Permalänk
Medlem

WoW eller EQ2

Som flesta vet kommer båda spelen ut relativt snart (Hösten/Vintern?) och jag har allvarliga problem när det gäller att välja ett av spelen. Eftersom jag vet att det finns folk här på forumet som spelar WoW betan och rätt säker på att några spelar EQ2 betan vore jag glad om folk kan säga för/nackdelar med båda spelen. Än så länge har jag bara sett filmer på båda spelen och måste säga att EQ2 är _några_ gånger snyggare grafikmässigt än WoW, men grafiken säger som sagt inte allt. Vet också att EQ2 har olika playfields för att slippa campning av bossar, vilket är rätt skönt att slippa efter alla år jag fått stå ut med det i andra mmorpg spel jag spelat.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Tveksamt om du hittar någon med EQ2-betan skulle jag säga, för några veckor sedan var det bara anställda på SoE och deras vänner som hade betan.

En stor skillnad är väl att PvP kommer vara något mer prioriterat i WoW som jag förstått det.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

får jag fråga vad är EQ2? är det hela namnet?

Visa signatur

cpu: 1-Intel Pentium 4, 2500MHz mem: 768MB twin mos pc3200 gfx: RADEON 9600XT

Permalänk
Medlem

EQ2 är Everquest 2

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk

har sett några ss på EQ2, snyggt, men det är allt jag sett eller hört. JAg har full upp med WoW om jag säger så.
Originalpostaren sa något om olika sätt att förhindra köbildning vid bossar, WoW's lösning heter instances, du och din grupp får en egen instans av stället där ni är, för att just få ha alla drops och unika/named monsters ifred. Instancer gäller bara grottor, och de tar mellan 0,5-2 timmar att slutföra. Givetvis är inte alla grottor instances.. bara det viktigaste, typ 2 st per område... från levl 20 områdena.

Läs mer på en site alldeles runt hörnet. www.warcraft.nu

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastdunk
har sett några ss på EQ2, snyggt, men det är allt jag sett eller hört. JAg har full upp med WoW om jag säger så.
Originalpostaren sa något om olika sätt att förhindra köbildning vid bossar, WoW's lösning heter instances, du och din grupp får en egen instans av stället där ni är, för att just få ha alla drops och unika/named monsters ifred. Instancer gäller bara grottor, och de tar mellan 0,5-2 timmar att slutföra. Givetvis är inte alla grottor instances.. bara det viktigaste, typ 2 st per område... från levl 20 områdena.

Läs mer på en site alldeles runt hörnet. www.warcraft.nu

Intressant, det med instances låter bra, exakt det jag menade med olika playfields i EQ2. Svårt val, får hoppas jag kommer med i WoW betan närmsta dagarna så jag kan grundtesta spelet

Permalänk
Medlem

Det blir nog till att testa både WoW och EQ2 (När dem kommer ut) för att se vilket man vill forsätta med.
Troligen blir det WoW, mer fast i det och följt det sedan dag 1

Visa signatur

'Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.' -Nalle Puh.

Permalänk
Medlem

Vore kul om några EQ2 fans kunde säga något positivt också, känns som att alla här på swec vill spela WoW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Vore kul om några EQ2 fans kunde säga något positivt också, känns som att alla här på swec vill spela WoW

Tror det kan vara svårt om man inte bara vill citera Sony, då ingen testat betan Själv kommer jag då satsa på EQ2 just för att man slipper PvP helt. Jag har fått intrycket (kanske felaktigt) att en ganska stor del av WoW endgame kommer vara PvP. Med tanke på att en stor del av Everquests Development Team gick över till EQ2 så tvivlar jag på att det kommer bli dåligt, men den som lever får se

Det känns imo som WoW är ännu mindre nyskapande än EQ2, där man iaf har röstsatt samtliga NPCs. Det och att jag inte är allt för förtjust i Blizzards fanbase ^^

Edit: WoW verkar inte ha någon "Bard" klass =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Här lutar det åt EQ2, då jag spelade EQ 1 en hel del, och provat andra mmorpg sen dess, men inte fastnat, Jag gillade det mesta med EQ, det blev bara så dyrt så fort man missade en expansion, så låg man efter.
Men EQ's chat och game UI var/är ju underbart, och det har jag saknat i de andra spelen jag spelat.

