Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Btx

Nån som vet när det kommer BTX-lådor kommer och vilka moderkort som kommer vara btx-baserade? Tacksam för svar.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

BTX är fortfarande i utvecklingsstadiet. Dock har några få tillverkare visat upp prototyper på sina BTX-chassin på hårdvarumässor eller liknande. Det var tänkt från början att Intels kommande LGA775 proccesor Tejas skulle ha detta formatet på moderkorten. Men Intel har lagt ner Tejas pga värme, och nu vet i varje fall inte jag hur det kommer bli med BTX.
Jag kan tänka mig att Intel slänger in BTX-krav för moderkortstillverkarna till Intels nästa proccesor.

AMD har utalat sig om att de tänker vänta med BTX då de inte såg fördelarna. Vilket inte jag heller gör...

Permalänk
Medlem

Cooler Master CM Stacker går att använda både till ATX och BTX. Finns att köpa på GTEK.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
BTX är fortfarande i utvecklingsstadiet. Dock har några få tillverkare visat upp prototyper på sina BTX-chassin på hårdvarumässor eller liknande. Det var tänkt från början att Intels kommande LGA775 proccesor Tejas skulle ha detta formatet på moderkorten. Men Intel har lagt ner Tejas pga värme, och nu vet i varje fall inte jag hur det kommer bli med BTX.
Jag kan tänka mig att Intel slänger in BTX-krav för moderkortstillverkarna till Intels nästa proccesor.

AMD har utalat sig om att de tänker vänta med BTX då de inte såg fördelarna. Vilket inte jag heller gör...

Förstår inte heler vad som skulle vara bra för BTX, snarare tycker jag det blir sämre.

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan ATX och BTX?

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomten is no man
Skillnad mellan ATX och BTX?

I stort kan man säga att man har spegelvänt moderkortet, så det måste monteras på andra sidan av datorn (istället på höger så kommer moderkortet vara på vänster sida). Man kommer även flytta på proccesor positionen så den sitter längre fram i datorn. Detta för att chassina ska ha en fläkt i fronten som blåser direkt på proccesorn som kommer ha en stor kylfläns på sig.

Att kyla på detta sätt har en viss nackdel. Eftersom proccesorn är först kommer alla andra komponenter få redan uppvärmd luft, detta medför tex mindre klockningsmöjligheter för grafikkort men även vanlig överklockning eftersom nordbryggan blir varmare.

Eftersom man vänder sida på moderkortet kommer grafikkort och andra PCI-kort vara med komponentsidan upp. Detta medför att dammiga dator kommer laga damm där. Ingen större effekt för vanliga PCI-kort men grafikkort som kyls med fläkt så kan de bli överfyllda med damm.

Här är en artikel anandtech har gjort om BTX
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=1876

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren. Då jag med gällande BTX-standarden

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eventuella fördelar med BTX ligger inom kylningen, då BTX till stor del är baserad på tempzoner a.la. Apple G5, vilket enligt Intel ska sänka varvtal och buller och effektivisera kylning och bla bla bla.

Själv kan jag tänka mig en viss förbättring gentemot ATX (som inte är anpassad för den värmeutveckling som komponenter idag har) men jag tror den är långt ifrån revolutionerande.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag tycker BTX enligt anandtechs artikel verkar nice. Som isecore kan jag hålla med om de smarta lösningarna på kylningssidan.

Permalänk
Medlem

Lian li har chassin som är halvvägs till btx, kolla in 2100/B

Innsidan

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]