Permalänk
Medlem

AGP vs PCI-Express

Ok, nu har jag ett dilemma.
Är mycket sugen på att köpa ett grafikkort men som det ser ut nu så ska man helst köpa PCI-Express kort eftersom det är skapligt mycket snabbare.

Nu är det så att jag sitter på en AGP port (Asus P4C800Deluxe) och känner att jag är inte sugen på att köpa nytt moderkort bara för att byta grafikkort.

Tycker ni jag ska lägga ut 3-4000 på ett AGP kort eller ska jag vänta lite och hellre köpa ett moderkort med PCI-Express och ett sådant grafikkort?

Hur hade ni gjort? Förklara varför...

Permalänk
Medlem

vad jag har hört är PCI-express inte mycket om inte alls snabbare än AGPx8.
Dessutom utnjyttar inte grafikkorten AGPx8 fullt ut.

alltså sitt kvar på ditt gamla och köp ett bra AGP kort

Permalänk
Inaktiv

AGP är snabbare för tillfället en vad pci-e är. om man ska ha det så kan man vänta 1år för att se en stor skilnad på dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
vad jag har hört är PCI-express inte mycket om inte alls snabbare än AGPx8.
Dessutom utnjyttar inte grafikkorten AGPx8 fullt ut.

alltså sitt kvar på ditt gamla och köp ett bra AGP kort

Vaddå för tillfället? AGP finns ju i 4/8x, PCI-Express finns i 2/4/8/16x vilket det sistnämda är avsett för grafik...

Eller har jag förstått helt fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
AGP är snabbare för tillfället en vad pci-e är. om man ska ha det så kan man vänta 1år för att se en stor skilnad på dom

Inte ens ett halvår skulle jag säga, nästa generation lär utnyttja PCI-E mer

Permalänk
Medlem

dröjer väl inte länge till AGP 16x kommer, då från man byta ännu en gång

Visa signatur

Win XP | ATI Raedon 800x | AMD Althon XP 3000+ |Multiply: 10.5 FSB: 225|| DDR 512 | Asus A7V600-X |

/FaeN - Feel No Fear

Permalänk

AGP16x kommer inte komma, AGP8x är den sista av AGP-varianterna...
PCI16x kommer att ta över - det är klart...
*the jury is still out on WHEN that will happend*

Thakrillo - sannolikheten att PCI-e kommer hjälpa nästa generation är inte så hög då dagens program/spel är optimerade för att inte begränsas av AGP-bussen - detta kommer knappast ändras över en natt
PCI-e 16x bör inte vara långsammare än AGP8x, men inte heller tvärt om då ALLA försöker använda den sega bussen så lite som möjligt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag antog att PCI-Express 16x var mycket snabbare än AGP x8?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Jag antog att PCI-Express 16x var mycket snabbare än AGP x8?

det är det inte eftersom AGP-bussen används i extremt liten utsträckning i t ex spel (dvs PCI-e 16x är inte bättre för att det inte utnytjas/behövs... det finns förmodligen undantagsfall då det får glänsa, men de är få)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Thakrillo - sannolikheten att PCI-e kommer hjälpa nästa generation är inte så hög då dagens program/spel är optimerade för att inte begränsas av AGP-bussen - detta kommer knappast ändras över en natt
PCI-e 16x bör inte vara långsammare än AGP8x, men inte heller tvärt om då ALLA försöker använda den sega bussen så lite som möjligt

Jag säger att du har fel, med tanke på den galna fart som ati ånvidia har så komemr nästa generation (obs, nästa nya, inte uppgraderinarna av dom nuvarande) garanterat använda mer än vad AGP8X kan erbjuda, mycket möjligt att fps:en i agp vs pci inte komemr vara dag och natt men använda mer av PCI-e kan jag garantera...

Permalänk
Medlem

Skillnaden är inte märkbar då dagens kort med PCI-Express är egentligen rena AGP-kort. Om ett tag bör det komma rena PCI-Express kort och då lär vi också se skillnaden.

Permalänk
Medlem

Ok trodde att det redan var rena PCI-Expresskort som fanns idag...

