Permalänk

Fråga Angående Kablar

Jag har en liten fråga när det gäller kablar.
Jag hade tänkt att jag skulle moddifiera min dator med lite dioder och annat, men jag undrar det här med kablar..

1. Vilken tjocklek ska dom vara?
- 1,2, 1,5mm.. eller?

2. Ska ledarmaterialet vara av förtent koppar? eller ska det vara ren koppar i tråden?

3. Hur många trådar ska uppbyggnaden bestå av?
- 1, 7, 16.. eller??

4. Skulle ni kunna ge ett tips; vilken av dessa ni hade valt?
www.elfa.se sök på "kopplingstråd"

I mina ögon verkar denna (1 tråd, 1,2mm) eller denna (7trådar, 1,2mm) vara den som majoriteten använder? eller?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du bara driva några lysdioder så kan du ta riktigt tunn kabel eftersom det är ganska låg strömstyrka som krävs. 1.2 millimeter är nästan väl tjockt.

Enkelledare är visserlien smidigt när man skalar men de är rätt jobbiga att löda samt att det är lätt att bryta dem om man har otur. Kör på nåt med hyfsat måna kardeler (trådar) i. Teflonisolerat är bra om man inte är så duktig med lödkolven eftersom det tål hög temperatur ganska bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Hade tänkt använda kabeln till annat arbete också utanför datorn, håller nämligen på med ett kretskort som ska kopplas vidare.

Så jag tror jag kör med 1,2 med 7 kardeler med förtent koppar isf??
Låter det bra?

Permalänk
Medlem

Man brukar ju ha som tumregel 6A per mm2, så det skall nog räcka gott och väl

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

http://www.kjelloco.se/content/templates/shop_main_details.as...

Många färger och billigt. Finns även med bara en ledare/tråd i.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

Tack, hade missat dom helt..
Men jag tror jag kör med elfa's även om jag bara få en färg.. speler inte så stor roll
Känner mig även säkrare med elfa's saker.
Plus att där är mer infomation
Dessa blir det nog..

Permalänk
Avstängd

Har du bredband?

Permalänk

ias:
vad har bredband med saken att göra?

ontopic:
jag skulle säga en rk 1,5mm2 är bra, det är en måntrådig kabel, och är precis av den typen som är orginal i nätagget, själv har jag sådan kabel hemma nu för modifiering av nätagg när jag orkar ta tummen ur.. o göra det.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/