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk
Medlem

Jag kommer satsa på WoW. Det verkar bara för bra.

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

WoW, inget snack om saken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
En stor skillnad är väl att PvP kommer vara något mer prioriterat i WoW som jag förstått det.

Nja, system kommer vara ganska lika har jag för mig, men PvP kommer inte med i början till EQ2, det kommer visst i en patch..
Väldans populärt att släppa halvfärdiga MMOspel och hänvisa till framtida patcher tycker jag.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
WoW, inget snack om saken.

Nja, system kommer vara ganska lika har jag för mig, men PvP kommer inte med i början till EQ2, det kommer visst i en patch..
Väldans populärt att släppa halvfärdiga MMOspel och hänvisa till framtida patcher tycker jag.

Det finns nu två servrar i WoW, beta och pvp, bara att välja, hoppas vi får så i europa oxå.

Måste vara svårt att patcha in PvP i ett spel, i WoW betatestas det och implementeras innan release iaf. Fast iofs, blizzard är väl som alla andra, patchar in heroes och lite till i efterskott. Får hoppas att deras interna betatestning täcker behoven för att balancera in heroes.

Vad handlar EQ2 om egentligen? visst jag skulle kunna kolla runt på siter, men jag tror mer på om någon berättar

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastdunk
Det finns nu två servrar i WoW, beta och pvp, bara att välja, hoppas vi får så i europa oxå.

Måste vara svårt att patcha in PvP i ett spel, i WoW betatestas det och implementeras innan release iaf. Fast iofs, blizzard är väl som alla andra, patchar in heroes och lite till i efterskott. Får hoppas att deras interna betatestning täcker behoven för att balancera in heroes.

Vad handlar EQ2 om egentligen? visst jag skulle kunna kolla runt på siter, men jag tror mer på om någon berättar

Är PvP servern alla mot alla eller Horde mot Alliance? Som jag förstått det kommer de i EQ2 köra på något liknande det systemet som fanns i EQ, dvs. dueller på vanliga servrar och sedan renodlade PvP-servrar med antingen FFA eller Team PvP. Det är iaf det intrycket jag får från deras FAQ, där de säger att PvP ska vara möjligt men inte påverka de som inte vill delta på ett negativt sätt.

Jag tror nog intern betatestning fungerar utmärkt för att patcha in heroes, hittills är ju EQ2 endast intern beta. Jag är av åsikten att interna eller väldigt begränsade betor är bättre. Detta då en stor majoritet skiter mycket i att verkligen testa och endast ser det som en chans att spela gratis och före alla andra.

Vet inte riktigt om jag förstår frågan, men jag tycker inte själva spelet handlar om så mycket annat än att pressa en massa exp och bli höglevel och sen raida för fin equipment.

Myris: För min del får den patchen gärna ta god tid på sig att komma ^^

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Det är Horde mot Alliance.

Visa signatur

Citera om du vill ha ett svar. Tack.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa båda spelen och gillar jag båda spelen så kör jag både helt enkelt.

Det jag sett om EQ2 så verkar det vara riktigt bra. Bra story , bra grafik +jävligt koolt med voice acting på alla NPC. Jävligt nice med 16 raser och 32 klasser, dvs man kan lätt hitta nått som passar.

WoW känns också bra, dock så gillar jag inte grafiken men den e mindre viktig. Känns också som att WoW har betydligt sämre "uber" mobs än EQ2, har tex inte sätt nån stor fläskig drake i WoW men i EQ2 så finns det en stor talande drake.

