Permalänk

Kan man säga upp avtalet?

Nu har jag haft Telia 8000 i 2 veckor och jag har testat hastigheten med tptest flera gånger om dagen dagligen sen dess. Har provat ALLA tider i dygnet , men ALDRIG kommit över 4,5 mbit (bästa resultatet).Och nu undrar jag om jag kan säga up abbonemanget?
Jag blev uppringd och de sa att jag kommer att få 8mbit/s och INTE UPP TILL 8 mbit/s så jag beställde. Även om det skulle vara upp till 8 så tror jag ändå inte att man ska behöva stå ut med at bara få hälften av det man betalar för. eller?

OBS: vill inte ha några idioter som säger SÖK!!!, jag har redan sökt.....alla verkar komma i tillräckligt bra hastigheter.

/TranceMaster

Permalänk

Trancemaster: Du verkar ha missuppfattat avtalet. De utlovar inte 8 Mbits utan upp till 8 MBits, därmed kan du inte säga upp avtalet på den grunden som du anger här.

Visa signatur

***
**
*

Permalänk
Medlem

I de trådarna du sökte, du råkade inte se vilket forum de låg i?

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk

Re: Kan man säga upp avtalet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceMaster
Nu har jag haft Telia 8000 i 2 veckor och jag har testat hastigheten med tptest flera gånger om dagen dagligen sen dess. Har provat ALLA tider i dygnet , men ALDRIG kommit över 4,5 mbit (bästa resultatet).Och nu undrar jag om jag kan säga up abbonemanget?
Jag blev uppringd och de sa att jag kommer att få 8mbit/s och INTE UPP TILL 8 mbit/s så jag beställde. Även om det skulle vara upp till 8 så tror jag ändå inte att man ska behöva stå ut med at bara få hälften av det man betalar för. eller?

OBS: vill inte ha några idioter som säger SÖK!!!, jag har redan sökt.....alla verkar komma i tillräckligt bra hastigheter.

/TranceMaster

om du har spelat in va de sa i luren, alltså att de sa att du skulle få 8mbit och inte upp till 8mbit.
Så kan du juridiskt sett få avtalet hävt, i och med att ett muntligt avtal är ett gällande avtal, så länge det går att bevisa. Vilket oftast är problemet...

lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan vara felkoppling hemma hos dig, så var det här förut och då gick det skitsegt, men nu går det tom snabbare än 8 Mbit/s ibland :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Stäng av eventuella brandväggar osv.

Sen kan du omöjligt säga upp ditt bredband pga. detta då du skrivit under ett avtal och om du läste det du skrev under så skulle du kunna se att det står just "upp till 8 Mbit/s"

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

"upp till ### Mbit" är en fin formulering.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Felia har ju alltid strulat enligt mig... =/

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

"Upp till" borde inte få användas när det gäller sånt här.
Om man ger den formuleringen kan man levererar 56k hastighet till bredbands pris.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Upp till används pga att det inte går att garantera någon hastighet på koppartrådar.

Permalänk

Det är väl de som ska bevisa att jag har fel, är det inte så?
Killen på telefon sa t.o.m hur många KB jag skulle ladda hem med.
Dessutom så finns det väl nån distans lag som säger att man har öppet köp, eller?

/TranceMaster

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

4,5 MBits/s är ca. 1,5 snabbare än jag får på Telia 8000. Ligger på ganska exakt 3 MBits/s...
Dålig kvalitet på trådarna och ett avstånd på över 3 km till telefoncentral orsakar det...
Finns inget att göra åt tyvärr... man får vara nöjd med det bara och hoppas på en ny bättre teknik eller att de bygger en ny telefoncentral...

Jag skulle klassa 4,5 som helt Ok fart... Jag vet att det suger om du förväntade dig 8, men faktum är att väldigt få kommer upp i över 6 Mbits/s på ADSL 8 Mbit, OAVSETT leveratör!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Jag snittar 6.9 Mbit på min Telia 8000...

Permalänk

Jag ligger i snitt som du Baztard, runt en 6-8 .
ÄR riktigt nöjd med Telias 8Mbit tjänst, har aldrig strulat .

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
4,5 MBits/s är ca. 1,5 snabbare än jag får på Telia 8000. Ligger på ganska exakt 3 MBits/s...
Dålig kvalitet på trådarna och ett avstånd på över 3 km till telefoncentral orsakar det...
Finns inget att göra åt tyvärr... man får vara nöjd med det bara och hoppas på en ny bättre teknik eller att de bygger en ny telefoncentral...

Jag skulle klassa 4,5 som helt Ok fart... Jag vet att det suger om du förväntade dig 8, men faktum är att väldigt få kommer upp i över 6 Mbits/s på ADSL 8 Mbit, OAVSETT leveratör!

/Anders

Observera att 4.5 är det högsta jag har kommit i (03:25 på natten)
brukar ligga också runt 3 mbit/s, det är fan mindre än hälften än vad man är utlovad.
Även om de säger UPP TILL så kan de ju inte gå ner hur mycket som helst.

Blir så himla förbannad på min hyresvärd (markaryd bostäder) ALLA runt om min gata har BBB och många har bostream scream, men inte vi. De har t.o.m sagt upp telia gruppanslutning avtalet.

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Har inte Telia 2 veckors ångerperiod?, om inte har man väl rätt till det enligt Distansavtalslagen eftersom avtalet ingicks över telefonen.

Edit:
En länk kanske.
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceMaster
Observera att 4.5 är det högsta jag har kommit i (03:25 på natten)
brukar ligga också runt 3 mbit/s, det är fan mindre än hälften än vad man är utlovad.
Även om de säger UPP TILL så kan de ju inte gå ner hur mycket som helst.

/TranceMaster

amen snälla det är ju ingen som "går ner" med mening. Det är väl helt enkelt dina koppartrådar som är dåliga / du har ett långt avstånd till telestationen, då spelar det ingen roll hur många gånger / när du kör tptest.

ungefär som att säga "jag har rejsat min fiat från 1986 ett par hundra gånger mot en formel-1 bil nu men jag vinner aldrig"

och sen fattar jag inte allas j*vla gnäll, för inte så länge sedan så satt ju dom flesta på 56k modem.
jag kommer ihåg när jag fick chellos första 0.5mbit (andra stadsdelen som lanserades)
den skiten var nere mer än den var uppe första halvåret

jag undrar även vad som är sååå j*vla viktigt för dig att du behöver 8mbit och inte klarar dig på 4,5. (okej en sak nu om dom har utlovat 8, vilket antagligen bara en oinsatt support/säljarpersonal lär ha gjort, så kan jag förstå att du vill bråka om att dom har brutit avtalet.

men 4,5 mbit ger realistitskt räknat ~500k/sec, 1,8GB i timmen vilket ger 43,2 GB om dygnet, räcker inte det?)

Permalänk

Det är mer än tillräckligt, men jag är en sån som hatar att bli lurad.
Och det är precis vad jag känner mig. Spelar ingen roll om det räcker eller ej. Dessutom så ska de inte kunna köra med folk hur som helst.

Iceer: tack för länken, hade också för mig att det fanns något sånt men hittade inget.

Ska ätta och ladda.....sen ska jag bråka i flera timmar med dem.

/TranceMaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
"Upp till" borde inte få användas när det gäller sånt här.
Om man ger den formuleringen kan man levererar 56k hastighet till bredbands pris.

vad ska man annars använda för ord då all dsl inte gör det möjligt att garantera någon som helst hastighet. dsl e skit teknik och folk möjligtvis borde upplysas bättre om detta faktum.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är dina inställningar/router som är orsaken en del. Testa att tweaka dina inställningar etc.

Visa signatur

En trött jäkel.