Bredbandsbolaget ger vika, inga portspärrningar för bostreamkund

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget ger vika, inga portspärrningar för bostreamkund

Hej!

Tydligen blev folkstormen för stor mot de försämrade villkoren när Bredbandsbolaget köpte Bostream så nu har Bredbandsbolaget backat och kommer inte att spärra några portar för Bostreamkunder:

"Kommer port 25 som är spärrad för Bredbandsbolagets kunder att bli spärrad även för de som varit Bostream-kunder?

Det finns inga planerade ändringar i nätet. Port 25, 135-139 samt 445 kommer fortsatt att vara öppna"

http://www.bredband.com/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&event=sub&...
"

Update:

BBB Har skrivit lite annorlunda i sin egen faq:

http://www.bredband.com/se/faq...&m=138&event=sub&fc=142&fs=1...
"
Kommer port 25 som är spärrad för Bredbandsbolagets kunder att bli spärrad även för de som varit Bostream-kunder?

Inga ändringar kommer på kort sikt att ske i nätet. Port 25, 135-139 samt 445 kommer att vara öppna.
(Uppdaterad 2004-08-13) "

På kort sikt alltså, så ovisheten kvarstår?!?

Knäppt att de inte kan synkronisera den information som skrivs på sidorna.

Mvh Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fast jag tycker det är lite skumt att det nu blir olika villkor för tidigare bostreamkunder och oss tidigare BBBkunder. Tycker att portarna (inte för att jag har nån nytta av det personligen... ) skulle släppas fria hos oss som har BBB oxo. Eller? Samma villkor borde väl gälla alla?

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

skandal! stäng bostream kunders portar med.

hmm om man läser fågor och svar på BBB hemsida så ska den spärras.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

"135-139 samt 445" vad används de portarna till? 25 är mail, det vet jag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

De kunde iaf stängt ner 445 för de flestas säkerhet som inte vet vad kontrollpanelen är men jaja

Permalänk
Medlem

Men alla bostreamare vill ju att ALLA portar ska vara öppna, säkerheten kan folk sköta själva. De som inte gör det får skylla sig själva, så har jag tolkat den allmänna uppfattningen bland de flesta bostreamanvändarna här.

/Hasse

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Problemet med "skylla sig själv" är att det inte bara påverkar kunden bakom det IPt utan det påverkar alla dom som får spam via hijackade datorer.
Jag tycker att spärrning av port 25 är ett bra krafttag i kriget mot spam och virus. Inte en långsiktig lösning men för tillfället så ger det resultat och det på en gång. Ytterst få påverkas utav att de bara kan relaya genom tillåtna servrar och de som påverkas har flera olika möjligheter att gå runt det såsom VPN,ssh-tunnel samt relaya via serverar som har SMTP på andra portar.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter!

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk

japp klart man får sköta sitt eget men som iXam sa så kan det ge konsekvenser som kan påverka andra än bara dig själv...

Permalänk
Medlem

Alltså, det första jag gjort om jag drivit en ISP hade ju varit att stänga port 25. Ingen har nån egentlig nytta av den, och det är fullt med öppna relayer i näten som måste kommas åt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Avstängd

Ja, iaf för privat tjänster som man säljer ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gfg
De som är för lata och/eller okunniga för att säkra sin dator kan BBB helt enkelt stänga av en tid som straff, svårare än så är det inte - eller byta till BBB:s ADSL-tjänst. Att blockera portar är ingen bra lösning, och det finns ju andra säkerhetsrisker än email-relaying. Statiska IP-adresser kan ju annars också betraktas som en säkerhetsrisk, så vi kanske också borde berövas detta?

Att blockera portar är en utmärkt lösning, men istället för att särbehandla inköpta kunder och vela som BBB gör borde de helt enkelt spärra de "farliga" portarna för alla från början och sedan låta de som vill öppna upp sina portar. Precis som när man via portalen anmäler att man vill ha ett hemsideutrymme eller en extra mailadress. Då får den stora dumma massan det skydd de behöver, samtidigt som teknokraterna(vi) får våra obegränsade uppkopplingar. Alla nöjda och glada.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att dom låter att portar vara öppna!

Dels för jag har egen mailserver på min Xstream lina och har ingen större lust att använda deras SMTP server utan vill ha full koll på allt.

En bredbands leverantör har som uppdrag att leverara bredband, inte skydda windows mot attaker, försvåra för piratkopierare eller spammare.

Sen kan ju jag tycka att opeatörerna kan vid köp av bredband kan erbjuda modem med inbyggd NAT och Firewall till användare som inte har full koll på sin säkerhet och låta användare som vill ha sin egen mail server eller sköta sig säkerhet själv göra det.

Permalänk
Medlem

en ISP kan ju blocka port 25 hos alla, sen ha ett webformulär som man får fylla i. När det är ifyllt försöker ISP:n skicka mail genom din mailserver. Om de kan det så spärras porten direkt igen.