Sen att EQ2 saknar all form av PvP ser jag bara som en fördel. Bättre att koncentrera sig på PvE till en början för att sen kanske introducera nån ny server typ för dom som vill PvP:a. Dock så gillar jag WoW ide om Alliance vs Horde.

Story mässigt så känns EQ2 bättre mest för att det finns en huvud quest som spelar på den onda vs den goda staden så det kan bli väldigt intressant.

På nått sätt så känns WoW som samma gamla MMO spel medans EQ2 känns betydligt mer nyskapande med saker som röster på alla NPC, interaktiva och levande miljöer , (finns en film som visar ett gäng spelare som går igenom en grotta som det blir en massa jordbävningar i och miljö påverkas och grottan rör sig och går sönder).

Om man ställer dom två direkt mot varandra så är EQ2 i min mening bättre. Men som sagt det får tiden visa. Jag kommer spela båda.

Permalänk

Jag väntar bara på World Of Warcraft
Så himla trevligt det kommer bli!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

http://gamesdomain.yahoo.com/preview/31937 <- Hel del bra EQ2 filmer finns att tanka där.

Chaos, verkar som att vi ser ganska lika på båda spelen. Själv tycker jag dock det känns lite dyrt att köpa båda spelen om jag ändå inte kommar spela båda, hoppas verkligen att det kommer en openbeta av båda spelen. Mina vänner säger att WoW äger men själv ser jag flest fördelar i EQ2 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
http://gamesdomain.yahoo.com/preview/31937 <- Hel del bra EQ2 filmer finns att tanka där.

Chaos, verkar som att vi ser ganska lika på båda spelen. Själv tycker jag dock det känns lite dyrt att köpa båda spelen om jag ändå inte kommar spela båda, hoppas verkligen att det kommer en openbeta av båda spelen. Mina vänner säger att WoW äger men själv ser jag flest fördelar i EQ2 :/

jo visst känns det dyrt så det kanske inte håller i längden och spela båda, särskilt då jag börjar plugga till höst och blir en fattig student.

Man kan ju hoppas att det blir som du säger en open beta. Det vore ju det optimala

Permalänk
Medlem

WoW är mer underhållsinriktat verkar det som medan eq2 är mer som alla andra rpg´s

Permalänk
Medlem

Vad är pvp?

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
Vad är pvp?

Player vs Player

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Player vs Player

pvp är en sanning med modifikation, Faction versus Faction är bättre beskrivning. Fattar inte varför PvP lever kvar ens i dessa dagar. Det är sällan det blir Player versus Player, det är Horde mot Alliance som gäller, fraktion mot fraktion, for the horde!!!

De som tror att spelet är en mot en kommer att bli grymt besvikna om man då inte spelar på PvE servern, Player versus Environment, där är det dueller endast än så länge. Rena bjäfset!!!

Kommer en alliance in i stan, min stad, så ska han dö!!! och kommer jag in i deras städer så kan det bara sluta på ett sätt, möter jag en level 50 ute i bushen brukar jag göra /bow för att bara visa, inget att sätta emot, eftersom jag är undead så brukar det sluta med ett litet samtal...

men ibland utnyttjar de övertaget och slaktar en, oftast får man hämta liket .. om inte alliance snubben heter hemlock.

Att spela på PvE servern måste vara som att ha ........ ja jag vet inte... halva upplevelsen typ. Men vissa som gillar endast singleplayer kommer kanske att uppskatta detta alternativ.

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plastdunk
pvp är en sanning med modifikation, Faction versus Faction är bättre beskrivning. Fattar inte varför PvP lever kvar ens i dessa dagar. Det är sällan det blir Player versus Player, det är Horde mot Alliance som gäller, fraktion mot fraktion, for the horde!!!

Jag håller med, tycker istället för att använda den praktiska PvP termen skapa en (eller flera) termer för samma sak per spel. HvA i WoW t.ex.
Det blir perfekt!