Permalänk

ArtMan och Thakrillo - det är väl ändå programmen som belastiningen på grafikbussen hänger på och inte grafikkortet?
jo, visst kan ett snabbt grafikkort få gjort uppgiften och skicka resultat snabbare än ett slött, men vad spelar det för roll när det i stort sett bara använder det minnet som finns på grafikkortet?
om ett program bara skickar minimalt med data över grafikbussen innan och efter kalkulation så kommer inte behovet av en snabbare buss bli så stor

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ArtMan och Thakrillo - det är väl ändå programmen som belastiningen på grafikbussen hänger på och inte grafikkortet?
jo, visst kan ett snabbt grafikkort få gjort uppgiften och skicka resultat snabbare än ett slött, men vad spelar det för roll när det i stort sett bara använder det minnet som finns på grafikkortet?
om ett program bara skickar minimalt med data över grafikbussen innan och efter kalkulation så kommer inte behovet av en snabbare buss bli så stor

mer krävande applikationer (spel) lär komma eftersom det blir möjligt att göra dom, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corp
Vaddå för tillfället? AGP finns ju i 4/8x, PCI-Express finns i 2/4/8/16x vilket det sistnämda är avsett för grafik...

Eller har jag förstått helt fel?

Det är skillnad på VERKLIG hastighet och TEORETISK. Teoretiskt är PCI Express snabbare men i verkligheten är AGP snabbare. Detta då inte ens hela AGP-hastigheten utnyttjas idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
mer krävande applikationer (spel) lär komma eftersom det blir möjligt att göra dom, eller hur?

Ungefär lika fort som program/ spel har kommit som använder AGPx8 hela kapacitet? Mej veterligen finns det inga än.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Skillnaden är inte märkbar då dagens kort med PCI-Express är egentligen rena AGP-kort. Om ett tag bör det komma rena PCI-Express kort och då lär vi också se skillnaden.

Fel. ATi R423 (X800 PCI-E) är ett rent PCI-E kort, inga bryggor och tjafs.
Även X600 och X300 är rena PCI-E.
nVidias nuvarande PCI-E är dock AGP med en brygga.

Skillnaden i prestanda är dock försumbar, finns inget som nyttjar ens hela AGP8x.
Dock lär man märka skillnad om man sysslar med video mycket, eftersom bandbredden från kortet till norrbryggan är väldigt mycket långsammare med AGP än PCI-E.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Doom 3 tjänade ju tydligen en hel del på riktigt snabbt RAM och AMD64 med sin inbyggda minneskontroller i cpu:n. Jag kan tänka mig att i just fallet Doom 3 skulle man kunna se något bättre prestanda med PCIe, men bara på AMD64 plattformen och bara om man har snabbast tänkbara RAM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Det är skillnad på VERKLIG hastighet och TEORETISK. Teoretiskt är PCI Express snabbare men i verkligheten är AGP snabbare. Detta då inte ens hela AGP-hastigheten utnyttjas idag.

AGP är inte snabbare i verkligheten, PCI-E är snabbare teoretisk, OCH i verkligheten, men eftersom itne ens AGPx8 används till max så så är det än så länge precis lika snabbt, med identiska kort förutom de olika bussarna.

överföringshastigheten för PCI-Ex1 jigger på 250gb/s, det ger att x16 ligger på 4gb/s, agpx8 ligger på 2gb/s. Men då dagens grafikkort bara behöver lite mer än agpx4 (1gb/s) så spelar det inte så stor roll vilken buss man använder i dagsläget.

Så prestandamässigt så spelar det ingen roll vilken buss man köper, men fördelen med att köpa ett PCI-E kort är ju att man kan använde det även om man köper nytt moderkort om några år, då AGP är borta. Och så kommer Nvidia inom en inte för avlägsen framtid släppa kort, som man kan använda i par över PCI-E bussen, så att du kan slänga in flera kort i en dator, som då jobbar parallellt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Konstigt att x16 är mycket långsammare än x1. 250 gb/s för x1 och 4 gb/s för x16....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Faktum är att om man skall ha det snabbaste grafikkorten så måste man välja AGP idag då dom inte finns till PCI Express ännu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Visst finns dom snabbaste grafikkorten till PCI Express, beställde just ett X800xt Platinum PCI Express

Permalänk
Hedersmedlem

Oj då det går fort i dator världen men när tror du att du får den?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Konstigt att x16 är mycket långsammare än x1. 250 gb/s för x1 och 4 gb/s för x16....

Sorry, blev lite fel, 250mb/s för x1.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

När kommer PCI express till AMD?
När kommer Nforce4?
Kommer AGP-kort att palla "trycket" av PCI express inom 1/2-1 år?

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk

får X800xt Platinum PCI Express på måndag förmodligen. Skickades i torsdags.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke-swe
får X800xt Platinum PCI Express på måndag förmodligen. Skickades i torsdags.

Jag har redan mitt:)

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem

AGP 8x klarar cirka 2GB/s, men i motsatt riktning, d.v.s. writeback, så går det i 266MB/s... lika snabbt som AGP 1x.

PCIe x16 klarar cirka 4GB/s, lika mycket i båda riktningarna, samtidigt dessutom. PCI och AGP klarar bara ett håll åt gången.

