Vattenkylning utan vatten?

Permalänk
Melding Plague

Vattenkylning utan vatten?

<font style="font-size: 10pt"><b>Vattenkylning utan vatten?</b></font> <small class="small">tisdag 7 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Raul</a></small><br>
Som bekant gillar inte elektronik kontakt med vatten. Med vattenkylning tar man en risk vad gäller läckage som i sin tur kan åsamka skador för mångsiffriga belopp. Vore inte en icke-elektriskt ledande värmebärare perfekt för vattenkylningssystem?
<br />
<br /><a href="http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld..." target="_blank" >Hexus</a> har provat Armaris InertX, en vätska liknande vatten som går under gruppen perfluorkolväten som inte är konduktivt. Vätskan är till synes lovande; både värmeupptagnings- och värmeavgivningsförmågan är mycket lik vattnets, i testet häller de vätskan över sydbrygga och andra vitala delar utan att datorn påverkas över huvud taget. Det är mycket positivt, en dryg halvliter för £29,95 är en väldigt bra försäkring fast då blir det till att inte byta vätskan särskilt ofta för att det ska bli kostnadseffektivt. Än så länge har vi inte sett någon liknande produkt i Sverige men vi hoppas på att någon återförsäljare tar in denna produkt.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld..." target="_blank" >Hexus.net</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Siliconolja ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Perfluorkolväten har det väl forskats om för att använda i "vätskedykardräkter"?

Permalänk

Hur blir det med avdunstning då? Jag behöver fylla på mitt system någon gång i kvartalet. Lite drygt med vätska för 400 kronor som dunstar i samma takt som vatten.

Permalänk
Medlem

Dessutom leder inte rent vatten elektricitet heller, det är föroreningarna i det. Man kan visserligen inte rent praktiskt få det att vara rent H2O, men ändå någorlunda rent. Med tillräckligt rent vatten ska man ha otur om man verkligen lyckas förstöra något. Har själv badad både grafikkort och moderkort, pga ren klantighet, utan minsta problem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DWAM
Perfluorkolväten har det väl forskats om för att använda i "vätskedykardräkter"?

Jag har läst något liknande i Illustrerad Vetenskap, ska gräva i högen och se om jag hittar just det numret.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk

Min första tanke .. Ta ett kar lika stort som moderkortet, fyll på med vätska så det står 5-10 cm över cpu:n. Använd en mindre typ av kylfläns på processorn och sedan nåt propellerliknande över den som ser till att det är bra omlopp på vätskan kring cpu, gärna även kring NB och SB. Plumsa i hela kylrörpaketet från en frys (alt cirkulera all vätska till en tank i en frysbox). Se även till att tanken blir lufttät för att minska avdunstning.

Förutom att det är jävligt krångligt och oekonomiskt, vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeanzzon
Min första tanke .. Ta ett kar lika stort som moderkortet, fyll på med vätska så det står 5-10 cm över cpu:n. Använd en mindre typ av kylfläns på processorn och sedan nåt propellerliknande över den som ser till att det är bra omlopp på vätskan kring cpu, gärna även kring NB och SB. Plumsa i hela kylrörpaketet från en frys (alt cirkulera all vätska till en tank i en frysbox). Se även till att tanken blir lufttät för att minska avdunstning.

Förutom att det är jävligt krångligt och oekonomiskt, vad är problemet?

sök så får du svaret

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

jeanzzon: inget, förutom att kompressorn till frysboxen dör.

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk

Förstår att jag inte är den första som kommer med denna dumma idé men jag hittar inge vidare svar denna sena timme. Kan du ge en hint?

Permalänk
Medlem

Funderade också på nersänkt kylning, inga större problem förutom priset, 800kr/Liter är något mastigt. F.ö. menade jag inte att kyla vätskan med frysbox eller liknande utan med någon stor radiator eller något sådant.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Funderade också på nersänkt kylning, inga större problem förutom priset, 800kr/Liter är något mastigt. F.ö. menade jag inte att kyla vätskan med frysbox eller liknande utan med någon stor radiator eller något sådant.

Jo, om än dyrt så mycket intressant projekt!

