Permalänk
Medlem

TV-ut, igen! ATI-kort

Vid koppling av datorn till tv:n blir bilden väldigt dålig. Den har starka färger och det är väldigt mörk och lite flimmrig, inte användbar, man kan knappt se vad bilden föreställer.

Använder composit när det blir så, har även testat s-video och då blir det svartvitt men bra bild, antar att det är för att tv:n inte klarar s-video (vilket den borde).

Har tittat igenom forumet ca 6 mån tillbaka och det verkar inte vara någon samt haft liknande problem.

Har ett ATI Radeon 9800 PRO

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

svårt o veta hur dålig bilden är.. bilden blir ju rätt kass när man tv`ar.. annars finns det ju trådar om hur man får perfect bild..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart tråden, som Yeah-Right skriv ligger, den för endast radeon kort?

Permalänk
Medlem

Alltså, bilden blir så pass dålig att man endast kan se ungefär vad bilden föreställer. Den skickar dock signal och verkar funka bra för övrigt, behöver få ordning på färgerna på något sätt.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=229521
den menar han säkert

Har du en bra / dålig sladd mellan datorn och tvn ?
har du dålig tv kanske / gammal som gatan ?
finns massa som det kan bero på. Jag har 1 mån. gammal tv, funkar utmärkt med bara s-video kabel

Visa signatur

This is what I want, what I really really want

Permalänk

Långt avstånd mellan datorn och TV:n? Datorn är jordad?
Testat att ha allting utdraget ur väggkontakten utom datorn och TV:n?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Testa att dra ur antennkabeln ur tv:n.
Den kan störa rätt mycket.

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Medlem

1. Om sladarna är bra eller dåliga är svårt att säga, de borde vara bra, helt nya. Ca 4 dagar.
2. TV:n är några år ca 3-4, 28' finlux.
3. Sladden mellan datorn och tv:n är 5 meter. Men signalen med s-video ger bra bild men ej färg och signalen med composit ger skitdpålig bild med starka och mörka färger, väldigt otydligt.
4. Datorn är jordad
5. De sitter i olika vägguttag.
6. Dra ur antennkabeln gav ingen skillnad.

Jag har vrkligen ingen aning om vad jag ska göra för att få till bilden. Helknepigt.

Permalänk
Medlem

Har du så du kan välja AV-S eller EXT-S ??
Kan din TV visa NTSC i färg?
Testa att köra det genom en videospelare eller likande..
Använd programmet Rabit (finns länkar här i forumet), den är till för att editera BIOS, där kan du kolla om kortet sänder PAL eller NTSC m.m.

Men har din TV EXT-S eller AV-S då borde du kunna slå på det och få färg, brukar vara att man trycker två ggr på AV knappen eller likande..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Men har din TV EXT-S eller AV-S då borde du kunna slå på det och få färg, brukar vara att man trycker två ggr på AV knappen eller likande..

Precis. Om din TV stöder S-Video så har den sannolikt två kanaler för det scart-uttaget. Kör du på samma kanal som du använder till komposit så kommer bilden att bli svartvit, som du beskriver.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!

Nu är problemet löst. Det visade sig att långt inne i alla menyer på tv:n kunde jag ändra så att tv:n skulle ta emot s-video signal på en av scartkontakterna. Men jag förstår fortfarande inte varför det bev så dålig bild med composit. Men det spelar ju inte så stor roll nu, för problemet är löst och det är såååå skönt. Klar bild och fiina färger!

Permalänk

Kan som sagt ha varit en dålig(billig) sladd eller något som störde.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Blir tokig på det här skiten.

Får inte heller färg på min tv när jag kör S-video kabel. Har den kopplad till en scart adapter då TV inte har någon sådan ingång. Men den stödjer NTSC. När jag kör med komposit kabel får jag ingen bild alls.
På mitt gamla geforceTI4600 kunde man ju välja om man skulle sända via komposit eller S-Video men det finns ju inget sånt på ATI drivrutinerna.
Har testat att använda en annan koppling som är från gamla kortet. Den ser ut som en Y kabel. Full S-Video kontakt i ena änden som ska in i kortet o ut kommer en S-video och en RCA (GUL) har kopplat in båda i scartadaptern men fortfarande svartvitt. Har kollat runt på forumet och det verkar vara många som har detta problem o många har ju löst det. Så det ska ju funka på nåt sett men hur?????