Nytt litet spelprojekt, samt hjälp med grafik
Efter att pefektionerat (!) min bollrörelse som jag visade upp förut, tänkte jag använda det i något litet spel, men jag kom tyvärr inte på någon bra ide, eller lättare sagt, ingen idé alls.
Så jag slopade bollrörelsen, och började ett pong-spel istället. Så orginellt. Spelet är dock i 3d*, och man ser spelplanen ur första perspektiv, med "paddeln" framför sig. Detta är ju inte heller någon ny idé, men jag ville bara bevisa för mig själv att jag kunde få till det.
*) Spelet är egentligen, till skillnad från shockwave-versionen som alla säkert har spelat, helt i 2d. Bollen som ser ut att åka in i skärmen är egentligen bara en 2d-sprite som minskar i storlek.
Lika så är bollrörelsen skapad av två andra, kombinerade bollrörelser.
Om sanningen ska fram är jag riktigt stolt över "motorn". Dock sker det många onödiga beräkningar i bakgrunden, och mycket utöver det måste oprimeras, så för vissa kan spelet vara lite slött.
Spelet i sig är långt ifrån färdigt, bara en boll som studsar mot en vägg, som man måste se till att hålla inne i tunneln. En _enkel_ poängräkning finns, och någon grafik är ännu inte inlagd.
Det irriterande studsljudet ska naturligtvis också bytas ut.
Jag önskar att någon skulle kunna hjälpa mig på traven, genom att rita grafiken till spelet, eftersom det inte är min starka sida. En tunnel, en paddel och en boll är vad som krävs.
Det vore även roligt om man hade flera olika grafikuppsättningar, så att man i spelet kunde välja mellan olika themes.
Något jag gärna skulle villja se, som dock absolut inte är nödvändigt, är en tunnel som ser ut att vara gjord av glas, eller något annat skinande ämne, då jag gärna skulle villja prova att byta ut de existerande "skuggorna" mot någon typ av reflektion.
Spelet finns att hämta här:
http://w1.696.telia.com/~u69603941/pong_sim3d.exe
Posta gärna era poäng. 42 är mitt rekord.
Det som jag ska fixa först är lite mer advancerad bollrörelse. Bollen ska studsa olika beroende på var på paddeln den träffar, samt att man ska kunna skruva till den.
Om allt går väl kommer jag även att fixa multiplayerstöd.