ta med sig ett par stora *host* filer med sig när man har 30GIG..

4GIG= ett par A-teens låtar och en halv Far Cry rip?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
om du har en bättre produkt än min, men min är flashigare och mer hypad vinner jag

har jag en JOS och du en kopia vinner jag.. även om kopian ifrån taiwan har bättre pris.

the rules of the prylboegz

JOS är "en kopia från taiwan".

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock

Men det står ju Sweden i namnet!

[/sarkasm]

Ang iPod, för dåligt ljud, för dåliga batterier, för lite utrymme och för högt pris. Fast så får man ju en massa andra helt onödiga saker så inte undra på att folk köper dem...

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Hedersmedlem

Men iPod (och mini'n) är en nischprodukt. Den är inte byggd för att vara "bäst" eller "billigast", utan att mer som en designpryl för folk med gott om pengar och näsa för flashionabla saker. Därför är det fel att jämföra den med någon annan mp3-spelare, för de saknar alla det iPod har. Samtidigt som iPoden saknar det mesta som konkurrenterna har ...

Och ja, jag vill ha en ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se vad det är som iPod saknar.
Och sen tycker jag inte riktigt att man kan kalla den alla kategorier bäst säljande mp3-spelaren för en nischprodukt.

Priset? Ja, du kan nog få lite mer lagringsutrymme, eller längre batteritid för mindre pengar. Men sammantaget UI, kvalitetskänsla, pris, prestanda är iPod och mini mycket svårslagna. I alla fall om man har de där extra hundralapparna det kostar.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
alla tillverkare slänger ju till med maximal speltid......under optimala förhållanden.......8h är ett sorgligt skämt Det enda jag hört polarna klaga mycket på med deras ipods är just batteritiden och det är skäl nog för mig att avstå.....

vad jag förstått är inte 8 timmar maximal tid, utan just "normal" användningstid

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Håller med om vissa åsikter och håller inte med om andra. Men faktum kvarstår, produkten i fråga säljer enormt bra och det är förmodligen vad tillverkaren har som mål.

Visa signatur

/Spec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Att räkna priset inkl studentrabatt är fel eftersom det just endast är studenter som kan köpa den för det priset.

Nej, har aldrig varit med om att Apple Store kollar sånt. Men säg det inte till någon, då börjar de kanske kolla.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Blev grymmt sugen på en Ipodmini eftersom att den är så liten och snygg
Tycker det är konstigt att ni hinner lyssna igenom 4gig musik på ett par timmar...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Nej, har aldrig varit med om att Apple Store kollar sånt. Men säg det inte till någon, då börjar de kanske kolla.

Låter bra de. Då blir det troligen en sådan när återbäringen kommer, eller om det går till fonden för en ny dator

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske, men jag har aldrig använt en iPod. Måste man använda iTunes för att föra över låter, eller går det lika bra att kopiera över låtarna direkt?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Det finns plugins till Winamp också. Som lirar mot iPoden.

Däremot om det går att använda den som en enhet vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
En dum fråga kanske, men jag har aldrig använt en iPod. Måste man använda iTunes för att föra över låter, eller går det lika bra att kopiera över låtarna direkt?

Tror ej det går men iTunes är ett mycket bra program.
Du kan rippa, dela upp i spellistor osv. Mkt prisvärt med en iPod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
Låna en iPod en dag så förstår du.

Jag lånade en och förstod att dom var klumpiga, tråkiga och extremt fula.

Fy fan va illa de ser ut.. *spy*

Nej det är den inte, läs på lite din trångsynta jävel. JoS samarbetar med andra parter i b.l.a. Taiwan och framställer efter sina egna krav en spelare som sedan de säljer i sverige, och de andra parterna säljer dem i andra länder under andra namn. Skulle du köpa en spelare som hette "Jens of Sweden" om du bodde i Taiwan?

Så sprid inte en massa lögner bara för att du inte har kunskapen.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist

Nej det är den inte, läs på lite din trångsynta jävel. JoS samarbetar med andra parter i b.l.a. Taiwan och framställer efter sina egna krav en spelare som sedan de säljer i sverige, och de andra parterna säljer dem i andra länder under andra namn. Skulle du köpa en spelare som hette "Jens of Sweden" om du bodde i Taiwan?

