Permalänk
Medlem

touchscreens?

Hej!

Hemkommen från tre veckors segling har jag planer på ett litet pojekt till nästa år.

Som ni vet så blir det ju allt vanligare att man navigerar med elektroniska sjökort och då oftast med en laptop. Men på min båt har jag inte riktigt plats att ha en sån uppe där jag står och styr samtidigt som den skulle utsättas för en hel del väta.

Så... då vill jag ha en liten touchscreen (11-13' typ) gärna vattentät (annars får jag väll fösöka göra den vattentät) som jag kan ha vid rodret och sen ha laptoppen nere i båten.

Nån som vet vart man får tag på en lämplig touchscreen? hur är det med kompatibiliteten? alltså hur enkelt kommer det vara att använda den med ett vanligt navigationsprogram som man annars använder musen till?

Alternativet skulle vara en liten vanligt TFT-skärm och ett vattentåligt pekdon av något slag.

Förslag?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men vad är det för båt?

Ps. Riktiga karlar använder riktiga sjökort

Permalänk

Riktiga karlar navigerar på känsla

Ontopic, kolla på mp3car.com dom har koll på touchscreens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Ps. Riktiga karlar använder riktiga sjökort

Självklart... Man vet ju aldrig när burken ballar ur... Men det är ett skönt komplement.

Familjens båt:

Såg att det finns touchscreens från lilliput på ebay för runt 2000:- Kanske blir en inhandling senare om jag bara kan få tag på ett jobb... arbetslös för tillfället

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Gees, vilken båt!

Försök att få tag på någon gammal tablettPC kanske?

Permalänk
Medlem

har du tänkt på att i solljus är det nästan omöjligt att se något på en vanlig skärm..! det finns specialskärmar "Tranflective Sun Light Viewable Monitors" men de flesta är väldigt dyra och dom är svåra att hitta i svergie eller europa..!
Några länkar:
http://www.gnetcanada.com/mobilevideo.asp
http://www.vartechsystems.com/products/Sunlight-Readable/15-i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petad
har du tänkt på att i solljus är det nästan omöjligt att se något på en vanlig skärm..!

Hade jag inte tänkt på. Tack för påpekandet! ... Och länkarna.

EDIT: Jesus vilka priser!

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Dom tuchscreens vi har på jobbet (åkersträm trux C5) är då inge roliga att försöka trycka sig fram i :-/ aldeles för oexakta :-/

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

Wacom har ju någon ritplatta som har en skärm bakom. Må kosta 17000. Men det är bara dra med pennan(som ej har någon elektronik i sig, så den bör klara vatten) på skärmen, så följer pekaren efter.

Visa signatur

Förbannat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Hade jag inte tänkt på. Tack för påpekandet! ... Och länkarna.

EDIT: Jesus vilka priser!

det va det jag mena.. testa att ta ut laptopen utomhus en solig dag.. du kommer inte se mycket.. det finns dom som bygger stora lådor runt skärmarna så att solljuset inte kommer in på skärmen.. men det ser ju inte så bra ut.. jag vet att dustin hade något skydd man köpte till skärmarna men när jag maila dom om det så sa dom att det var till inomhusbruk och dom kunde inte garantera att det funka utomhus.. det skulle va kul att testa men dom kostade 1000kr styck..!

Permalänk
Medlem

Dom har ju typ sådana skärmar över skärmar i Jurassic Park 1.
När dom är ute i öknen och irrar.
Tänkte bara påpeka.

Permalänk

men asså en skyddsskärm är inget svårt att fixa i plåt eller nått, d som är svårare är nog kabellängden, beror ju på vart laptopen är dock...

Permalänk
Medlem

Det är DYRT att köpa skärm som man kan se tydligt på i starkt solljus.

