Permalänk

programserver

Håller som bäst på att sätta ihop en filserver som kör Gentoo. Blev även lite sugen på att fixa nåt sorts medlemsdomän när ja ändå är i farten. Det jag vill åstakomma är att jag kör en sorts "application server" på servern. Alltså att de andra Linux-datorerna i nätverket har alla sina fönsterhanterare och andra program gemensamt på servern. Har kollat lite på xdmcp, och om ja förstår det rätt så kan man skapa ett system där klienterna har tillgång till programmen på servern men att de körs på servern. Det jag vill göra är något liknande, fast där programmen körs av klienterna själva eftersom det vore bäst prestandamässigt.

Tanken med det hela är att ja ska kunna logga in på vilken dator som helst i nätverket och ändå ha tillgång till mina personliga inställningar och program.

Hur ska jag gå tillväga för att göra detta?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Låter som du ska ta en titt på NIS och NFS.
Med NFS kan du t.ex. montera din hemkatalog från servern på den lokala datorn och med NIS centraliserar du användarkontona.

Permalänk

underbart med snabba svar
Verkar vara precis vad jag letade efter.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Det går även att köra X över nätverk, det är en av grundstenarna i det faktiskt.

Antingen forwardar du X med ssh eller så startar du X-servern med serverns ip.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att NIS/NFS är ett enda stort säkerhetsproblem. Det förutsätter att ingen
obehörig kan koppla in sin dator i ditt nätverk. NIS litar helt på alla rootanvändare i nätet,
vare sig det är din dator eller någon på besök med en laptop.

Säkert nät blir avsert mycket mer komplicerat. Då är det NIS+, kerberos och sådant som gäller. Det är normalt inget för nybörjare...