JoS är en i-BEAD med annat namn, så ja, det är en kopia från taiwan. JoS köper in dem från taiwain från i-BEAD och sätter sin logotyp på den. Hur kan den INTE vara en kopia då?

--

Svar på tidigare inlägg: Nej, man kan inte lägga in låtar på iPod utan att använda iTunes (eller Winamp med en plugin), däremot går det att använda den som extern hårddisk om man så önskar. Orsaken till att man måste använda iTunes (eller winamp) är att när man drar över låtar, så skapas en playlist. Man kan t ex välja att spela alla låtar, sorterade efter album, artist, låtnamn, genre, betyg, senast spelade eller 25 mest spelade låtar. Jag har själv varit emot iTunes en gång i tiden, och tyckte windows-versionen var lite sämre än mac-versionen, men nu kör jag iTunes på både min mac och pc. Jag delar även musiken över nätverket mellan mina datorer, så att jag slipper ha samma låtar på alla datorer. För övrigt är det nog lite fel att kalla dessa spelare för mp3-spelare, då de klarar fler format.. iPod klarar även AAC (mp4) som är betydligt bättre än mp3, så för er som tycker att det är dåligt ljud, testa att köra AAC i den, samt ett par andra hörlurar. De hörlurar som följer med de flesta audiospelare idag är inget att hänga i granen, visst, de fungerar, men där går gränsen.. Köp ett par Sennheiser PX200 eller liknande och njut.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
12 timmar batteritid, vilket är ungefär vad iPod har, OM man laddar batteriet på rätt sätt.. Vilket många inte gör..

Dela gärna med dig det hemliga laddningssättet som förlänger litiumjonbatteriers arbetstid med 50%

Permalänk
Medlem
Citat:

Oj, är du månne lite bitter över att du lade pengarna på en JOS och inte längre har råd till en iPod?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Citat:

Är det puberteten som blommar ut eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

JENSA! Tjenare! Bor du kvar i Västerås?

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Jag ser inte ner på JOS produkter utan jag tycker de verkar sälja rätt fina spelare. Dock lite fult att lura folk att den på något sätt är svensk när de bara har satt en logga på den och lagt den i ett rör typ. (Nu kanske JOS har nåt utvecklingssamarbete med tillverkaren och då är det lite mer acceptabelt kanske.)

Själv har jag en iRiver som är gjord i Kina.

Var görs förresten de "fashionabla" iPodsen?

Jag rycker inte att dessa iPod minis är dyra. En flashspelare med 512mb kostar ju typ lika mycket om inte mer. Dock så får man då en spelare som är mindre till storleken, mindre ömtålig och har bättre batteritid.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Svar på tidigare inlägg: Nej, man kan inte lägga in låtar på iPod utan att använda iTunes (eller Winamp med en plugin), däremot går det att använda den som extern hårddisk om man så önskar. Orsaken till att man måste använda iTunes (eller winamp) är att när man drar över låtar, så skapas en playlist. Man kan t ex välja att spela alla låtar, sorterade efter album, artist, låtnamn, genre, betyg, senast spelade eller 25 mest spelade låtar. Jag har själv varit emot iTunes en gång i tiden, och tyckte windows-versionen var lite sämre än mac-versionen, men nu kör jag iTunes på både min mac och pc. Jag delar även musiken över nätverket mellan mina datorer, så att jag slipper ha samma låtar på alla datorer. För övrigt är det nog lite fel att kalla dessa spelare för mp3-spelare, då de klarar fler format.. iPod klarar även AAC (mp4) som är betydligt bättre än mp3, så för er som tycker att det är dåligt ljud, testa att köra AAC i den, samt ett par andra hörlurar. De hörlurar som följer med de flesta audiospelare idag är inget att hänga i granen, visst, de fungerar, men där går gränsen.. Köp ett par Sennheiser PX200 eller liknande och njut.

