OpenBSD. Frågor innan utbränning av iso

Permalänk
Medlem

OpenBSD. Frågor innan utbränning av iso

Tjenixen folk.

Jag har precis skapat en ISO med cdrtools mkisofs efter en gammal tråd här på swec.

Ison blev 38,9 MB. känns som en ganska naturlig storlek för en minimal installation eller något sånt.

Dessa filer har jag lagt in på ison:

base35.tgz
etc35.tgz
bsd
cdrom35.fs

-- / lista

den sista vet jag inte riktigt vad den ska göra egentligen, men den var bra att ha iaf.

Nu till frågan. Jag har ju då aldrig installera openBSD förut, dock kört lite freebsd stundtals.

Jag är lite snål av mig med cdr-skivor så jag undrar om det går att installera en fullt fungerande router med detta?

Jag har tänkt göra den så minimal som möjligt, endast med pf och det nödvändiga tillhörigheter.

Permalänk

Så länge du har gjort skivan bootbar, det vill säga så länge installern går igång, så kan du installera övriga paket och saker i den mån det behövs över ftp. Så, om du gjort skivan rätt så är svaret på din fråga: Ja.

W

Permalänk
Medlem

cdrom35.fs ska du väl inte lägga på skivan, utan ange som bootdisk när du skapar ison.. sen lägger du resten av paketen (vet ej om dessa är tillräckliga) normalt på skivan, men kom ihåg att skivan inte får vara toilet (joliet) utan måste vara RockRidge.

(Iaf var det så förut, var åratal sen jag gjorde det där.)

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta mig lite, här är kommandot jag använde för att skapa cdn:
mkisofs.exe -v -r -l -L -J -b cdrom35.fs -c boot.catalog -o J:\FTP\Unix\OpenBSD\3.5\obsd.iso J:\FTP\Unix\OpenBSD\3.5\

Men ni säger att det borde funka, så jag får väl testa

Edit: Fick just höra att det räcker med att bränna ut cd35.iso. ska testa det istället och köra 100% netinstall. känns lättare.

Edit2: cd35.iso funkade prima, OpenBSD up and running ^^