NV43 är en ren PCIe-GPU. Den kan uppnå en writeback-hastighet på 533MB/s, men NV40 som är AGP, klarar inte mer än 260MB/s.

När Intel var i farten och gjorde sina 915 och 925 så tog de bort länken mellan nord- och sydbryggan, som klarade 266MB/s, och satte in en PCIe-version istället som klarar 1GB/s.

Permalänk
Medlem

Sedan har bytet inte bara med hastighet att göra, tanken är ju att alla kortplatser skall vara PCI-e vilket gör att alla kort ska kunna jobba snabbare samt att det ska finnas möjligheter till SLI och likande.
AGP porten är designad helt för grafik mer eller mindre men PCI-e bygger ut från PCI-tankesättet, som då ska passa till alla kort vad de än ska göra, detta ger även möjligheter att intergrera kort på ett nytt sätt t.ex. kombinera grafik och ljud m.m.
PCI-e portarna jobbar tillsammans och ger ett en snabbare intern hastighet vilket leder till stabilare och snabbare datorer, nu när gränserna för kisel-CPU hastigheter börjar närma sig och det är dyrt att utveckla nytt så tar man till andra metoder för att få datorerna snabbare.

SEdan måste de utvecka nytt hela tiden så att folk har nått nytt att köpa och inte tappar intresse i marknaden, säg att de bara pumpa ut gamla P4or och AMD XP, efter ett tag skulle ju alla ha det och ingen vill köpa vad de redan har?
Genom att byta ut standarder som t.ex. AGP och PCI gör de att de kan räkna med att alla som aktivt använder sin dator kommer att köpa en ny inom 3år, sedan byter de nån annan "huvud"-standard efter 4-5år och då kan de räkna med att folk igen köper nytt.
PCI-e lär komma att bli standard om ungefär 2-3år, just nu håller de aktivt på att tabort ATA som har funka jag vet inte hur länge ;P och ersätter det med SATA, Säg att om 1½år finns det nog inte så många nya Moderkort med ATA kvar, men alla kommer ha SATA och då kommer fler och fler att finnas med PCI, sedan kör de igångmed att byta ut nått annat
Därav kan man aldrig ha det senaste, köper man det senaste kommer det nått nytt om 6månader och då måste man köpa allt igen ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Sedan har bytet inte bara med hastighet att göra, tanken är ju att alla kortplatser skall vara PCI-e vilket gör att alla kort ska kunna jobba snabbare samt att det ska finnas möjligheter till SLI och likande.
AGP porten är designad helt för grafik mer eller mindre men PCI-e bygger ut från PCI-tankesättet, som då ska passa till alla kort vad de än ska göra, detta ger även möjligheter att intergrera kort på ett nytt sätt t.ex. kombinera grafik och ljud m.m.
PCI-e portarna jobbar tillsammans och ger ett en snabbare intern hastighet vilket leder till stabilare och snabbare datorer, nu när gränserna för kisel-CPU hastigheter börjar närma sig och det är dyrt att utveckla nytt så tar man till andra metoder för att få datorerna snabbare.

SEdan måste de utvecka nytt hela tiden så att folk har nått nytt att köpa och inte tappar intresse i marknaden, säg att de bara pumpa ut gamla P4or och AMD XP, efter ett tag skulle ju alla ha det och ingen vill köpa vad de redan har?
Genom att byta ut standarder som t.ex. AGP och PCI gör de att de kan räkna med att alla som aktivt använder sin dator kommer att köpa en ny inom 3år, sedan byter de nån annan "huvud"-standard efter 4-5år och då kan de räkna med att folk igen köper nytt.
PCI-e lär komma att bli standard om ungefär 2-3år, just nu håller de aktivt på att tabort ATA som har funka jag vet inte hur länge ;P och ersätter det med SATA, Säg att om 1½år finns det nog inte så många nya Moderkort med ATA kvar, men alla kommer ha SATA och då kommer fler och fler att finnas med PCI, sedan kör de igångmed att byta ut nått annat
Därav kan man aldrig ha det senaste, köper man det senaste kommer det nått nytt om 6månader och då måste man köpa allt igen ;P

Väldigt bra skrivit, nästan alla min tankar rätt från huvet
ATA har funnits i över 15 år (tror jag) och vem kan klandra allmänheten för att använda det. Det verkar inte varit så svårt att uppgradera och det är billigt. Sen att hela hastigheten inte används idag även på ATA gör ju inget

Och till vad jag tycker
PCIe är nog värt det inom några månader, jag läste en nyhet att denna generation AGP-grafikkort är den sista, så är det nog med motivation för mig att skaffa PCIe. Allt jag väntar på nu är nForce4.