Det finns specialanpassade tablet PC, jag har använt en med touchscreen. Den gick lös på ca 7000$ !!! och den var stöt, vattentålig och allt vad det innebär.
Enklaste och förmodligen det billigaste är att köpa en färdig plotter från t.ex. Raymarine eller Garmin. Inte lika roligt och inte lika bra. Men sjökortsplottrar klarar av hyfsat solljus och en hel del väta. De blir ofta problem med "vanliga" touchscreen när det är vatten på displayen. Tror man kan komma undan med runt ca 3500$ för en bra skärm, utan touchscreen fast det är iofs 15" och större.

Permalänk

http://global.acer.com/products/tablet_pc/tmc110.htm

Jävligt liten och smidig. 16000 - 17000kr, lite högt men men.

Kollade på en sån idag. Jävligt häftig :).

Permalänk
Medlem

Sist jag var på Amf 1 såg jag en rätt trevlig sak. "Ruggad flatskärm" kallades den och såg ut som en vanlig plattskärm inbyggd i ett snyggt stöt- och vattentåligt hölje. Borde inte vara så svårt att fippla ihop av en plattskärm som man monterar ut ur sitt ordinära hölje, en rejäl aluminiumlåda och en plexiglasplatta, plus lämpliga vattentåliga kontakter (tex de dyra men trevliga runda kontakterna som finns på Elfa under rubriken "Militära kontaktdon").

Tänk också på att även datorn måste byggas och monteras så den klarar fukt, saltluft och vibrationer. Någon typ av flashdisk i stället för hårddisk är förmodligen att rekommendera, även fast en segelbåt inte har tillnärmelsevis så mycket vibrationer som en motorbåt.

I båda fallen gäller att lådan inte får vara absolut tät! Då kommer det att bildas kondens. Det finns speciella ventiler med membran av Gore-Tex att köpa, har för mig att även dessa finns på Elfa. Dessa tillåter att fuktig luft släpps ut, men vatten i vätskeform släpps inte in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Sist jag var på Amf 1 såg jag en rätt trevlig sak. "Ruggad flatskärm" kallades den och såg ut som en vanlig plattskärm inbyggd i ett snyggt stöt- och vattentåligt hölje. Borde inte vara så svårt att fippla ihop av en plattskärm som man monterar ut ur sitt ordinära hölje, en rejäl aluminiumlåda och en plexiglasplatta, plus lämpliga vattentåliga kontakter (tex de dyra men trevliga runda kontakterna som finns på Elfa under rubriken "Militära kontaktdon").

Tänk också på att även datorn måste byggas och monteras så den klarar fukt, saltluft och vibrationer. Någon typ av flashdisk i stället för hårddisk är förmodligen att rekommendera, även fast en segelbåt inte har tillnärmelsevis så mycket vibrationer som en motorbåt.

I båda fallen gäller att lådan inte får vara absolut tät! Då kommer det att bildas kondens. Det finns speciella ventiler med membran av Gore-Tex att köpa, har för mig att även dessa finns på Elfa. Dessa tillåter att fuktig luft släpps ut, men vatten i vätskeform släpps inte in.

Har tänkt på att ta en vanlig skärm och att göra som du säger. En 15'' kostar ju inte mycket idag. Men då får man ju ingen touchscreen. Men det är inte heller nödvändigt om jag kan hitta ett bra pekdon som tål vatten. En scrollball vore det bästa eftersom den inte behöver så stor yta för att hanteras. Man kanske kan köpa en scrollball, öppna den och fylla den med silikon eller nåt i den stilen.

EDIT: En sån här borde ju inte vara så svår att få hyffsat vattenskyddad eftersom det inte är några mekaniska delar som läser av kulan. Borde gå att måla gjuta ett latexhölje över den som man sedan limmar fast med ett hål för kulan?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

det finns special anpassade pekdon att köpa för marint bruk.
Inte så dyra och funkar helt ok. Kommer inte på någon bra sida just nu. men den som söker skall finna. Lycka till med projektet.

Permalänk

...borde inte en optisk mus insvept i gladpack(genomskinlig plastfolie) funka?

PS. MItt första inlägg här på sweclockers

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.