Permalänk
Medlem

Vad gäller, nForce eller KT800pro ?

Hej, lite funderingar kring denna konfigurationen;

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs

1) Vad är den stora skillnaden mellan nForce och via KT800 ? Jag har för mig att jag har läst nånting om att nForce är mer "optimerat" för nVidias grafikkort , men å andra hållet har jag inte märkt nåt negativt med vias chipset.
Kan ju säga att jag planerar att införskaffa ett GF 6800 senare..

2) Hur fungerar de minnena till MSI ? Möjligt att man ska OC.a senare så då borde de väl räcka ?

Tack på förhand..

Visa signatur

"How do you kill that witch has no life ?"

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka så ska du välja nForce 3 eftersom att det har ett fungerade AGP/PCI lås. Att det är optimerat för nVidias grafikkort är inte sant, ATI kort går minst lika bra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det var ju bättre än väntat då

Men vad tror ni om minnet då ? Är det inte A64 som är extra "kinkig" när det gäller rätt sorts minne, eller håller de nya moderkorten högre kompabilitetsnivå ?

Och beträffande överklockningsmöjliheter, kommer man mkt högre med 3400 eller är det värt att skaffa en 3200 istället ?

Många dummar frågor, lite vett, jag är öppen för förslag

Visa signatur

"How do you kill that witch has no life ?"

Permalänk
Medlem

köp en 3500+ istället för en 3400+

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

He he

Där har jag också varit och "snubblat" runt, men s939 ger väl ändå ingenting ? DualDDR står där bara för att 'luras' :/ .. ser ändå inte mkt ut i prestandatester.
Då kan man väl lika gärna ta en 3400 och få till 200 mhz original för 7-800 kr mindre och så finns det större utbud av moderkort till 754 = bättre grejjer ?

hoppas du förstår mitt sinnesförvirrade resonemang

Visa signatur

"How do you kill that witch has no life ?"

Permalänk
Medlem

Se bara till att du får en cpu med CG-chippet, annars kommer minnena troligtsvis inte funka.
För mer info se amd 64 faq.

Permalänk
Medlem

Okej ledsen Iby-nånting ... antingen har jag lässvårigheter eller så hittar jag inget om det på http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23420...

När du säger CG-chippet, då förmodar jag att det är en speciell minneskontroller i processorn som har bra minnesstöd ? Okej, hur ser man det då på processorn ? Står det lixom a64 3400+ 512 kb cache och ... ??

Verkar som om Abit har bäst dokumentation, men jag vill ju ha nForce 3 ifall det finns AGP/PCI volt-lås på dem.

Asus K8N-E DELUXE Moderkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid -Komplett

Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.4p TinyBGA -Jmedata

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED -komplett

Sådärja, efter att man har letat runt så hittar man dessa minnena, stämmer exakt modelnr, men inget vidare att klocka.. någon som kan hitta nåt bättre ? (lat)

Visa signatur

"How do you kill that witch has no life ?"

Permalänk
Medlem

Bara det att S939 är helt överlägsen S754 i prestanda.

Permalänk
Medlem

..ger upp

Visa signatur

"How do you kill that witch has no life ?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croaton
..ger upp

HAHha Det är inte lätt numera att ha koll på alla viktiga detaljer vid köpandet av nytt system! Skulle juh kräva en heltidssysselsättning för att fult ut ha koll, hur orkar man???

Lider med dig Croaton!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED = Newcastle kärna. Bytte till en Venus 12 snurra, idle 36 load 42 (Stock) i denna värme phuu.
Epox 8KDA3+ Nforce 3 250Gb
2*256 Corsair XMS Low Latency

Funkar skitbra, visseligen bara haft den sen i Måndags men är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Ollie ditt system ser trevligt ut, speciellt EpoX-kortet som ser ut att vara fullpackat av 'godsaker'
Finns det nån sida med testade/rekommenderade minnesmoduler ? hittade inget på deras sida.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av EpoX innan, hur är OC-funktionerna ?

Visa signatur

"How do you kill that witch has no life ?"

Permalänk
Medlem

Skall leta upp några recensioner. Har själv bara provat 11*218 med orginal volt på allt, funkar skitbra. Epox kortet är det bästa jag haft hittills (4st)

Permalänk

Ollie: Varför köpte du ett 8KDA3+ och inte ett 8KDA3J?

Permalänk
Medlem

Dels är där fler sata portar,2 till nforce3 raiden och 4 till sil raiden. För det andra så är där både coxical och optical ut + ett powerpack med små kylflänsar