Plus att även om det är faction vs faction så är det ofta mindra pvp strider i dessa fvf slag.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att skaffa EQ2, höll på kissa på mig när jag såg filmerna på deras hemsida
Och som någon sa 16 raser och 32 klasser, mumma.

Det jag inte gillar med WoW är grafiken och (rätta mig om jag har fel) dom jävla kanonerna och gevären, undrar om dvärgarna kommer kunna flyga runt i helikoptrar också :S

Och sen tror jag (hoppas) att det kommer att bli mer rollspelande i EQ2, det känns som att en massa skrikandes WC3 kids kommer att börja spela det...

Permalänk
Medlem

Börjar luta mer åt EQ2 från min sida just nu, är inte direkt ute efter PvP just nu efter allt jag fått stå ut med det i Anarchy Online heller, och efter att ha kollat på EQ2/WoW filmer hela dagen känns EQ2 aningen mer frestande. Får se vad WoW betan har att erbjuda

Permalänk
Medlem

Tror också mer på EQ2. Känns som spelet kommer ha mognare comunity och grafiken är mycket snyggare än i WoW.

Har alltid velat ha fin rustning och fin karaktär i en MMORPG. AO har rätt ok rustningar och vapen tex men är lite gammal och tråkigt nu. EQ2 däremot verkar ha exakt det man är ute efter men jag är rädd att spelet kan bli lite stel.

WoW har kass och redan föråldrat grafik men kännslan i spelet verkar vara mycket bra. Hoppas man kommer med i betan

Ett annat frågotecken är att EQ2 är som SWG Sonys unge. SWG föll inte mig i smaken iaf och man undrar om det inte blir samma sak med EQ2.

Båda spelen verkar dock lovande. Det som kan förstöra WoW är småungar. Dessa verkar dras till den tecknade "stilen" och har ingen aning vad MMORPG:s går ut på :D. Är man 25+ som jag då vill man inte ha ungar springande i spelet :).

Permalänk
Medlem

Månadskostnad bör få bort en del småungar, och förhoppningsvis kommer det finnas servrar för en lite mognare publik.
Men jag håller med om att grafiken i WoW är föråldrad, den är dock många gånger bättre gjord än grafiken i EQ2, EQ2s grafik har förvisso tekniken med sig, men ack så dåligt jobb av deras artister, ingen känsla i dess grafik, det har däremot WoW.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Hur hög skulle månadskostnaden för EQ2 bli, ungefär? För det verkar vara ett jäkligt bra spel. WoW tror jag själv är lagom överskattat och knappast skulle hålla i längden.

Visa signatur

Förbannat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Månadskostnad bör få bort en del småungar, och förhoppningsvis kommer det finnas servrar för en lite mognare publik.
Men jag håller med om att grafiken i WoW är föråldrad, den är dock många gånger bättre gjord än grafiken i EQ2, EQ2s grafik har förvisso tekniken med sig, men ack så dåligt jobb av deras artister, ingen känsla i dess grafik, det har däremot WoW.

Dessvärre är så inte fallet i dagsläget, allt fler ungar har föräldrar som har betal/kreditkort. Curlingföräldrarna är här och ungarna kommer spela MMORPGn, tyvärr.

Själv tycker jag snarare det känns som om figurerna i WoW hamnat i fel spel och inte alls passar in, fast jag har å andra sidan bara sett screenshots och det kanske inte ser fullt så felplacerat ut ingame.

Artman: Tänk på att EQ2 är endast Sonys produkt, Lucas Arts var med i utvecklingen av SWG. Vad jag vet gick även många utav Everquests utvecklare över till EQ2 när originalet var färdigt. Vidare tvivlar jag på att de inte kommer lära sig utav misstagen som begicks med SWG ^^

Bara anders: Skulle gissa på att de lägger sig på samma nivå som WoW, mao blir det troligtvis $14.95

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない