Permalänk
Medlem

LAN - Nätverk - Lösning?

Jag håller på att anordna ett lan för ca 35 pers.

Problemet är att vi inte har en 40 port switch.
Finns det något annat sätt vi kan koppla?

Alla ska ha internet.

Om någon kan slänga upp en bild på ett schema, skulle vara guld.

Tack på förhand!

Visa signatur

Data!
www.upl.se
P4 3.2 GHz Prescott E | ASUS P4C800E-Deluxe | Gainward 6800 256MB ULTRA | Tagan 480W | 1024 DDR | 160 GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Sätt en NAT sedan så många switchar ni vill bakom det,
kör med korsade kablare mellan switcharna bara..

T.ex.

Internet - NAT(Router,Dator med 2 nätverkskort) - 24 Portars switch <korsad tp-kabel> en annan 24 portars switch...

46 st portar för datorer med internet,
går enkelt att kombinera med 24 portars..8 portars..4 portars..48 portars osv!
Det ni har helt enkelt,
kom ihåg..NAT..samt korsade tp-kablar imellan

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaret.

Problemet är att vi inte har 24 ports switch. Endast många 4-5 ports switchar.

Kan man inte ha en switch som tar emot internet. Sen de andra 4 portarna skickar internet till 4 st swtichar, som därifrån ger internet till datorerna?

Visa signatur

Data!
www.upl.se
P4 3.2 GHz Prescott E | ASUS P4C800E-Deluxe | Gainward 6800 256MB ULTRA | Tagan 480W | 1024 DDR | 160 GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArA

Kan man inte ha en switch som tar emot internet. Sen de andra 4 portarna skickar internet till 4 st swtichar, som därifrån ger internet till datorerna?

Jo.

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArA
Okej tack för svaret.

Problemet är att vi inte har 24 ports switch. Endast många 4-5 ports switchar.

Kan man inte ha en switch som tar emot internet. Sen de andra 4 portarna skickar internet till 4 st swtichar, som därifrån ger internet till datorerna?

Det måste dock vara en router i första ledet. Sedan går det bra med switchar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Det måste dock vara en router i första ledet. Sedan går det bra med switchar.

Tja, har de 35 st IPn att ta ifrån så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArA
Okej tack för svaret.

Problemet är att vi inte har 24 ports switch. Endast många 4-5 ports switchar.

Kan man inte ha en switch som tar emot internet. Sen de andra 4 portarna skickar internet till 4 st swtichar, som därifrån ger internet till datorerna?

Det förutsätter att ni har ca 60 publika IP-adresser.

Sätt istället upp en NAT-lösning (t.ex. en Linuxmaskin med DHCP) och sen kör ni en hög med switchar bakom den.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag har ju ioförsig en gammal MAC G3, som borde fungera. Vet ej om nätverkskortet har tillräckligt många anslutningar, får införskaffa ett till. Tack för svaren!

blunden:
men stänger inte routern av internet? Många som har klagat.. Det leder till att vi måste starta om routern, samt datorerna varje gång. Lite drygt

Visa signatur

Data!
www.upl.se
P4 3.2 GHz Prescott E | ASUS P4C800E-Deluxe | Gainward 6800 256MB ULTRA | Tagan 480W | 1024 DDR | 160 GB S-ATA

Permalänk
Medlem

du borde nog läsa på lite allmänt om nätverk kanske

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArA
men stänger inte routern av internet? Många som har klagat.. Det leder till att vi måste starta om routern, samt datorerna varje gång. Lite drygt

Det routern gör är att den får ett ip till internet och sedan delar ut lokala ip:n till alla datorerna. Annars kan man bara ha en dator per ip från t.ex. telia då man bara får 1 IP.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

om ni har en bredbandsdelare med inbygd switch så koppla alla i switchar i den. undvik att koppla i kedja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Det förutsätter att ni har ca 60 publika IP-adresser.

Varför så många adresser för c:a 35 användare?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Varför så många adresser för c:a 35 användare?

/H

My bad, hade för mig att han pratade om 60 användare

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Varför så många adresser för c:a 35 användare?

/H

Man vill ju byta ip när man pr0nsurfar!

Till trådskaparen:
Försök bygga en stjärna med bara ett steg, dvs bara en central switch och sedan alla andra switchar anslutna till den.

Hur du gör en mac till en router vet jag inte men det bör gå med linux kan jag tänka mig eller osx

Lycka till