Oki, då kommer nog iPod aldrig vara något för mig, om de inte släpper iTunes i någon Java-version (eller binärer för de flesta OS) som man kan starta direkt från spelaren utan installation i datorn. Är bara en massa krångel att behöva installera programvara för att kunna föra över en låt. Sen har jag ingen dator som iTunes funkar på hemma vilket komlicerar saker ännu mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska köpa.

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

din trångsynta jävel.

Skippa den attityden tack! Läs igenom våra regler och särskilt §1 - http://forum.sweclockers.com/regler.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
JENSA! Tjenare! Bor du kvar i Västerås?

Använd PM eller liknande för sådana frågor. Ta en titt på §1 i våra regler du med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
Att Ipod mini skulle vara prisvärd bara för att många vill ha en låter som en jäkligt vagt argument.....

Missat det elementära i marknadsekonomi och supply 'n demand?
Om allt man gör säljer slut för fort så säljer man för billigt, om det inte säljer så är det dyrt - om det säljer lagom så är priset lagom…
Med tanke på hur tillgången på iPod mini varit i USA så är den åt helsike för billig…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Oki, då kommer nog iPod aldrig vara något för mig, om de inte släpper iTunes i någon Java-version (eller binärer för de flesta OS) som man kan starta direkt från spelaren utan installation i datorn. Är bara en massa krångel att behöva installera programvara för att kunna föra över en låt. Sen har jag ingen dator som iTunes funkar på hemma vilket komlicerar saker ännu mer.

Det finns gott om tredjepartslösningar för att använda iPod med olika OS och olika program.

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
Det finns gott om tredjepartslösningar för att använda iPod med olika OS och olika program.

Precis. För att förtydliga lite från tidigare inlägg som bara nämnt iTunes och Winamp så måste jag nämna att det finns _VÄLDIGT_ många program för att föra över musik till iPoden. Till Windows är väl iTunes och Winamp med plugin vanligast, men även musicmatch (suger, iofs) och MC9 funkar, och så finns program som ephPod och XPlay. Och så finns det ju massa olika program till mac och linux och så vidare.

Hur kan ni kalla mini för dyr när den är några hundralappar BILLIGARE än en spelare med en åttondel så mycket minne? Och om man jämför den med andra 4 GB-spelare så är den också billig.

Jävla förseningar bara, dåligt av Apple med underleverantörer.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veellan
ska köpa.

Jag med, undrar bara när det finns tillräckligt med pengar kvar dagarna innan nästa lön...

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty

Hur kan ni kalla mini för dyr när den är några hundralappar BILLIGARE än en spelare med en åttondel så mycket minne? Och om man jämför den med andra 4 GB-spelare så är den också billig.

Jämför hårddisk-spelare med andra hårddisk-spelare. Folk som föredrar flashminnesbaserade spelade bryr sig förmodligen inte om ipod mini i vilket fall.

Huruvida ipod mini är dyr eller ej kan jag dock inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Öh, vad kör du för OS egentligen? iTunes finns ju för linux också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Precis. För att förtydliga lite från tidigare inlägg som bara nämnt iTunes och Winamp så måste jag nämna att det finns _VÄLDIGT_ många program för att föra över musik till iPoden. Till Windows är väl iTunes och Winamp med plugin vanligast, men även musicmatch (suger, iofs) och MC9 funkar, och så finns program som ephPod och XPlay. Och så finns det ju massa olika program till mac och linux och så vidare.

Jävla förseningar bara, dåligt av Apple med underleverantörer.

Mjo, men just det att måste ha program krånglar ju till det, är man hemma hos en kompis som har någon bra låt vill man ju bara plugga in spelaren och kopiera över låten, inte hålla på och starta program (vilket ofta måste installeras först eftersom personen inte har det) för att kunna göra det.
Hmm, förresten, såg att man kunde köra uLinux på iPod, det kanske gör att man slipper program och kan kopiera låtar direkt eller?

Förövrigt håller jag med om att iPod mini är billig om man jämför med flashminnesspelarna och andra spelare med micro-hårddiskar.

ficklampa: jag kör Linux och OpenBSD.

Visa signatur