Permalänk
Medlem

Om jag inte helt yrar så har detta ämnet diskuterats innan. Om det nu är fluorinert som diskuteras i den artikeln.

Jag hade hellre satsat på att bygga en lufttät låda och sedan dra vakuum i den. Mycket billigare :). Annars kan man trycksätta med Nitrogen, Argon eller liknande och på så sätt få bort luften.

Däremot så hade det varit fint att dränka sitt moderkort osv i den dyraste varianten som fryser vid -108c om man använder en kaskad :).

Citat:

Min första tanke .. Ta ett kar lika stort som moderkortet, fyll på med vätska så det står 5-10 cm över cpu:n. Använd en mindre typ av kylfläns på processorn och sedan nåt propellerliknande över den som ser till att det är bra omlopp på vätskan kring cpu, gärna även kring NB och SB. Plumsa i hela kylrörpaketet från en frys (alt cirkulera all vätska till en tank i en frysbox). Se även till att tanken blir lufttät för att minska avdunstning.

Förutom att det är jävligt krångligt och oekonomiskt, vad är problemet?

Jo, det kan visst fungera med lite modifikationer på systemet.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Om jag inte helt yrar så har detta ämnet diskuterats innan. Om det nu är fluorinert som diskuteras i den artikeln.

Jag hade hellre satsat på att bygga en lufttät låda och sedan dra vakuum i den. Mycket billigare :). Annars kan man trycksätta med Nitrogen, Argon eller liknande och på så sätt få bort luften.

Däremot så hade det varit fint att dränka sitt moderkort osv i den dyraste varianten som fryser vid -108c om man använder en kaskad :).

Jo, det kan visst fungera med lite modifikationer på systemet.

Vakuum? Varför? För att köra kylmedia runt kortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Jag hade hellre satsat på att bygga en lufttät låda och sedan dra vakuum i den. Mycket billigare :). Annars kan man trycksätta med Nitrogen, Argon eller liknande och på så sätt få bort luften.

Vad är fördelen med ett slutet system utan syre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vakuum? Varför? För att köra kylmedia runt kortet?

Om vi nu talar om att kyla tex processorn med tex - gradigt vatten eller kompressorkylning så behövs det massa isolering och i vissa fall så är det ingen garanti för att det inte skall bildas kondens på delarna. Därför en låda som är lufttät och som det sedan är vakuum i eller trycksatt med en "torr" gas. Där innuti går sedan slangarna som då är kalla. Man minskar risken för kondens eller nästintill eliminerar den.

Nu tänkte jag iofs som att "ni" tänkte använda fluorinerten eller denna vätska som inte leder ström som isolering för att bli av med kondens. Så tänkte kanske inte ni.

Citat:

Vad är fördelen med ett slutet system utan syre?

Risken för kondens är minimal.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Risken för kondens är minimal.

Klar fördel! Vidare kunde man i det här fallet läsa att 0.6 liter vätska vägde ett kilo och att den inte löser sig med vatten vilket borde få till följd att ev kondensdroppar håller sig på ytan (som olja på vatten) och borde kunna avskiljas lätt. I kombination med gas, som borde vara enklare att lösa än vakum, är kanske inte kondensproblemen så stora?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeanzzon
Klar fördel! Vidare kunde man i det här fallet läsa att 0.6 liter vätska vägde ett kilo och att den inte löser sig med vatten vilket borde få till följd att ev kondensdroppar håller sig på ytan (som olja på vatten) och borde kunna avskiljas lätt. I kombination med gas, som borde vara enklare att lösa än vakum, är kanske inte kondensproblemen så stora?

Njae, skulle tro att kondensproblem skulle varit ur världen om man gjorde allt detta. Men känns som att det är lite för mkt gjort för att bli av med kondens när man kan isolera och fixa till det på de viset också. Mest om man kör med tex ln2 eller torr-is man behöver isolera lite extra :). Då hade kanske dessa ideér varit bra om man verkligen vill vara på den säkra sidan.

