Olika användare i XP

Permalänk
Medlem

Olika användare i XP

Då ska vi se...
Tre frågor!

Har nu bara en användare på datorn, undertecknad...

Ska lägga in sambon också och hon ska då ha begränsad behörighet.

1.) Hur gör jag (som administratör) så att hon inte kommer åt vissa av mapparna på datorn. Har försökt att högerklicka på mappen, välja "delning och säkerhet", men kan inte bocka för alternativet att göra mappen privat.

2.) Vi kommer ha varsit mailkonto i Outlook. Tar för givet att hon inte kommer åt mitt, stämmer det?

3.) Kan jag på nåt sätt lägga in så att jag heller inte kommer åt hennes, för det gör jag väl annars automatiskt?

Danne
_______________________________

Permalänk

1) Mig veterligen kandu bara sätta privat åtkomst på "Mina Dokument" i windows. Skall du ha annat så får du nog försöka med något enskilt program (kan ha fel men jag tror det är så). Däremot kan du ju begränsa så hon inte får ta bort filer.

2) Ja, du lägger upp helt olika kontoinställningar i varje användares profil i windows/outlook.

3) Du kommer inte åt hennes om du inte har en mailserver där du är admin och kan kolla alla konton. Vill du komma åt hennes för du lägga upp ett konto i din outlook isåfall. Däremot kommer du åt alla hennes filer som admin (även privata).

Visa signatur

Citera mig inte...
"Internet är bara en fluga"
-Ines Usman

Permalänk
Medlem

Pillade lite igår och skulle testa mig fram.
Har inte riktigt koll på vad jag gjorde men jag lyckades iaf låsa en mapp så att inte ens jag som administratör kan göra så mycket.

Mappen har fem undermappar.
Huvudmappen kommer jag in i utan problem.
En av undermapparna kommer jag också in i men kommer inte åt filerna i den. Står bara att de inte är tillgängliga.
Samma sak med de övriga fyra mapparna.
Pillade som fasen och lyckades på nåt sätt "låsa upp" en mapp till så att jag i denna kunde komma åt filerna.
Resten är låsta.
Hmm, inte så bra va.....
Huvudmappen i fråga ligger inte på C: utan på en egen partion.

Vilken dag som helst får jag BBB hemma (sitter på jobbet nu).
Har sen tidigare tänkt ta hem alla de senaste drivrutinerna o dyl för att sen blåsa Windows.
Om jag formaterar C: och lägger in Windows på nytt så borde väl alla behörigheter och sånt vara nollställda, eller?

Annars har jag en mapp på 30 GB som jag inte kommer åt, inte kan ta bort/kopiera eller nåt sånt.......

Danne

Permalänk

Jag trodde du menade att man inte skulle komma in i mappen överhuvudtaget om man inte hade ett password typ. Annars kan du ju dölja de filer och mappar som inte ska synas och sätta folder options till att inte visa dolda mappar och filer i hennes profile, då kommer hon inte ens att se mapparna medans du kan ha visa dolda filer och mappar i din profil.

Alla rättigheter sköts av operativsystemet så det borde nollställa om du ominstallerar.

Visa signatur

Citera mig inte...
"Internet är bara en fluga"
-Ines Usman