Nä nu är det sova som gäller; Over and out.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Om vi nu talar om att kyla tex processorn med tex - gradigt vatten eller kompressorkylning så behövs det massa isolering och i vissa fall så är det ingen garanti för att det inte skall bildas kondens på delarna. Därför en låda som är lufttät och som det sedan är vakuum i eller trycksatt med en "torr" gas. Där innuti går sedan slangarna som då är kalla. Man minskar risken för kondens eller nästintill eliminerar den.

Nu tänkte jag iofs som att "ni" tänkte använda fluorinerten eller denna vätska som inte leder ström som isolering för att bli av med kondens. Så tänkte kanske inte ni.

Risken för kondens är minimal.

Jo, man kan ju alltid fantisera.

Permalänk

dräkna ett system å kyla det med en chiller, ooohhh mama!

Permalänk
Medlem

Jag fick också tanken att göra ett "dränkt" tätt system. Lite pill blir det förstås att få ut kabelanslutningar, men någon omöjlighet är det nog inte. Men att koppla allt till en chiller känner jag mig lite skeptisk till - vilken effekt får detta på elektrolytkondensatorer på moderkortet? Blir inte de djupfrysta (=förstörda?) då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TERdON
Jag fick också tanken att göra ett "dränkt" tätt system. Lite pill blir det förstås att få ut kabelanslutningar, men någon omöjlighet är det nog inte. Men att koppla allt till en chiller känner jag mig lite skeptisk till - vilken effekt får detta på elektrolytkondensatorer på moderkortet? Blir inte de djupfrysta (=förstörda?) då?

man får helt enkelt se till att hålla överklockningen på en sådan hög nivå att det inte blir för kallt...

vilka jäkla problem vi kommer få, bekämpa kylan istället för värmen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TERdON
Jag fick också tanken att göra ett "dränkt" tätt system. Lite pill blir det förstås att få ut kabelanslutningar, men någon omöjlighet är det nog inte. Men att koppla allt till en chiller känner jag mig lite skeptisk till - vilken effekt får detta på elektrolytkondensatorer på moderkortet? Blir inte de djupfrysta (=förstörda?) då?

Man behöver ju inte köra så det blir för kallt

Permalänk
Medlem

Såg nåt liknande på Cebit -03. Då körde dom en dator med hela moderkortet nedsänkt i vätska. Vet dock ej om det var nåt Perfluorkolväte

Edit: såhär såg det ut
http://azer.ondska.org/bilder/030313-tyskland/dscf0100.jpg
http://azer.ondska.org/bilder/030313-tyskland/dscf0101.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Risken för kondens är minimal.

det är inte syret i luften som bildar kondens, utan fukten... lättare att använda sej av en avfuktare då

eller varför inte bara isolera ?!?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Läste någonstans för ett år eller två sedan någon som sänkt ner datorn i transformatorolja. Lät intressant, om det funkar kanske det är hyfsat billigt också?
Har någon hittat något bra program där man räknar ut vad som krävs för att vätskekyla en cpu? Något där man matar in cpuns värmeutveckling, typ av vätska (helst möjligt välja ur en databas med färdigmatade egenskaper), cirkulationshastighet på dito och får fram hur stor mängd som krävs för att hålla kylningen under vald temperatur? Eller vilka andra värden man söker.
Går lätt räkna ut manuellt jag vet men mina naturvetenskapliga kunskaper har gått i träda av brist på användning

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

hehehe
bara rena tanken att bada datorn i nån slags vätska verkar absurt men nog väljer jag denna framför ren vatten kylning i så fall även om det är dyrt så verkar det ju vara bra sätt att kyla datorn och hamna nånstans mellan vatten och vapochill system om jag förstått artikeln rätt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

freon?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Lite märkligt, när en kompis h2o rann ut på grafikkortet så hände ingenting. Han måste haft en jäkla tur (väldigt rent h2o?)

En hel pöl på grafikkortet nämligen (ovansidan)
Såg det med egna ögon

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
det är inte syret i luften som bildar kondens, utan fukten... lättare att använda sej av en avfuktare då

eller varför inte bara isolera ?!?!

Vet att det är fukt i luften. Om man avfuktar så tror jag inte man får bort all fukt, därför vakuumsuga istället :).

Men visst, isolera funkar det också.

Visa signatur

tomt